اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 20, 2015
10:10 پنجشنبه، 29ام مردادماه 1394
کد خبر: 72795

اینترنت فضایی؛ پدر اینترنت از آینده‌ می‌گوید

مفهوم اینترنت و آجرهای اولیه‌ی آن، 30 سال پیش بوجود آمد. از زمانی که با اینترنت «دایل‌آپ» سر و کله می‌زدیم بیش از یک دهه نمی‌گذرد. حالا با وجود گوشی‌های هوشمند در جیب و ساعت‌های هوشمند بر دست که همیشه به اینترنت پرسرعت متصل هستند، گویی در دنیایی متفاوت به سر می‌بریم. ولی آینده چگونه خواهد بود؟ آیا ممکن است اینترنت از زمین فراتر برود و به فضا برسد؟ اگر خواستیم روزی به سفرهای فضایی برویم یا بر روی سیاره‌ای دیگر زندگی کنیم، اینترنت همراه ما خواهد بود؟
 
مفهوم اینترنت و آجرهای اولیه‌ی آن، ۳۰ سال پیش بوجود آمد. از آن زمان تا کنون، اینترنت تغییر و تحول زیادی کرده است و اساسا اینترنت امروزی ما، با آن زمان قابل مقایسه نیست. از زمانی که با اینترنت «دایل‌آپ» سر و کله می‌زدیم بیش از یک دهه نمی‌گذرد. زمانی هر بار برای اتصال به شبکه، باید کامپیوتر پر سر و صدای خود را روشن می‌کردیم و با یک مراسم ویژه به اینترنت آهسته و اعصاب خرد‌کن متصل می‌شدیم. حالا با وجود گوشی‌های هوشمند در جیب و ساعت‌های هوشمند بر دست که همیشه به اینترنت پرسرعت متصل هستند، گویی در دنیایی متفاوت به سر می‌بریم.
 
ولی آینده چگونه خواهد بود؟ بیش از این می‌توانیم چه چیزی را از اینترنت انتظار داشته باشیم؟ آیا ممکن است اینترنت از زمین فراتر برود و به فضا برسد؟ اگر خواستیم روزی به سفرهای فضایی برویم یا بر روی سیاره‌ای دیگر زندگی کنیم، اینترنت همراه ما خواهد بود؟ شاید کسی بهتر از «وینت سرف» (Vint Cerf) که به پدر اینترنت هم شهرت دارد، از این موضوع خبر نداشته باشد. او بزرگ شدن کودک خود را دیده و اکنون می‌تواند آینده‌ی آن را پیش‌بینی کند. وینت سرف از آینده‌ی اینترنت بر روی زمین و برقراری آن در منظومه‌ی شمسی می‌گوید.
 
وقتی اینترنت در سال ۱۹۸۳ شروع به کار کرد. ایده‌ی اینکه بتوانیم کامپیوترهای قدرتمندی را در جیب‌هایمان داشته باشیم تنها متعلق به فیلم‌های علمی-تخیلی بود. ولی این رویا محقق شد، کامپیوترهای جیبی ما به اینترنت متصل شدند. اینترنت از گوشی‌های هوشمند نیز فراتر رفت و به اشیاء هوشمندی رسید که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. به این پدیده، «اینترنت اشیاء» می‌گوییم. اینترنت اشیاء اکنون نیازمند پروتوکل‌های استانداردی است که به محصولات شرکت‌های مختلف اجازه بدهد خیلی آسان با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
 
به زودی، خودروها، ساختمان‌ها، شهرها و حتی آدم‌ها، دارای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهایی خواهند بود که می‌توانند در یک شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. در چنین محیطی، ماشین‌هایی که می‌توانند بیاموزند و کارهایی را به صورت خودکار انجام بدهند، نقش مهمی ایفا خواهند کرد. البته منظورم روبات‌های کم‌هوش امروزی نیست، منظورم دستگاه‌هایی کاملا هوشمند‌تر است که توانایی یادگیری دارند.
 
وقتی ما اشیاء مختلف را در یک شبکه به یکدیگر متصل می‌کنیم، ایمنی و حفظ حریم خصوصی از چالش‌های اصلی زندگی ما می‌شود. غیر ممکن است بتوانیم جلوی سوء استفاده را بگیریم، ولی می‌توانیم آن را شناسایی و کنترل کنیم. ما باید به فناوری‌هایی برسیم که امنیت بیشتری به همراه آورند و بتوانند هویت افراد را مشخص کنند. بعلاوه‌ی اینکه کشورها باید معاهداتی را برای پیگیری جرم‌های سایبری امضا کنند. بدین ترتیب می‌توان از جرایم سایبری بین‌المللی جلوگیری کرد.
 
اکنون فقط ۳ میلیارد نفر در دنیا به اینترنت متصل هستند، این همه‌ی مردم دنیا نیستند و بنابراین کار زیادی در پیش داریم.
در آینده، نه تنها اینترنت در همه جای کره‌ی زمین در دسترس خواهد بود، بلکه از زمین هم فراتر می‌رود و به منظومه‌ی شمسی می‌رسد. یک نمونه‌ی آزمایشی اینترنت اکنون در ایستگاه فضایی بین‌المللی وجود دارد. بدین ترتیب که فضانوردان در ایستگاه فضایی به طور کامل به اینترنتی که روی زمین وجود دارد، دسترسی دارند. این فضانوردان به راحتی و به صورت روزانه، بر روی شبکه‌های اجتماعی خود می‌نویسند و به مردم پاسخ می‌دهند.
 
ما اکنون تا حدودی می‌توانیم با فضاپیماهایی که به مریخ فرستاده‌ایم تبادل اطلاعات کنیم، با این حال این اینترنت واقعی نیست. در آینده ما اینترنت بین سیاره‌ای واقعی خواهیم داشت. اینترنتی که تمام فضاپیماها، مدارگردها، سطح‌نوردها و سطح‌نشین‌هایی که تا به حال به جای‌جای منظومه‌ی شمسی فرستاده‌ایم، می‌توانند به عنوان دستگاه‌های رله کننده‌ی سیگنال‌های آن عمل کنند.
در آینده اینترنت به فراسوی زمین هم می‌رسد و می‌توانیم در سراسر منظومه‌ی شمسی سیگنال‌های اینترنت را دریافت کنیم.
 
یکی از مشکلات اصلی در برقراری اینترنت بین سیاره‌ای، غیر قابل اطمینان بودن، تاخیر و قطعی زیاد در تبادل سیگنال است. برای مواجهه با تاخیرها و قطعی شبکه‌ی اینترنت فضایی، ما به پروتوکل‌های جدید و خیلی بهتری احتیاج خواهیم داشت. من به تازگی در پروژه‌ای شرکت داشتم که در آن، از پروتوکل جدیدی به نام «باندل پروتوکل» (Bundle Protocol) استفاده می‌شد. پروتوکلی که در آن، قطعی‌های مکرر شبکه در نظر گرفته شده است.
 
وقتی شبکه قطع می‌شود، این پروتوکل جدید می‌تواند بسته‌های داده را نزد خود نگه دارد، تا وقتی که دوباره اتصال ایمن برقرار شد آن‌ها را ارسال کند. سازمان ملل در حال کار کردن بر روی این پروتوکل است تا آن را به عنوان یک استاندارد تعیین کند و بدین ترتیب از این اینترنت در اکتشافات فضایی سرنشین‌دار و بی‌سرنشین استفاده شود. ما زمانی که اینترنت را راه‌اندازی کردیم، در نظر داشتیم که این پدیده، شبکه‌ی شبکه‌ها باشد و بتواند در طول زمان گسترش یابد، این چنین نیز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.