سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 7, 2015
17:13 جمعه، 16ام مردادماه 1394
کد خبر: 72467

ساخت یکی از سریع‌ترین حافظه‌های جهان توسط اینتل

نوع جدیدی از فناوری حافظه رایانه‌ای که در آستانه تولید قرار گرفته‌است، سرعتی هزار برابر سریعتر از حافظه‌های فلش Nand دارد که در تمامی کارت‌های حافظه و حافظه‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.
 
این نوآوری جدید 3D XPoint نام دارد و ابداع شرکت‌های اینتل و میکرون به شمار می‌رود. این دو شرکت آمریکایی برای نسل جدید حافظه‌های رایانه‌ای طیف گسترده‌ای از کارایی‌ها را، از سرعت گرفتن پژوهش‌های علمی گرفته تا ساخت بازی‌های رایانه‌ای حرفه‌ای، پیش‌بینی می‌کنند.
 
درصورتی که همه‌چیز طبق برنامه پیش رود، اولین محصول 3D XPoint سال آینده وارد بازار خواهد‌شد. اینتل قصد دارد این حافظه جدید را به عنوان اصلی‌ترین حافظه تولید شده در این شرکت از سال 1989 تاکنون، وارد بازار سازد.
 
قرار نیست این حافظه جایگزینی برای حافظه‌های فلش یا RAMها باشد بلکه قرار است در کنار این قطعات قرار گرفته و بخش خاصی از اطلاعات را نزدیک‌تر به پردازشگردها حفظ کند تا امکان دسترسی سریعتر به آنها فراهم آید.
 
سرعت بالای حافظه به واسطه توسعه یافتن تلاش‌ها در زمینه‌های مختلف علم و فناوری به امری حیاتی تبدیل شده‌اند، برای مثال توالی‌نویسی ژنوم که سنگ بنای طب مدرن و درمان‌های شخصی‌سازی‌شده خواهد بود، به سرعت پردازش و ذخیره‌سازی بالای حافظه‌های اینترنتی نیاز دارد تا سرعت عمل دانشمندان در این زمینه افزایش پیدا کند.
 
نام عجیب این حافظه پرسرعت به ساختار چند‌لایه ای و سه‌بعدی‌اش بازمی‌گردد. در هر لایه، سیم‌ها در موازات با یکدیگر و در زاویه‌ای مناسب نسبت به سیم‌های لایه زیرین قرار گرفته‌اند. در میان هر لایه ستون‌های میکروسکوپی عمودی قرار دارند که نقاط تقاطع سیم‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند. هریک از این ستون‌ها حاوی تک سلول‌ حافظه با توانایی ذخیره یک بیت داده، و یک انتخابگر که امکان خوانده شدن و یا نوشته شدن یک سلول حافظه را فراهم می‌آورد هستند. دسترسی در این واحد مبتنی بر میزان ولتاژ است که از طریق سیم‌ها دریافت می‌کند.
 
این حافظه‌ها برخلاف حافظه‌های فلش به ترانزیستور نیازی ندارند و نحوه ثبت اطلاعات روی آنها به واسطه تغییر خواص ماده‌ای است که سلول‌های حافظه را ساخته، داشتن مقاومت شدید در برابر جریان برق نشانگر یک و کاهش مقاومت در برابر جریان برق نشانگر صفر خواهد‌بود. به این‌شکل هریک از سلول‌های حافظه به صورت انفرادی قابل دسترسی خواهند بود و سرعت حافظه افزایش خواهد‌یافت. این ویژگی همچنین طول عمر حافظه‌ها را نیز نسبت به حافظه‌های Nand افزایش خواهد‌داد.
 
اینتل می‌گوید از آنجایی که در مراحل اولیه ورود به بازار، قیمت این حافظه نسبت به حافظه‌های موجود در بازار بسیار بیشتر خواهد بود، بهتر است این فناوری به عنوان مکملی برای دیگر انواع حافظه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.