سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 15, 2015
13:05 شنبه، 24ام مردادماه 1394
کد خبر: 72677

نوسان قیمت در ارائه خدمات فنی کامپیوتری

این روزها با وجود گسترده شدن وسایل دیجیتالی هنوز هم بسیاری از خدمات کامپیوتری وجود دارند که کاربران به آنها نیاز دارند و با مراجعه حضوری یا غیرحضوری به مراکز تخصصی خواهان دریافت آنها هستند. اما وجود نوسان قیمت در دریافت این دست از خدمات شائبه‌های هرج و مرج را در بازار کامپیوتر بیشتر می‌کند، چراکه برخی از کاربران اعلام می‌کنند با توجه به منطقه‌ای که برای دریافت خدمات کامپیوتری مراجعه می‌کنند، هزینه‌های پرداختی‌شان متغیر است.
 
این درحالی است که مهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید که مراکز تعمیر یا ارائه خدمات در صورتی که عضو اتحادیه رایانه باشند باید از دریافت نرخ تعرفه‌هایی پیروی کنند که اتحادیه آنها را تعیین کرده است. او می‌گوید که در تهران نزدیک به 2 هزار مرکز ارائه خدمات بدون پروانه کسب مشغول به کارند که در زمره آمار این دست از شکایت‌های مردمی قرار می‌گیرند.
 
او درباره لیست تعرفه‌های تعیین شده از سوی اتحادیه رایانه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «لیست خدمات و تعرفه‌هایی که برای دو رسته فروش و خدمات در نظر گرفته شده روی سایت اتحادیه وجود دارد و افراد فعال در این زمینه ملزم هستند که این تعرفه‌ها را رعایت کنند و بیش از مبالغ تعیین شده از مصرف‌کننده‌‌ها دریافت نکنند. در صورتی که خود خواسته باشند می‌توانند کمتر از مبالغ فوق دریافت کنند اما بیشتر از مبلغ تعیین شده تخلف است.»
 
او می‌گوید که شماره 88926920 تا 27 شماره دریافت شکایت‌های مردمی در اتحادیه رایانه است. «در اتحادیه کمیسیونی با عنوان کمیسیون شکایات تعیین شده که یک کارمند تمام وقت در این زمینه وجود دارد تا به شکایات مربوط به گرانفروشی و تخلف واحدها رسیدگی کند. این کمیسیون هر هفته دوشنبه تشکیل جلسه می‌دهد که 10 نفر برای رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون حضور دارند. چنین پرونده‌هایی ممکن است به صورت مستقیم از سوی مردم یا از سوی سازمان تعزیرات یا سازمان حمایت از حقوق مصر ف‌کننده ارسال شوند.»
 
میرمهدی می‌گوید بر اساس رای صادر شده برای شکایت‌ها در بیش از 99 درصد از این دست پرونده‌ها همیشه حق با مشتری بوده است. او ادامه می‌دهد: «نزدیک به 3 هزار واحد صنفی فروش و تعمیرات تخصصی کامپیوتر در شهر تهران وجود دارد که با پروانه رسمی کسب، مشغول به کارند و از سوی دیگر نزدیک به 2 هزار مرکز که در واحدهای مسکونی مشغول به کارند، وجود دارند که بدون پروانه فعالیت می‌کنند.
 
بر اساس آمار در هرهفته نزدیک 25 پرونده شکایت مورد بررسی قرار می‌گیرد که از این تعداد ممکن است در 4 یا 5 پرونده متشاکیان محق باشند و در مابقی موارد این مصرف‌کنندگان هستند که شکایت‌شان به فرجام می‌رسد.» رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران می‌گوید شاکیان خدمات رایانه‌ای می‌توانند به دو طریق شکایاتشان را ثبت کنند. «از طریق ورود به سایت اتحادیه فناوران رایانه و باز کردن صفحه ثبت شکایت که در آن تمامی مدارک و مستندات خودشان را ارسال کنند و روش دیگر مراجعه حضوری به اتحادیه است که در این زمینه توصیه می‌شود که قبل از روز دوشنبه هر هفته مراجعه کنند تا در روز اعلام شکایت پرونده‌شان مورد بررسی قرار گیرد و در غیراین صورت پرونده در هفته بعد حتما بررسی خواهد شد.»
 
او همچنین این نوید را می دهد برای اینکه مصرف‌کنندگان بتوانند واحدهای متخلف و خوشنام را از هم تشخیص دهند به زودی امکانی در سایت اتحادیه به وجود می‌آید و لیست واحدهای خاطی بر اساس سه درجه تخلف مشخص خواهند شد.
 
      
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.