فناوری اطلاعات

August 26, 2015
19:14 چهارشنبه، 4ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72922

معاون شرکت پست: ایمیل‌های پست رایگان شد/ هزینه‌هایی که روی دست دولت می‌ماند

ایمیل‌های ارائه شده از سوی شرکت پست که برای ایجاد آنها نیاز به پرداخت هزینه، مراجعه حضوری و ارائه اطلاعات مختلف وجود داشت طی سال‌های گذشته مورد انتقادات متعدد قرار گرفته است. حال معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت پست از تغییرات ایجاد شده در وضعیت این سرویس خبر داده و از رایگان شدن این ایمیل‌ها برای کاربران حقیقی می‌گوید.
 
مجتبی نصیری در گفت‌وگو با ایسنا، به پاسخگویی به پرسش‌هایی که دراین خصوص وجود دارد پرداخته و از برنامه‌ریزی برای جذب 60 میلیون کاربر برای این خدمت یاد کرد.
 
وی همچنین خاطر نشان کرد: قطعا طی سال‌های آتی وضعیت خدمات‌دهی ایمیل‌ شرکت پست و شرایط ایجاد آن تغییر خواهد کرد. در حال حاضر این سرویس در نهایت امکان پاسخگویی به یک میلیون کاربر را داشته و حداکثر ظرفیت آن 500 مگابایت است اما برنامه‌ریزی‌های شرکت پست بدین ترتیب است که طی سه بازه زمانی به ترتیب 22، 40 و 60 میلیون کاربر برای این سرویس وجود داشته باشد و شرایط به گونه‌ای پیش برود که هر ایرانی یک ایمیل پست داشته باشد.
 
هزینه ای که ایمیل‌های خارجی روی دست دولت می گذارند
معاون برنامه‌ریزی شرکت پست در عین حال عنوان کرد: در حال حاضر در سطح دنیا در کشور‌های مختلف ایمیل‌های متعددی وجود دارد و بسیاری از کشور‌ها ایمیل خاص خود را دارند. اما در تمام دنیا می‌توان گفت که یاهو و جی‌میل در صدر قرار دارند، اما این موضوع دلیل نمی‌شود که به عنوان مثال برای جابه‌جایی یک نامه اداری در یک کشور، اسناد مربوطه تا سرورهای یاهو و جی‌میل رفته و باز گردند. اکنون اگر قرار است نامه‌ای در یک اداره از طبقه‌ای به طبقه دیگر منتقل شده یا میان دو اداره جابه‌جا شود، چه لزومی دارد که تا سرور یاهو و جی‌میل در کشورهای دیگر برود و بازگردد؟
 
وی ادامه داد: ممکن است گفته شود که استفاده از ایمیل‌های خارجی هزینه‌ای ندارد. این صحبت برای کاربر درست است، اما به هرحال دولت‌ها برای هر رفت و آمد و ترافیک بین‌المللی هزینه پرداخت می‌کنند و بودجه کشور صرف این موضوع می‌شود.
 
نصیری در ادامه در پاسخ به این سوال که با این شرایط آیا منطقی‌تر نیست که ارگان‌های دولتی از جمله شرکت پست، در ارائه‌ی خدمات ایمیل شرایط دسترسی را به گونه‌ای تسهیل کنند که مردم تا این اندازه به یاهو و جی‌میل علاقه نشان نداده و از سرویس‌های داخلی استفاده کنند، توضیح داد: اکنون ایمیل‌های شرکت پست 170 هزار کاربر دارد. از سوی دیگر ما حتی در طراحی این سرویس سعی کرده‌ایم آن را به گونه‌ای ایجاد کنیم که با ایمیل‌های متداول شباهت داشته باشد تا موجب سردرگمی و سختی مردم نشده و مردم بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند.
 
معاون برنامه‌ریزی شرکت پست در عین حال در نظر گرفتن چهار زبان فارسی، انگلیسی، فرانسه و عربی برای ایمیل‌های شرکت پست اشاره کرد و در خصوص مراحل ایجاد این ایمیل‌ها اظهار کرد: در مرحله‌ی اول علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به پورتال شرکت پست نسبت به پرکردن فرم ثبت نام مربوطه اقدام کنند.
 
چه توجیهی برای استفاده از ایمیل پست وجود دارد؟
وی در پاسخ به این سوال که البته در این مرحله اطلاعات متعددی از کاربر گرفته می‌شود که لزوم کسب این اطلاعات مشخص نیست، توضیح داد: درست است که برای ایجاد این سرویس اطلاعات مختلفی از کاربر گرفته می‌شود، اما در نهایت شرایط به گونه‌ای است که استفاده از سرویس پست الکترونیک شرکت پست مزایا و ویژگی‌های خاص خود را دارد. به عنوان مثال اگر شما برای مکاتبه با یک سازمان رسمی از این ایمیل‌ها استفاده کنید نیاز شما به مراجعه رسمی کمتر شده و آن سازمان با توجه به این‌که ایمیل را از طریق یک شرکت رسمی دریافت می‌کند، آن را به منزله‌ی یک درخواست رسمی تلقی می‌کند، بدین ترتیب استفاده از این سرویس به نوعی موجب می‌شود سازمان مربوطه نامه شما را به عنوان یک نامه معتبر در نظر بگیرد.
 
معاون برنامه‌ریزی شرکت پست ادامه داد: حال ممکن است برخی نسبت به استفاده از سرویس‌های داخلی بی‌اعتماد باشند که این موضوع ریشه در مباحث فرهنگی دارد، اما قطعا الزامی در استفاده از ایمیل‌های داخلی وجود ندارد و مردم می‌توانند برای انتقال موضوعات شخصی از ایمیل‌های دیگر و برای پیگیری امور رسمی و اداری خود از ایمیل‌های شرکت پست استفاده کنند، چرا که این سرویس موجب تسهیل ارتباط بین شهروندان و ارگان‌های داخلی خواهد شد و در خصوص مسائلی مانند احراز هویت به سازمان مربوطه اطمینان خاطر می‌دهد.
 
وی همچنین یادآور شد: حتی برای این سرویس این امکان نیز دیده شده که افراد امکان الصاق امضای الکترونیک هم داشته باشند و در عین حال اظهار کرد: اکنون که تمام خدمات به سمت الکترونیک شدن می‌رود، ما نیز تلاش داریم در کنار شیوه های سنتی پست از شیوه های نوین و الکترونیکی نیز بهره ببریم.
 
وی ادامه داد: در صورتی که دسترسی به ایمیل‌های پست درحد گسترده باشد به طور مثال می توان برای صدور قبض‌های مختلفی که گفته می شود هرکدام از آنها حدود هزار تومان هزینه دارد از خدمات الکترونیک بهره گرفته و با ارسال ایمیلی قبض‌ها را به دست مشترکان رساند. این شیوه علاوه بر کاهش هزینه‌ها، امکان انتقال حجم بیشتری از اطلاعات و همچنین ذخیره سازی آن‌ها برای بلند مدت را نیز فراهم می‌کند.
 
نصیری افزود: حال شاید ارائه برخی از این خدمات برای بخش خصوصی مقرون به صرفه نباشد اما شرکت پست به عنوان یک دستگاه دولتی برخی وظایف حاکمیتی را نیز بر عهده دارد و ما امیدواریم مردم نیز اعتماد کرده و به مرور زمان شرایط به سمتی پیش برود که استفاده از این سرویس حالت عمومی تری به خود بگیرد. حال در این میان قطعا اگر مردم خدمات مناسبی بگیرند میزان استقبال آن‌ها از این خدمات نیز افزایش پیدا می‌کند.
 
از مراجعه حضوری تا مهلت دو هفته ای و پرداخت هزینه
اما معاون شرکت پست در پاسخ به این مطلب که آیا دریافت هزینه، مراجعه حضوری یا مدت اعتبار دو هفته ای در نظر گرفته شده برای فعالیت پست الکترونیکی شرکت پست با مولفه‌های خدمت رسانی خوب همخوانی دارد، متذکر شد:‌ در حال حاضر استفاده از ایمیل پست حداقل برای مشترکان حقیقی هزینه ای ندارد. در خصوص مشترکان حقوقی هم اگر چه هزینه ای اندک دریافت می‌شود اما کسب و کار ما بر مبنای این هزینه ها نمی چرخد و نگاه اقتصادی به موضوع نداریم. به همین دلیل همان طور که اشاره شد ایمیل پست برای مشترکان حقیقی رایگان است.
 
معاون شرکت پست در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه سرویس هایی مانند جی میل و یاهو راه خود را در دنیا باز کرده و تبدیل به نوعی نیاز شده اند، به ذکر خاطره ای پرداخته و عنوان کرد: زمانی سفری به چین داشتم و آنجا با توجه به فیلتر بودن جی‌میل یکی از همسفران افغان ما امکان برقراری ارتباط الکترونیک خود را از دست داده بود اما ما اکنون در ایران از این توان برخورداریم که حتی برای کشورهای منطقه نیز تسهیلاتی در نظر گرفته و خدماتی ارائه کنیم. به طور مثال حتی این امکان وجود دارد که برای کشوری مثل افغانستان نیز با پسوندهای خاص این کشور به ارائه ایمیل های پست و … بپردازیم.
 
نصیری در پایان گفت: این اتفاق جالبی نیست که ما در کشور توان ارائه سرویس های خوب داشته باشیم و بر روی کارت مدیران ما آدرس های ایمیل خارجی درج شده باشد. اکنون ما اگر ظرفیت ایمیل خود را ارتقا دهیم از نظر امنیت نیز هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت و ما از نظر امنیت این سرویس را تضمین شده می دانیم. بر همین اساس امیدواریم طی سالهای آتی فرهنگسازی مناسب در این زمینه صورت گرفته و با ارتقاء کیفیت سرویس‌های داخلی شاهد استفاده مناسب از این خدمات باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.