اپراتورها

تلفن همراه

August 5, 2015
16:50 چهارشنبه، 14ام مردادماه 1394
کد خبر: 72415

نسل چهارم تلفن همراه به تبریز، ارومیه و اردبیل رسید

شبکه‌ی نسل چهارم تلفن همراه 4G/LTE بعنوان سریع‌ترین شبکه‌ی اینترنت همراه کشور، در هفته‌ی جاری، با برگزاری سه نشست خبری جداگانه در شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل به صورت رسمی راه‌اندازی شد، تا این شهرها نیز علاوه بر نسل سوم تلفن همراه، تحت پوشش فناوری LTE نیز قرار گیرند.
 
تا پیش از این در استان آذربایجان شرقی، شهرهای تبریز، میانه، مرند، مراغه، جلفا، اهر، آذرشهر، شهرجدید سهند،در استان آذربایجان غربی، شهرهای ارومیه،خوی،میاندوآب،بوکان، مهاباد، سلماس، پیرانشهر و نقده و در استان اردبیل شهرهای اردبیل، سرعین و خلخال تحت پوشش نسل سوم اینترنت همراه( 3G ) قرار داشته‌اند، که با بهره‌برداری از آخرین نسل اینترنت همراه (4G / LTE) در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و سرعین این شهرها به عنوان مراکز استان‌های خود، علاوه بر نسل سوم، برای نخستین بار تحت پوشش نسل چهارم تلفن همراه نیز قرار گرفتند.
 
پس از اخذ پروانه رسمی ارتقای شبکه به نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه و ارائه خدمات 3G باندپهن همراه در بیش از 410 شهر و دهستان کشور و در تمامی استان‌های ایران توسط ایرانسل، شبکه 4G/LTE به‌عنوان آخرین نسل فناوری ارتباطی حال حاضر دنیا، برای نخستین بار در ایران و توسط ایرانسل در آخرین روز آبان ماه ۹۳ در مشهد مقدس راه‌اندازی شد و با توسعه شبکه، در این هفته در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و سرعین نیز به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.
 
در حال حاضر، سرویس 3G ایرانسل در بیش از ۴1۰ شهر و دهستان و بیش از ۵۶ مسیر جاده‌ای در کل کشور و در تمامی ۳۱ استان راه اندازی شده است، و سرویس 4G ایرانسل نیز در بیش از 80 شهر ایران در دسترس مشترکان قرار دارد.
 
مدیرعامل ایرانسل در جمع خبرنگاران درباره‌ی توسعه‌ی شاخص‌های ICT در سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به تفکیک گفت: استان آذربایجان شرقی دهمین استان ایران از نظر شاخص جهانی ITU درتوسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات است و استان همجوار غربی آن، استان آذربایجان غربی، بیست و چهارمین استان ایران از نظر شاخص جهانی ITU درتوسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این شاخص در استان اردبیل نیز این استان را در بیست و یکمین رتبه نشان میدهد.
 
وی همچنین تصریح کرد: ضریب نفوذ اینترنت در هر سه استان پایین‌تر از میانگین کشور است. اما ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان آذربایجان شرقی و غربی بالاتر از میانگین کشور دیده می‌شود در حالی که همین ضریب در استان اردبیل هم‌طراز میانگین کشور دیده می‌شود. نفوذ تلفن همراه در هر سه استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل پایین‌تر از میانگین کشور است.
 
علیرضا قلمبر دزفولی در ادامه درباره‌ی عملکرد ایرانسل در استان آذربایجان شرقی ادامه داد ایرانسل در این استان 62شهر، 652 آبادی، 2040 کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی، با بیش از 885 هزارمشترک را تحت پوشش خود دارد.
 
مدیر عامل ایرانسل درباره‌ی عملکرد این شرکت خدمات ارتباطی در آذربایجان غربی نیز گفت: ایرانسل در این استان 41 شهر، 1134 منطقه و آبادی، 1585 کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی، با بیش از 887 هزار مشترک را خدمت رسانی می‌کند و این آمار درباره‌ی اردبیل به این صورت است که 24 شهر، 250 آبادی، 630 کیلومتر از جاده‌های فرعی و اصلی، با بیش از 324 هزار مشترک تحت پوشش ایرانسل قرار دارند.
 
به گفته وی،در حال حاضر شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل و سرعین تحت پوشش نسل 4 قرار گرفته و به زودی شهرهای مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی، شهرهای خوی، بوکان و سلماس از آذربایجان غربی، تحت پوشش شبکه 4G ایرانسل قرار خواهند گرفت.
 
دزفولی همچنین گفت ایرانسل در آذربایجان شرقی 477،دراستان آذربایجان غربی 357 و در استان اردبیل 142 سایت BTS دارد که منجر به پوشش ۸۵ درصدی جمعیتی ایرانسل در هریک از این سه استان می‌شود. میزان تخفیف مکالمه در طرح جزیره هوشمند ایرانسل نیز در هر سه استان همجوار یه یک میزان و تا ۹۰ درصد بوده است.
 
مدیر عامل ایرانسل با بیان این مطلب افزود: این آمار در حالی است که آذربایجان شرقی استانی با بیش از 8/3 میلیون نفر جمعیت، دومین استان از نظرنرخ رشد جمعیت است. این استان دومین استان کشوراز نظر نرخ مشارکت اقتصادی است و پذیرای بیش از 500 هزار بازدید کننده در سال است.
 
استان اردبیل نیز استانی با بیش از 25/1 میلیون نفر جمعیت، آخرین استان از نظر نرخ رشد جمعیت است، و بیش از 11هزار کیلومتر مساحت دارد. این استان اولین استان کشور از نظر نرخ مشارکت اقتصادی است و نهمین استان از نظر بازدید کننده در سال است.
 
ویژگی‌های شبکه نسل چهارم تلفن همراه
 
با راه‌اندازی شبکه‌ی نسل چهارم ایرانسل، برای اولین بار در ایران، مشترکان تلفن همراه و کاربران خدمات باند پهن همراه کشور می‌توانند اینترنتی با کیفیت جهانی را تجربه کرده و با استفاده از سیم‌کارت‌های Usim به عنوان سیم‌کارت‌های نسل جدید ایرانسل، خدمات 4G را جایگزین سایر روش‌های دسترسی به اینترنت کنند.
 
نسل چهارم تلفن همراه تمام قابلیت‌های مدرن‌ترین گوشی‌های موجود در بازار را پشتیبانی می‌کند و با استفاده از این خدمات امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی با کیفیت HDبازی به صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از برنامه‌های کاربردی (اپلیکیشن) و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده فراهم خواهد شد.
 
مزایای بهره‌گیری از نسل چهارم اینترنت تلفن همراه
 
مدیرعامل ایرانسل گفت: LTE نسل چهارم فناوری شبکه‌های موبایل است و از مهم‌ترین مزایای آن می‌توان به پهنای باند بیشتر، امکان انتقال فایل‌های حجیم‌ و پرمحتواتر در مدت زمان کمتر، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه و برقراری ارتباطات در لحظه (Real Time)، بهبود عملکرد شبکه و برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع اشاره کرد.
 
وی همچنین به مزایای دیگر استفاده از 4G/LTE به روایت صاحبان کسب و کار در آمریکا اشاره کرده و ادامه داد: بهره‌گیری از این نسل از اینترنت تلفن همراه منجر به اثراتی شده است که از آن جمله باید به مواردی چون افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، توسعه کسب و کارهای جدید، افزایش رضایت شغلی کارکنان و افزایش رضایت مشتریان اشاره کرد.
 
روند مصرف دیتای همراه
 
مدیرعامل ایرانسل، سرعت دانلود در شبکه نسل چهارم را بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود را بین یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخ‌گویی را بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌ثانیه عنوان کرد.
 
رشد ۴۵۰ درصدی مصرف دیتا بعد از راه‌اندازی LTE
 
به گفته دزفولی مصرف ماهانه دیتای شبکه ایرانسل در پایان تیرماه به بیش از ۸۰۰۰ ترابایت رسیده که این میزان مصرف در قیاس با دوره‌ی قبل از بهره برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند، ۴۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
 
وی درباره سرعت انتقال دیتا تصریح کرد: سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل در حال حاضر به طور متوسط ۱۰ برابر شبکه نسل ۲.۷۵ (EDGE) و سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G ایرانسل درحال حاضر به طور متوسط۱۰ برابر شبکه 3G و۱۰۰ برابر نسل ۲.۷۵ است.
 
مدیرعامل ایرانسل ادامه داد : سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل استان آذربایجان شرقی در حال حاضر به طور متوسط 9 برابر شبکه‌ی نسل 2.75 (EDGE) است.
 
مدیر عامل ایرانسل همچنین ادامه داد، سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 3G ایرانسل استان آذربایجان غربی در حال حاضر به طور متوسط 9 برابرشبکه‌ی نسل 2.75 (EDGE) است. سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت 4G ایرانسل در استان آذربایجان غربی در حال حاضر به طور متوسط 8 برابرشبکه‌ی 3G و 72 برابر نسل 2.75 است.
 
شهرهای تحت پوشش نسل‌های سوم و چهارم ایرانسل
 
به گفته مدیرکل شبکه ایرانسل ، بیش از 410 شهر و دهستان در کل کشور تحت پوشش نسل سوم تلفن همراه هستند.
 
به گفته مدیرعامل ایرانسل ، فراگیرترین و مقرون به صرفه‌ترین لایه‌ی دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل فراهم می‌شود.
 
وی درباره رشد میزان درآمد بخش‌های مختلف اکوسیستم پهن‌باند همراه گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‌شود و اقتصاد برنامه‌های کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‌کند و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۱.۸ میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه‌های کاربردی در جهان ایجاد شده است.
 
دزفولی افزود: افزایش نزدیک به ۱۸۱ درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال ۲۰۲۰ و افزایش ۲۲ درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‌های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه تا سال ۲۰۲۰ از دیگر ویژگی‌های نسل چهارم اینترنت همراه است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.