سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 4, 2015
9:16 سه شنبه، 13ام مردادماه 1394
کد خبر: 72401

نسل جدید حافظه‌های اینتل در راه است

حافظه جدید ساخت اینتل هزار برابر از حافظه های موجود سریعتر بوده و گام مهمی در این عرصه محسوب می شود.
با وجود اینکه SSD موجود در رایانه ها از سرعت بالایی برخوردارند اما با عرضه نسل جدید حافظه های اینتل، حافظه های قدیمی به حاشیه خواهند رفت.
 
حافظه جدید محصول همکاری اینتل و میکرون بوده و ۳D XPoint نام دارد. نسل جدید حافظه حاصل تلاش و توسعه ۱۰ ساله این دو شرکت است. ساخت این حافظه در حالی است که محققان سال های متوالی به دنبال ساخت پردازنده ای بودند که بتوانند داده ها را با سرعت بیشتری منتقل کنند.
 
این حافظه اولین گونه از نسل جدید حافظه ها است که در ۲۵ سال اخیر عرضه شده و سرعت انتقال داده ها در این حافظه ۱۰۰۰ برابر بیشتر از حافظه های NAND است که در SSD استفاده می شود.
 
از قابلیت های حافظه جدید در حال ساخت می توان حجم کوچکتر، سرعت و استحکام بیشتر را برشمرد. افزایش حافظه و سرعت بدین معناست که در فضای فیزیکی یکسان می توان تعداد بایت های بیشتری را ذخیره کرد. XPoint به اندازه ای سریع است که می تواند جایگزین SSD یا RAM شود. عرضه نسل جدید حافظه های اینتل می تواند گام جدیدی در دنیای تکنولوژی باشد.
 
در ساخت XPoint مانند حافظه های معمولی از ترانزیستور یا خازن استفاده نمی شود بلکه سلول های حافظه آن به صورت لایه ای با الگوی سه بعدی روی هم قرار می گیرند که این ساختار ویژه به حافظه اجازه می دهد تا از تراکم بیشتری برخوردار شده و قدرت ذخیره سازی اطلاعات در آن را افزایش می دهد.
 
امکان خواندن سریع دسته های کوچکی از داده ها باعث افزایش سرعت XPoint می شود. امکان اجرای بازی با رزولوشن ۸K از دیگر قابلیت های این نوع حافظه ها است. اما هنوز اطلاعات کامل تری درباره محدودیت های این حافظه منتشر نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.