اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 12, 2015
14:44 چهارشنبه، 21ام مردادماه 1394
کد خبر: 72574

الفابت دردسرساز شد؛ BMW و گوگل به جان هم می‌افتند

نام تجاری شرکت الفابت گوگل و دامین Alphabet.com قبلا توسط BMW ثبت شده است و این شرکت هم قصد فروش آن‌ها را ندارد.
 
اقدام بزرگ گوگل برای تاسیس یک شرکت بزرگ هلدینگ به اسم «الفابت» شاید سهام‌داران‌اش را خوشحال کرده باشد، اما شرکت BMW ظاهرا چندان هم از این موضوع خوشحال نیست.
 
مثل اینکه گوگل قبل از تاسیس شرکت جدیدش چندان هم اقدام به تحقیق نکرده، چون شرکت BMW اسم تجاری Alphabet و هم‌چنین وب‌سایت Alphabet.com را برای خودش ثبت کرده است و این طور که به نظر می‌رسد، قصد فروش آن‌ها را هم ندارد.
 
مسوولان BMW می‌گویند که شرکت الفابت آن‌ها، که خدمات لیزینگ خودرو و پکیج‌های مدیریتی را به سازمان‌های مختلف ارایه می‌دهد، یکی از فعال‌ترین بخش‌های BMW است. این شرکت می‌گوید که از برنامه‌های تغییرات درون-سازمانی گوگل هیچ خبری نداشته است و حتی هیچ پیشنهاد خریدی هم برای دامین یا اسم الفابت به آن‌ها ارایه نشده است.
 
سخنگوی شرکت BMW به نیویورک‌تایمز گفته است که فعلا به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا گوگل حق استفاده از نام الفابت را دارد یا نه. قانون ثبت نام کشور امریکا به شرکت‌های مختلف اجازه می‌دهد تا از اسمی یکسان برای برندی استفاده کنند، اما تنها در صورتی که مصرف‌کننده‌ها به اشتباه نیافتند. با این حال، پروژه‌ی ساخت خودروی گوگل هم که Google Auto نام دارد، از این پس بخشی از شرکت الفابت خواهد بود. این موضوع می‌تواند برای آن‌ها مشکل‌ساز باشد.
 
البته احتمالا شاهد یک دعوای قضایی بین گوگل و BMW نخواهیم بود. گوگل به هنگام رونمایی از شرکت جدید الفابت گفت که قصد عرضه‌ی هیچ محصولی را با این نام ندارد. خبرگزاری رویترز هم در آخرین گزارشی که در این باره نوشته، از وجود 103 نام تجاری در امریکا خبر داده است که کلمه‌ی Alphabet در آن‌ها وجود دارد.
 
با این حال، گوگل برای شرکت الفابت خود یک دامین با همین اسم انتخاب نکرده است. آدرس وب‌سایت شرکت الفابت، abc.xyz است. ظاهرا هم همه از این موضوع خبردار هستند. چون دولت چین به سرعت این وب‌سایت را هم مثل دیگر سایت‌های گوگل مسدود کرد و میزان بازدید وب‌سایت Alphabet.com شرکت BMW هم از دیروز تغییری نکرده است.
 
با تمام این اوصاف، بهتر است چند وقتی صبر کنیم و سپس در این باره نظر دهیم. شاید گوگل مجبور شد برای خرید دامین الفابت با BMW وارد مذاکره شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.