اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

August 31, 2015
11:35 دوشنبه، 9ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72989

اینترنت اشیا به کمک شرکت‌های بیمه می‌آید

شرکت‌های بیمه خودرو می‌خواهند با استفاده از تکنولوژی رفتار رانندگان را تحت نظر گرفته و هزینه هایشان را کاهش دهند.
 
اینترنت اشیا به سرعت رشد می‌کند و فراگیر می‌شود تا به تدریج در بخش‌های مختلف زندگی روزمره هر کدام از ما نفوذ کند. با این اوصاف است که این روزها اخباری درباره نفوذ اینترنت اشیا در بخش بیمه خودروها شنیده می‌شود. در واقع شرکت‌های بیمه‌کننده انواع خودرو سعی دارند تا با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا، به راحتی رفتار و عملکرد رانندگان را تحت نظر گرفته و از این طریق هزینه‌های خود را کاهش دهند. 
 
 
موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به تازگی بررسی‌هایی را در این زمینه انجام داده است که نشان می‌دهد این روند رو به رشد است. این گزارش نشان می‌دهد شرکت‌های بیمه‌کننده‌ای مانند Progressi e Allstate و State Farm از اینترنت اشیا بهره می‌گیرند تا عادات رفتاری رانندگان مانند تغییر مداوم سرعت، شیوه رانندگی و زمانی از روز را که بیشتر صرف رانندگی می‌کنند، بررسی کرده و زیر نظر بگیرند. شرکت‌های بیمه‌‌گر انتظار دارند که استفاده از این تکنولوژی با امکان ارزیابی بهتر میزان خطر ایجاد شده توسط مشتریانشان، به کاهش هزینه‌های این شرکت‌ها منجر شود. برای مصرف‌کنندگان اما این کار با فرض اینکه رانندگی خوبی داشته باشند، به معنای دریافت پاداش و در نتیجه پرداخت حق بیمه کمتر خواهد بود. 
 
رایج‌ترین راه برای بررسی رفتار رانندگان، استفاده از دانگل‌های تشخیصی (OBD-II) داخل خودرو یا قابل نصب است که تحلیل‌هایی را درباره عادت‌های رانندگان در هنگام رانندگی برای شرکت‌های بیمه‌کننده ارسال می‌کند. این دانگل‌ها به قسمتی در زیر فرمان خودرو نصب می‌شوند. کارشناسان موسسه BI Intelligence تخمین زده‌اند که در حال حاضر حدود 155 میلیون خودرو در جاده‌های شمال آمریکا وجود دارند که با دانگل‌های‌تشخیصی سازگاری دارند و از آنها بهره می‌برند.
 
این کارشناسان انتظار دارند که این تعداد خودرو به سرعت افزایش یافته و مدل‌های جدید خودروهای تولیدی در کارخانه به این دانگل‌ها تجهیز شوند.  این گزارش نشان می‌دهد که شرکت‌های بیمه‌کننده خودرو در حال به‌کارگیری پلت‌فرم‌‌های بیمه مبتنی بر میزان استفاده و خطر رانندگان (UBI) هستند و این روند به سرعت در حال فراگیر شدن است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2020 بیش از 50 میلیون راننده در آمریکا از بیمه‌های مبتنی بر پلت‌فرم‌های UBI استفاده کنند.  
 
شرکت‌های بیمه‌کننده خودرو این فرصت را در اختیار رانندگان قرار می‌دهند که با اجازه به این شرکت‌ها برای کنترل و بررسی رفتار رانندگی آنها، حق بیمه کمتری به آنها بپردازند. با این اوصاف تکنولوژی‌های اینترنت اشیا می‌توانند تحول بزرگی در صنعت بیمه خودرو ایجاد کنند. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران معتقدند که اینترنت اشیا می‌تواند به دیگر انواع بیمه‌ها هم برای کاهش احتمال و در نهایت کاهش هزینه‌ها کمک کند. 
 
شرکت‌های بیمه‌کننده منازل هم در حال تشویق و ترغیب مشتریانشان به نصب ابزارهای دیجیتال قابل اتصال به اینترنت هستند تا خطر آسیب رسیدن به اموالشان را به حداقل برسانند. تحلیل‌ها و بررسی‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های اینترنت اشیا می‌تواند برای پیش‌بینی اتفاقات آینده مانند الگوهای آب و هوایی خطرناک و بلایای طبیعی هم مورد استفاده قرار بگیرند. این روند به شرکت‌های بیمه‌کننده کمک می‌کند تا بتوانند سیاست‌های قیمت‌گذاری بهتری برای خدمات بیمه‌ای خودشان در نظر گرفته و قدرت پیش‌بینی و آمادگی بیشتری را برای مشتریانشان فراهم کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.