سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 19, 2015
11:20 چهارشنبه، 28ام مردادماه 1394
کد خبر: 72773

افزایش سرعت و قدرت در پردازنده‌های جدید

اولین سری پردازنده‌های Skylake یعنی نسل ششم پردازنده‌های این شرکت در معرض فروش قرارگرفته‌اند.
 
در این نسل شاهد بهبودهای ویژه‌ای مانند افزایش قدرت پردازنده هستیم که مطمئنا گیمرها و دوستداران بازی‌های رایانه‌ای را خوشحال خواهد کرد.
 
به گزارش فارنت، از سوی دیگر Skylake به‌گونه‌ای طراحی شده تا گامی مثبت برای بهره‌گیری از تکنولوژی‌هایی مانند شارژ بی‌سیم به حساب آید و پشتیبانی از تاندربولت 3 نیز باعث خواهد شد اتصال به دستگاه‌های جانبی با سرعت بالاتری در مقایسه با گذشته امکان‌پذیر باشد. شرکت‌های سازنده نیز آمادگی خود را برای عرضه دستگاه‌های تولیدی مجهز به این نسل از پردازنده‌های اینتل اعلام کرده‌اند تا اگرچه عرضه Skylake پیش از ورود ویندوز 10 به بازار اتفاق نیفتاد اما با بهره‌گیری از ترکیب ویندوز 10 و این پردازنده‌های جدید، شاهد بهبود فروش رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های الکترونیکی دیگر باشیم.
 
با این اوصاف اگر به دنبال دلایلی واضح‌تر به‌منظور انتخاب این پردازنده‌های جدید هستید، به 5 نکته اساسی در خصوص این پردازنده‌ها توجه کنید.
 
تاندربولت 3
یکی از دلایل اصلی عرضه پردازنده‌هایSkylake را باید پشتیبانی از قابلیت ارتباطی فوق سریع تحت استاندارد تاندربولت 3 عنوان کرد. 
این تکنولوژی راهی برای اتصال به شبکه و رد وبدل کردن اطلاعات با سرعت بیشتر است، اگرچه این قابلیت در نگاه اول همانند یک پورت ساده یو‌اس‌بی به نظر می‌رسد اما در ورای آن قابلیت‌های بیشتری نهفته است. 
این قابلیت تاثیری عظیم بر روی سرعت انتقال خواهد داشت. با بهره‌گیری از تاندربولت 3 اینتل این اطمینان را به کاربران می‌دهد تا امکان انتقال اطلاعات با سرعت 40Gbps  برای آنها میسر شود. این مقدار دوبرابر سریع‌تر از استاندارد فعلی تاندربولت بوده و تا چهار برابر سرعت بیشتری در مقایسه با یو‌اس‌بی 3 و پورت نمایش(Display Port) 1.2 را برای کاربران فراهم خواهد کرد.
 
تا یک سال آینده شاهد بهبود بیشتر سرعت به‌واسطه استفاده از کابل‌های اپتیکال اکتیو خواهیم بود که دو صحفه‌نمایش با رزولوشن 4K را با فرکانس 60 هرتز را پوشش می‌دهد. 
 
پشتیبانی از DDR4 و DDR3L
شرکت اینتل تکنولوژی حافظه‌های DDR را در نسل جدید به یک مرحله بالاتر ارتقا داده و اکنون از DDR4 و DDR3L نیز پشتیبانی می‌کند. این در حالی است که Broadwell همچنان از DDR3 پشتیبانی می‌کند اما چرا استفاده از یک نوع جدید و گران‌قیمت‌تر حافظه بر روی یک پردازنده مهم است؟ پاسخ آن‌است که در صورتی که شما به واسطه پشتیبانی Skylake از تاندربولت 3 به خرید این پردازنده ترغیب شده‌اید و یا از دسته کاربران و گیمرهایی هستید که نیاز به سخت‌افزار قدرتمند دارید، باید بدانید که سرعت DDR4  نیز به خودی خود می‌تواند یک عامل برای ارتقای پردازنده شما باشد. 
 
مشخصه‌های DDR3؛ امکان جابه‌جایی 
اطلاعات با سرعت 800 میلیون انتقال در هر ثانیه را امکان‌پذیر می‌سازد و این مقدار در صورتی که فشار وارد شده زیاد باشد می‌تواند به 2133 میلیون انتقال در هر ثانیه برسد. این در حالی است که مقدار اولیه برای DDR4 از 2133 میلیون انتقال در هر ثانیه شروع می‌شود. از سوی دیگر DDR4 این انتقال را در ولتاژی پایین‌تر یعنی 2/ 1 ولت در مقایسه با 5/ 1 ولت DDR3 انجام می‌دهد و کاربران تجاری که از چند رایانه مجهز به پردازنده اسکای‌لیک بهره می‌برند به این ترتیب در طولانی مدت می‌توانند در میزان توان مصرفی نیز تا حدودی صرفه‌جویی کنند.
 
حتی در صورتی که قصد استفاده از حافظه‌های DDR4 را ندارید، Skylake سازگاری کاملی با تکنولوژی‌های پیشین حافظه دارد تا در این صورت نیز نیازی به عقبگرد به سمت نسل Broadwell نداشته باشید.
 
اورکلاک آسان‌تر
اورکلاک به معنی افزایش فرکانس و جریان کاری اجزای مختلف سیستم کامپیوتر از قبیل مادربورد، پردازنده، حافظه و دیگر اجزای سیستم برای دستیابی به بهره‌وری و توان بیشتر است. اگرچه روند اورکلاک در دستگاه‌های مجهز به پردازنده‌های Skylake متفاوت از دیگر تراشه‌های اینتل مانند Broadwell نیست؛ اما گزینه‌های جدیدی در دسترس کاربر قرارگرفته‌اند که بهره‌گیری از بهترین عملکرد را ممکن می‌سازد.
 
در پردازنده‌های Skylake امکان ایجاد تغییرات جزئی روی پردازنده در قالب افزایش‌های یک مگاهرتزی بین 100 تا چیزی بین 200 تا 300 مگاهرتز امکان‌پذیر خواهد بود. از سوی دیگر نکته جالب‌ اینکه خود فرآیند اورکلاک طی معرفی که اینتل در Gamescom داشت تا حدودی تغییر رویه داده است. اکنون تراشه‌های سری K نیز به لپ‌تاپ‌ها خواهند آمد تا پس از سال‌ها که روی رایانه‌های شخصی قرارگرفته بودند امکان اورکلاک نوت‌بوک‌ها به منظور افزایش کارآیی نیز امکان‌پذیر باشد.
 
استفاده بی‌سیم
ماه‌ها پیش شرکت اینتل اعلام کرده بود که همه کابل‌های موجود در رایانه‌های شخصی را تا سال 2016 حذف خواهد کرد. اکنون و در سال 2015 شاهد آن هستیم که محاسبات و استفاده بی‌سیم از رایانه‌ها به بهترین نحو ممکن شده است. پشتیبانی از استاندارد WiGig به عنوان قسمتی از پکیج Skylake مدنظر قرارگرفته است. حتی در صورتی که این محدوده به 10 متر برسد همچنان شاهد قابلیتی ویژه خواهیم بود.
 
در مقایسه با وای‌فای، با استفاده از این استاندارد علاوه بر مصرف کمتر توان، شاهد انتقال اطلاعات با سرعت 7GB/ s خواهیم بود. از سوی دیگر تجهیزات بی‌سیم تحت وای‌فای نیز برای پشتیبانی از انتقال بی‌سیم به زمان نیاز دارد. خرید یک تراشه Skylake به شما این امکان را خواهد داد تا با اعتماد به نفس کامل از دستگاهی که حداقل برای مدتی از استانداردهای آینده پشتیبانی می‌کند، بهره ببرید.
 
شارژ بی‌سیم نیز که یکی از المان‌های موجود در محاسبات بی‌سیم است، باعث خواهد شد تعداد زیادی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های مجهز به پردازنده‌های Skylake بتوانند با استفاده از شارژرهای بی‌سیمی که از تکنولوژی مغناطیسی پشتیبانی می‌کنند، شارژ شوند. 
 
بهبود کارآیی
هیچ پردازنده‌ جدیدی بدون امکان افزایش در المان‌هایی مانند گیگاهرتز کامل نخواهد بود و Skylake نیز از این قاعده مستثنی نیست. با این اوصاف این‌بار، افزایش جزئی فرکانس مصادف با بهبود قابلیت‌های دیگر قسمت‌ها نیز شده است.
 
به‌عنوان مثال تراشه Skylake مدل Core i7-6700 شاهد 40 درصد بهبود در پهنای باند داخلی PCI-e 3.0 خواهد بود که در صورتی که دستگاه‌های ذخیره‌سازی جدیدی به سیستم متصل شوند تاثیرات مثبت آن بیشتر مشخص می‌شود. طراحی پردازنده‌های جدید نیز بهبودهایی به‌منظور بهینه‌سازی هرچه بیشتر قابلیت‌های مختلف مانند یو‌اس‌بی نوع C دارند. موضوعی که اگرچه شاید برای گیمرها آنچنان اهمیت نداشته باشد، اما برای کاربران عادی نکته بسیار مهمی به حساب می‌آید.
 
MSI-final
البته مدنظر داشته باشید که به‌منظور بهره‌گیری از قابلیت‌های یادشده به بهبود سخت افزاری رایانه خود نیاز خواهید داشت، بنابراین پرداخت هزینه‌های اضافی را همواره مدنظر قراردهید.
بنابراین با توجه به عرضه ویندوز 10 و تراشه‌های Skylake و پشتیبانی از قابلیت‌هایی مانند شارژ بی‌سیم، زمان بهتری برای خرج کردن پس‌انداز خود به‌منظور جمع‌کردن یک رایانه جدید مجهز به این تراشه‌ها پیدا نخواهید کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.