لبه تکنولوژی

August 14, 2015
15:29 جمعه، 23ام مردادماه 1394
کد خبر: 72636

کنترل مغز موش‏ها به‌صورت بی‏سیم با ابزار جدید

تیمی از دانشمندان با همکاری دانشگاه واشنگتن، با استفاده از یک کنترلگر بی‏سیم توانستند نورون‏های عصبی موش‏ها را به‌صورت بلادرنگ کنترل کنند.
این کنترلگر می‏تواند هم نور را روی مغز بتاباند و هم داروهایی را به آن تحویل دهد. این ابزار حتی به دانشمندان امکان کنترل حرکات موش‏های آزمایشگاهی از راه دور را داد.
 
سیستم جدید از مواد نرم ساخته شده و عرض آن فقط یک‌دهم موی انسان است. این سامانه در مقایسه با ابزارهای دیگری که برای آزمایش تزریق دارو به‌کار می‏روند، کمتر تهاجمی است. ابزار ابداعی به باتری‏های ریزی متصل می‏شود به طوری که نیازی به متصل‏شدن آن به سیم‏ها و مخازن حاوی دارو نیست و دانشمندان با استفاده از آن توانستند به‌صورت بی‏سیم داروها را به مغز موش‏ها تزریق کنند. آنها همچنین با استفاده از این سیستم قادر بودند ویروس‏هایی را به‌صورت بی‏سیم به درون مغز موش‏ها وارد کنند.
 
دانشمندان برای آزمایش این ابزار آن‏ را در مغزهای چند موش کاشتند؛ این موش‏ها داخل قفسی قرار داشتند و از سامانه کنترل فاصله داشتند. این ابزار با تزریق‏کردن ویروس‏ها به محققان امکان نقشه‏برداری دقیق از مدارهای عصبی مغز را فراهم کرد زیرا ویروس‏ها سلول‏ها را با رنگ‏های ژنتیکی برچسب‏گذاری کردند.
 
با استفاده از این سیستم و تزریق یک داروی مورفین‏مانند به ناحیه ventral tegmental یا VTA در مغز که حرکت و اعتیاد را کنترل می‏کند، دانشمندان موش‏ها را مجاب کردند در مسیرهای دورانی حرکت کنند.
ویروس‏هایی که با استفاده از این ابزار به درون مغزهای موش‏ها تزریق شده بودند، موجب شدند نورون‏های خاصی در ناحیه VTA به نور بسیار حساس شوند. زمانی که محققان نور را با استفاده از این ابزار روی نورون‏ها تاباندند، موش‏ها در گوشه‏ای از قفس بی‏حرکت ماندند.
 
ابزار ارائه ‏شده دارای چهار ال ‏ای‏ دی است و توانایی تزریق چهار ماده شیمیایی یا دارو را به مغز موش‏ها دارد. محققان امیدوارند دانشمندان دیگر از طرح‌های آنها برای آگاهی بیشتر از چگونگی عملکرد شبکه‏ های عصبی برای برخورد با بیماری‏ها یا درمان آنها استفاده کنند. جزئیات این دستاورد علمی در مجله Cell ارائه شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.