فناوری اطلاعات

August 22, 2015
14:37 شنبه، 31ام مردادماه 1394
کد خبر: 72849

مهم‌ترین اتفاقات دنیای دیجیتال در هفته‌ای که گذشت

امروز در نظر داریم مهم‌ترین رویدادهای آخرین هفته‌ی مرداد 94 را با هم مرور کنیم. در این هفته، باز هم بازار شایعات در مورد محصولات مختلف دیجیتالی داغ بود؛ اطلاعات جدیدی در مورد آی‌فون بعدی منتشر شد؛ گوگل هم سرانجام نام نهایی اندروید M را مشخص کرد؛ شرکت چینی هواوی هم از خود خلاقیت نشان داد و دوربین عجیبی را در گوشی جدیدش تعبیه کرد. اگر هفته‌ی گذشته این خبرها را از دست دادید نگران نباشید. ما خواندنی‌ترین مطالب را دوباره پیش روی شما قرار می‌دهیم.
 
 
گوگل
اول از همه با خبری در مورد گوگل شروع می‌کنیم. پس از کلی گمانه‌زنی، سرانجام نام نهایی اندروید M مشخص شد. درحالی‌که انتظار نداشتیم اندروید M یک آپدیت بسیار بزرگ برای این سیستم‌عامل باشد، گوگل اعلام کرد که اندروید M همان اندروید ۶ خواهد بود. همچنین گوگل نام «مارشملو» (Marshmallow) را برای اندروید ۶ انتخاب کرده است.
 
این هفته سه خبر جالب دیگر هم در مورد گوگل منتشر شد. گوگل قصد دارد با «پروژه‌ی سقف خورشیدی» (Project Sunroof) به مردم کمک کند تا بتوانند از نیروی انرژی خورشیدی برای خانه‌های خود بهره بگیرند. خبر دیگر این‌که گوگل به دنیای مرده‌ی مودم‌ها روح تازه دمیده!
 
مودم‌ها تکنولوژی خاصی ندارند که بخواهند حس اشتیاق و هیجان در مصرف‌کنندگان ایجاد کنند؛ حداقل تاکنون که این‌طور بوده. اما گویا گوگل می‌خواهد این نگرش را عوض کند. این شرکت امروز اعلام کرد که یک مودم با نام تجاری «آن‌هاب» (OnHub) را طراحی و تولید کرده. خبر آخر هم در مورد تاخیر «پروژه‌ی آرا» (Project Ara) است.
 
گوگل اعلام کرد که محصولات مرتبط با این پروژه‌ی بلندپروازانه، برخلاف برنامه‌ی قبلی، کمی دیرتر و در سال 2016 راهی بازار می‌شوند. احتمالا در چند روز آینده خبرهای تکمیلی دقیق‌تری را به اطلاع‌تان می‌رسانیم. دو خبر مجزا شدن سرویس «هنگ اوت» (Hangout) و معرفی کروم‌بوک دل را هم از دست ندهید.
 
اپل
مگر می‌شود هفته‌ای گذراند و در آن خبری از اپل نشنید؟ این هفته هم چند خبر و شایعه‌‌ی جدید را در مورد آی‌پد و آی‌فون برای‌تان منعکس کردیم. براساس شایعات منتشر شده، اپل، امسال آی‌پد ایر 3 را تولید نمی‌کند. اما به‌نظر می‌رسد که اپل قصد دارد امسال آی‌پد مینی 4 را به بازار عرضه کند. با این حال این موضوع هنوز در حد شایعه است.
 
حالا می‌رسیم به آیفون. اخیرا ویدیویی از تست خم ‌شدن آیفون 6s و مقایسه‌ی آن با آیفون 6 در اینترنت منتشر شده که مقاومت سه برابری بدنه‌ی آیفون 6s را نشان می‌دهد. در ضمن، این هفته نتایج بنچمارک تلفن هوشمندی که احتمالا آیفون 6s است، در وب‌سایت چینی MyDrivers منتشر شد.
 
سامسونگ
حدود ۱۰ روز پیش، سامسونگ  از تلفن‌های هوشمند «گلکسی نوت 5» و «گلکسی S6 اج پلاس» رونمایی کرد. احتمالا اخبار و حواشی معرفی این دو گوشی را در دیجی‌کالا خوانده‌اید. 
 
پیشنهاد می‌کنیم که مقایسه‌ی تصویری گلکسی نوت 5 با گلکسی نوت 4 را هم از دست ندهید. سامسونگ این هفته در دنیای سخت‌افزار هم خبرساز شد. این شرکت یک درایو حافظه‌ی SSD با ظرفیت ۱۶ ترابایت را معرفی کرد. گویا جاه‌طلبی مهندسان کره‌ای تمامی ندارد!
 
آمازون
اما می‌رسیم به آمازون و شرایط سخت کاری در آن. ماجرا از این قرار است که روزنامه‌ی «نیویورک تایمز» با 100 نفر از کارمندان آمازون مصاحبه‌ای انجام داد؛ در این مصاحبه جزییات شرایط سخت کاری در آمازون شرح داده شد. جالب است بدانید آمازون به‌سرعت این ادعاها را تکذیب کرد.
 
با فاصله‌ی یک روز از انتشار این گزارش، «جف بزوس» (Jeff Bezos)، مدیر عامل آمازون، به ادعاهای نیویورک تایمز پاسخ داد و این گزارش را زیر سوال برد. یک خبر جالب توجه دیگر را هم چند روز پیش شنیدیم؛ گویا آمازون در آینده‌ای نزدیک می‌خواهد سرویسی را با نام «آمازون فلکس» (Amazon Flex) راه بیندازد؛ ظاهرا این شرکت می‌خواهد با این سرویس، سرعت رسیدن کالا به دست مردم را افزایش دهد. 
 
اینتل
حدود سه هفته پیش خبر پردازشگر جدید اینتل یعنی Skylake را برای‌تان منعکس کردیم. این پردازشگرها ویژگی جدیدی دارند که کمی عجیب‌وغریب است. آن‌ها همیشه در حال گوش دادن به شما هستند. وقتی‌که با صدای بلند به ویندوز 10 می‌گویید «هی کورتانا»، پردازنده‌ی Skylake صدای شما را دریافت کرده و کامپیوتر شما را از حالت Sleep روشن می‌کند. خبر مربوط به ماجرای اینتل و استیون هاوکینگ هم جالب توجه است.
 
گویا نرم‌افزاری که فیزیک‌دان معروف، استیون هاوکینگ، برای صحبت از آن استفاده می‌کند، اخیرا با همکاری شرکت اینتل به‌صورت متن-باز عرضه شده است.
 
مایکروسافت
پس از گذشت چند هفته از عرضه‌ی رسمی ویندوز 10، برخی کاربران از یک مورد عجیب در این نسخه از ویندوز شکایت کرده‌اند. از قرار معلوم حتی پس از غیرفعال کردن سرویس‌هایی ابری (Cloud) مایکروسافت، باز هم ویندوز 10 یک سری داده‌ها را پیوسته به سرورهای این شرکت ارسال می‌کند. ما در مقاله‌ای با عنوان «آیا می‌توان به ویندوز 10 اعتماد کرد؟» این مورد را زیر ذره‌بین بردیم.
 
همچنین دیروز خبری در مورد نسل جدید «سرفیس پرو» شنیدیم. براساس شایعه‌های منتشر شده، به‌نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد مجموعه‌ای از محصولات جدید خود را در مهر ماه (ماه اکتبر) به‌طور رسمی معرفی کند. ظاهرا «سرفیس پرو ۴» هم در همین تاریخ رونمایی می‌شود.
 
خبرهای بیشتری از دنیای تلفن‌های هوشمند
شرکت چینی هواوی تمام تلاشش را می‌کند تا برچسپ «کپی‌کار بودن» را از روی خود بردارد. چند روز پیش این شرکت جدیدترین تلفن هوشمند خود را با نام Honor 7i در چین معرفی کرد. اصلی‌ترین ویژگی این محصول قابلیت چرخش 180 درجه‌ی دوربین آن است.
 
با این ویژگی، دوربین پشتی برای عکس‌برداری‌های سلفی به دوربین جلو تبدیل می‌شود. همان‌طور که می‌دانید، شرکت HTC شرایط خوبی ندارد. فروش نه‌چندان خوب محصولات این شرکت باعث شده که با ضررهای زیادی مواجه شود. هفته‌ی پیش با خبر شدیم که HTC گوشی پرچم‌دار جدیدش را با نام HTC O2 راهی بازار خواهد کرد. بلک‌بری هم اوضاع خوبی ندارد. این شرکت هم سرانجام جام زهر را نوشیده و قرار است یک گوشی اندرویدی را روانه‌ی بازار کند. آخرین تصاویر از تلفن اندرویدی بلک‌بری را از دست ندهید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.