اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 24, 2015
10:30 دوشنبه، 2ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72882

چرا مردم گوگل را ترجیح می‌دهند؟!

اگر متوجه شوید که بدون اطلاعتان از شما جاسوسی شده است، هرگز احساس خوبی به شما دست نخواهد داد.
 
گابریل وینبرگ، موتور جست‌وجوی اینترنتی "داک داک گو" را که هدفش حفظ حریم خصوصی کاربر به هر قیمت ممکن است در سال 2008 پایه‌گذاری کرد و یکی از منتقدان اصلی گوگل به حساب می‌آید.
 
وی می‌گوید گوگل بدون رضایت کاربران یا دلیل موجهی به حریم شخصی کاربران خود تجاوز می‌کند.
 
وینبرگ می‌گوید: مساله با گوگل این است که آنها چهار شبکه بزرگ تبلیغات در جهان را اداره می‌کنند و تنها یکی از آنها به جست‌وجو مربوط است. مابقی این شبکه‌ها روی میلیون‌ها سایت و اپلیکیشن اینترنتی هستند که آنها برای تبلیغات بهتر در سایت‌های ثالث از اطلاعات در این شبکه‌ها استفاده می‌کنند. اما سپس از این اطلاعات برای جست‌وجو استفاده می‌کنند چیزی که وینبرگ آن را یک مسئله اصلی و یکی از دلایل برتری داک داک گو می‌داند.
 
وی افزود: این شرکت، تبلیغات را براساس جست‌وجوهای تکی برای مثال "خودرو" انجام می‌دهد نه براساس اینکه آیا شما سه ماه قبل در مورد هتل‌های پاریس جست‌وجو کرده‌اید یا خیر.
 
داستان شخصی وینبرگ جالب است و تشریح می‌کند که چرا مردم به داک داک گو در مورد اطلاعات‌شان اعتماد دارند. در سال 2006 وینبرگ پایگاه داده نام‌ها را که راهی برای ارتباط یا دوستان قدیمی هست به قیمت 10 میلیون دلار به سایت "همکلاسی دات کام" (classmates.com) فروخت و شروع به تحقیق درباره یک پروژه جدید کرد.
 
وینبرگ با کمی تحقیق متوجه شد که گوگل بدون اطلاع کاربران درباره آنها جاسوسی می‌کند و تصمیم گرفت که موتور داک داک گو را به عنوان راهی برای جست‌وجو در اینترنت بدون اینکه کاربر قربانی جاسوسی شود، پایه‌گذاری کرد.
 
در تمام این سال‌ها موضوع حریم خصوصی به یک مساله حاد تبدیل نشده بود و مردم نمی‌دانستند که آژانس امنیت ملی آمریکا در حال رهگیری اینترنت از طریق برنامه‌هایی همچون پریزم و جمع‌آوری اطلاعات عظیم و دیگر سوابق افراد و فعالیت‌های آنلاین آنها با همکاری گوگل است.
 
از زمان پایه گذاری داک داک گو هر روز تعداد بیشتری از مردم درباره تجسس اینترنتی نگران شدند.
 
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که 40 درصد آمریکایی‌ها معتقدند موتور جست‌وجوی آنها نباید اطلاعات آنها را داشته باشد. آماری که شاید چند سال قبل نزدیک به صفر بود.
 
از زمان افشای فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، تحقیقات مستقیم روی داک داک گو 600 درصد افزایش یافته و وینبرگ می‌گوید این شرکت در مسیر سه میلیارد جست‌وجو در سال جاری است.
 
موتور جست‌وجوی داک داک گو موفقیت خود را مرهون همکاری با اپل و موزیلا، دو شرکتی است که روابط خوبی با گوگل ندارند و به حریم شخصی کاربران اهمیت می‌دهند.
 
وینبرگ گفت: ما از اینکه بخشی از پروژه سافاری و فایرفاکس باشیم خوشحالیم. در میان شرکت‌های بزرگ، اپل و موزیلا پیشتاز موضوع حریم شخصی هستند و آن را برای کاربران در اولویت قرار داده‌اند.
 
یکی از نگرانی‌های اصلی وینبرگ درباره داک داک گو این است که بیشتر مردم چیزی درباره آنها نشنیده‌اند. بنابراین به دنبال گوگل می‌روند. اگر بیشتر مردم بدانند که می‌توانند تجربه یک جست‌وجوی اینترنتی فوق‌العاده را در کنار حفظ حریم خصوصی داشته باشند، درصد قابل توجهی از آنها موتور جست‌وجوی خود را تغییر خواهند داد.
 
همکاری با شرکت‌های دیگر باعث شناخته شدن این شرکت شده است و به داک داک گو کمک کرده که این پیام را به مردم بیشتری برساند.
 
وینبرگ همچنین در نحوه استفاده مردم از موتورهای جست‌وجوی اینترنتی یک تغییر اساسی می‌بیند. تغییری که داک داک گو در تدارک آن است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.