بازی

فناوری اطلاعات

August 12, 2015
14:31 چهارشنبه، 21ام مردادماه 1394
کد خبر: 72568

استیم با کنسول دستی‌اش بازی‌های PC را متحول می‌کند

شرکت استیم قصد دارد یک کنسول بازی قابل حمل تولید کند که می‌تواند بازی‌های PC را اجرا کند.
 
استیم ماشین (Steam Machine)‌ که قبلا با نام استیم باکس (Steam Box) شناخته می‌شد، یک کامپیوتر مخصوص بازی است که از قبل ساخته شده و کاربران نمی‌توانند مانند یک کامپیوتر رومیزی قطعات آن را خودشان انتخاب کنند. شرکت والو (Valve) این دستگاه‌ها را معرفی کرد، اما شرکت‌های دیگر هم می‌توانند این دستگاه‌ها را با طراحی‌های مختلف و سخت‌افزار گوناگون بسازند.
 
این دستگاه‌ها از سیستم‌عامل مخصوص شرکت والو که سیستم‌عامل استیم (Steam OS) نام دارد، استفاده می‌کنند. این سیستم‌عامل برپایه لینوکس ساخته شده و سازندگان می‌توانند بازی‌هایی را روی این پلتفرم‌ها عرضه کنند که روی لینوکس هم اجرا می‌شود. البته برخی از سازندگان استیم ماشین گفته‌اند که دستگاه‌هایی را برپایه سیستم‌عامل ویندوز تولید خواهند کرد.
 
استیم ماشین‌ها ظاهری مانند کنسول‌های بازی دارند و شرکت والو برای آن‌ها یک کنترلر مخصوص طراحی کرده که بتوان بازی‌های کامپیوتر را به شکل بهتری تجربه کرد. از ویژگی‌های استیم ماشین‌ها می‌توان به قابلیت ارتقا دادن سخت‌افزار آن‌ها اشاره کرد. کاربران می‌توانند همانند کامپیوترهای رومیزی سخت‌افزار این دستگاه‌ها را بعد از خرید ارتقا دهند. این موضوع باعث شده که این دستگاه‌ها با سخت‌افزارهای مختلف راهی بازار شوند که هر کدام آن‌ها قدرت مخصوص به خودشان را دارند. این دستگاه‌ها قرار است در تاریخ 19 آبان راهی بازار شوند.
 
به‌تازگی خبرهایی درباره مدل جدید استیم ماشین منتشر شده است. شرکت والو قبلا گفته بود که قصد دارد یک کنسول بازی دستی به نام استیم بوی (Steam Boy) را راهی بازار کند. این کنسول بازی قابل حمل قابلیت اجرای بازی‌های کامپیوتر را خواهد داشت. به تازگی شرکت Smach اطلاعات جدیدی را درباره استیم بوی منتشر کرده است. بر اساس این اطلاعات استیم بوی قرار است با نام زیرو (Zero) در اواخر سال 2016 راهی بازار شود.
 
کنسول دستی زیرو در آبان امسال قابل خریداری است، اما تا سال 2016 در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد. همچنین مشخص شده که شرکت‌هایی مانند Alienware در کنار ساخت استیم‌ماشین، مدل مخصوص خودشان از کنسول دستی زیرو را راهی بازار خواهند کرد.
 
شرکت Smach قصد دارد کنسول زیرو ساخته خودش را با چیپ‌ست‌های سری G شرکت AMD تولید کند که پردازنده گرافیکی برپایه تکنولوژی Jaguar دارند. همچنین 4 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی برای این محصول در نظر گرفته شده است. یک صفحه‌نمایش 5 اینچی با کیفیت 720 هم روی این دستگاه دیده می‌شود. خروجی HDMI، Wi-fi و پشتیبانی از شبکه 4G هم از دیگر قابلیت‌های این محصول به‌حساب می‌آید. همچنین دو 2 عدد تاچ‌پد برای کنترل بازی در کنار صفحه ‌نمایش این محصول قرار گرفته است.
 
این احتمال وجود دارد که سخت‌افزار این محصول تا زمان عرضه رسمی آن تغییر کند و قطعات قوی‌تری برای آن در نظر گرفته شود. با کنسول دستی زیرو می‌توان بیش از 1000 بازی عرضه شده روی شبکه استیم را تجربه کرد. البته از آن‌جایی که این دستگاه با سیستم‌عامل استیم عرضه می‌شود، نمی‌تواند بسیاری از بازی‌های عرضه شده برای سیستم‌عامل ویندوز را اجرا کند. این کنسول دستی با قیمت 299 دلار برای پیش‌خرید در فروشگاه‌های مختلف قرار گرفته است. به احتمال زیاد قیمت نهایی آن در زمان عرضه تغییر خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.