تحلیل بازار

تلفن همراه

August 31, 2015
14:32 دوشنبه، 9ام شهریورماه 1394
کد خبر: 72993

واردات 90 درصدی گوشی‌های قاچاق/ رجیسترینگ دزدی‌ها را کم می‌کند

بحث بازار گرم گوشی‌های قاچاق در کشور موضوع تازه‌ای نیست و طی سالهای گذشته به واسطه تعرفه‌های بالای گمرکی بخش عمده واردات گوشی‌های موبایل به سمت قاچاق رفته است و در مقاطع زمانی مختلف از اجرای طرح‌هایی برای مبارزه با این روند یاد شده و اکنون گفته می‌شود قرار است با رجیسترینگ گوشی‌ها، معضل واردات قاچاق حل شود.
 
به دنبال افزایش تعرفه‌های گمرکی، طی سال‌های گذشته بخش عمده واردات گوشی‌های تلفن همراه از طریق مبادی غیرقانونی و قاچاق صورت گرفته و این امر معضلات متعددی را به دنبال داشته است.
 
ماه گذشته رئیس دادگستری کشور با بیان اینکه 90 درصد موبایل‌های موجود در بازار قاچاق هستند و گردش مالی بازار موبایل حدود 6 تا 7 هزار میلیارد تومان است، اظهار کرد: قطعاً برای سامان دادن این وضعیت راهکارهایی مانند ثبت کردن تلفن همراه در مخابرات وجود دارد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی طی سخنانی در مراسم تودیع و معارفه معاونان سازمان تعزیرات حکومتی همچنین متذکر شد موبایل‌های رجیستر نشده را می‌توان قطع کرد و اگر کسی می‌گوید این امکان وجود ندارد ما حاضریم مسئولیت این کار را بپذیریم و آنرا انجام دهیم؛ چراکه تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده است و براین اساس چنانچه عوارض این موبایل‌ها در گمرک پرداخت نشده است تا زمان پرداخت عوارض گوشی‌ها در مخابرات ثبت نشوند و در حقیقت تکنولوژی از این مرزها رد شده است.
 
پس از این صحبتها اوایل ماه جاری معاون برنامه‌ریزی، نظارت و هماهنگی اقتصادی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اجرای طرح رجیستری(ثبت) موبایل از مهرماه در کشور خبر داد و گفت: با اجرای این طرح سیم‌کارت روی موبایل‌های قاچاق فعال نمی‌شود.
 
سیدعلیرضا گلستانی زاده همچنین اظهار کرد: سال گذشته ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای جلوگیری از افزایش واردات غیرقانونی موبایل، رجیستر شدن تلفنهای همراه را پیشنهاد کرده بود و در این پیشنهاد مطرح شد که واردکنندگانی که اقدام به ورود قانونی موبایل به داخل کشور می‌کنند، شماره سریال ‌کالاهای وارداتی توسط آنها ثبت و در اختیار گمرک قرار گیرد. بر اساس این پیشنهاد این شماره سریال‌ها علاوه بر گمرک، در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی نیز ثبت می‌شوند.
 
وی ادامه داد: با اجرای ثبت سریال در رگولاتوری، اگر موبایل غیرقانونی وارد شد، اجازه فعال کردن سیم کارت روی آن داده نمی‌شود و اپراتورهای تلفن همراه به دستگاه‌های تلفن همراهی که به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشند خدمات ارایه نخواهند داد و بدین ترتیب با اجرای کامل این طرح، قاچاق موبایل از بین خواهد رفت.
 
اما روز گذشته وزیر ارتباطات نیز به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و در قالب صحبتهای خود حداقل اجرایی شدن این طرح در مهرماه را به طور صریح تائید نکرده و تنها به بیان اینکه فعلا مذاکرات در این حوزه ادامه دارد اکتفا کرد.
 
محمود واعظی در پاسخ به سوالی مبنی بر این ‌که برنامه ‌وزارت ارتباطات برای رجیستر ‌کردن گوشی‌های تلفن همراه از چه قراراست، اظهار کرد: چندی پیش از سوی ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا صحبت‌هایی در این خصوص مطرح شد و اکنون اگرچه هنوز تصمیمی قطعی در این زمینه گرفته نشده، اما درحال بررسی هستیم و در این خصوص جلسات متعددی برگزار می‌شود که در این جلسات دو نماینده نیز از وزارت ارتباطات حضور دارند.
 
وی ادامه داد: اما اگر طرح رجیستر ‌شدن تلفن‌های همراه اجرایی شود دیگر به راحتی امکان پیدا شدن گوشی‌هایی که گمشده‌اند وجود خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.