سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

August 21, 2015
16:54 جمعه، 30ام مردادماه 1394
کد خبر: 72833

از بین رفتن محدودیت عمر باتری‌ها در پی دستاورد جدید محققان دانشگاه MIT

در یکی از بزرگ‌ترین دستاوردها در زمینه‌ی باتری، سامسونگ و دانشگاه MIT اعلام کردند که در باتری‌ها به جای الکترود مایع موفق به استفاده از الکترود جامد شده‌اند. این موضوع می‌تواند حجم باتری‌ها را بسیار کم کرده و محدودیت طول عمر آن‌ها را از بین ببرد.
 
سامسونگ با همکاری دانشگاه MIT موفق به جاسازی الکترودهای جامد به جای الکترودهای مایع در باتری‌ها شده است. این عامل می‌تواند عمر باتری‌ها را بدون محدودیت کرده و مقدار انرژی ذخیره شده در فضایی معین را به صورت چشم‌گیری افزایش دهد. به علاوه امنیت باتری‌ها نیز به شدت افزایش می‌یابد.
 
دانشگاه MIT اعلام کرده است که استفاده از این فناوری می‌تواند بسیاری از مشکلات موجود مانند عمر باتری، امنیت و هزینه‌ی آن‌ها را برطرف کند. به علاوه این دانشگاه مدعی است که فناوری جدید می‌تواند تغییری بزرگ در صنعت باتری‌ها ایجاد کند.
 
یک باتری از سه بخش تشکیل شده است. آند که قطب منفی آن است و در طی واکنش اکسید شده و دیگری کاتد یا قطب مثبت است که الکترون را دریافت کرده و کاهش می‌یابد. الکترولیت نیز ماده‌ی میانی است که محیطی برای انتقال یون‌ها بین دو قطب الکترود فراهم می‌کند. تا به امروز تمامی الکترولیت‌ها در فاز مایع بوده‌اند و به نظر می‌رسید که مواد جامد نتوانند سرعت مواد در فاز مایع برای انتقال یون‌ها را داشته باشند؛ اما این اعتقاد اشتباه بوده است. همچنین استفاده از الکترولیت‌های جامد می‌تواند مزیت‌های دیگری نیز داشته باشد. باتری‌های امروزی در دماهای غیرعادی دچار افت عملکرد می‌شوند؛ اما باتری‌های دارای الکترولیت‌های جامد در شرایط دمایی نامناسب نیز عملکرد خود را حفظ خواهند کرد.
 
این تحقیق با همکاری موسسه‌ی فناوری‌های پیشرفته سامسونگ و دانشگاه MIT توسط جمعی از دانشجویان دکتری نخبه صورت گرفته و در مجله‌ی مواد طبیعی به چاپ رسیده است. گربنگ سدار، استاد مهمان در دانشگاه MIT می‌گوید:
 
آتش‌گیری‌هایی که قبلا برای شرکت‌هایی مانند بوئینگ و تسلا بوجود آمده به دلیل الکترولیت‌های مایع استفاده شده است. لیتیوم استفاده شده در فناوری جدید به هیچ عنوان آتش نگرفته و از لحاظ امنیتی بسیار بهتر از الکترولیت‌های مایع عمل می‌کند. اگر در باتری از الکترولیت‌های جامد استفاده شود می‌توان گفت که این باتری صدها هزار چرخه‌ی شارژ را بدون کوچک‌ترین افت عملکرد پشت سر خواهد گذاشت.
محققان امیدوار هستند به زودی این فناوری را وارد باتری‌ها کرده و آن‌ها را به تولید انبوه برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.