اپراتورها

تلفن همراه

September 1, 2015
8:13 سه شنبه، 10ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73022

وزیر ارتباطات: آغاز آزمایشی نسل چهارم ارتباطی توسط اپراتور سوم

وزیر ارتباطات ضمن تعریف از شبکه نسل سه رایتل خدمات این اپراتور در عرصه نسل سه را پیشتاز دانست.
 
محمود واعظی صبح امروز در مراسم ارتقای پروانه اپراتور سوم ارتباطی به نسل چهارم، گفت: نگاهی که ابتدای دولت نسبت به رایتل وجود داشت این بود که قطعا شکست خورده و دیگر نمی تواند روی پای خود بایستد اما امروز با حمایت‌هایی که شخص وزیر و مسوولان وزارت کار داشتند، امیدوارم این شرکت بتواند نقش خوبی در صنعت تلکام ایفا کند.
 
وی ادامه داد: اکنون این شرکت بهترین دیتا را داشته و از امروز هم نسل چهارم ارتباط را آزمایشی شروع می‌کند و امیدوارم این پیشگامی را در بحث دیتا در آینده هم بتواند ادامه دهد.
 
واعظی در ادامه با بیان اینکه اگر مجموعه رایتل و سازمان تامین اجتماعی موفق عمل کنند، بخش های مختلفی از کشور از جمله مستمری بگیران و بازنشستگان این سازمان از آن متنفع خواهند شد، اظهار کر: ما زیرساختهای لازم را فراهم کرده‌ایم؛ سال گذشته با توجه به عقب افتادگی‌هایی که بود تلاش بسیاری در شرکت ارتباطات زیرساخت شد و پهنای باند داخلی کشور تا 2400 گیگ بر ثانیه افزایش یافت که امیدواریم تا پایان سال تا به 4000 گیگابیت برسد که بر همین اساس و طبق نسبت 80 به 20 شبکه دیتای بین الملل نیز افزایش خواهد داشت.
 
وی در عین حال متذکر شد: ما به دنبال ارائه مجوز به اپراتورهای مجازی هستیم و من فکر می کنم همان طور که رومینگ ملی برای رایتل مزیت آفرید، این دو حرکت یعنی اپراتورهای مجازی و ترابردپذیری هم می توانند برای رایتل جای جهش ایجاد کنند. رایتل چون دیر وارد بازار کشور شده از تمام شبکه آن استفاده نمی شود و قطعا اپراتور مجازی می تواند در این عرصه به رایتل کمک کند.
 
واعظی ادامه داد: ترابردپذیری نیز قطعا باعث می‌شود افرادی که متعلق به اپراتورهای دیگر هستند و می بینند الان خدمات نسل سه در اپراتور سوم کیفیت بالایی دارد بتوانند جذب رایتل شوند که البته ان‌شاالله در آینده در خصوص خدمات صوت نیز این اتفاق با تکمیل شبکه آن در کشور رخ دهد.
 
وزیر ارتباطات در پایان صحبت‌های خود گفت: رایتل طی دو سال گذشته جایگاه خوبی پیدا کرده و وضعیت درآمدی و نوع نگاه جامعه نسبت به آن فرق کرده الان رایتل به عنوان یکی از اپراتورهای قابل اعتنا مطرح است که اگر دلسوزی و پشتکار مجموعه نبود قطعا در این مدت کوتاه با رقابت بازار نمی توانستند اینگونه بازار را به دست آورند. حال نیز امیدواریم سال آینده همچنان شاهد تحولات بهتر این شرکت باشیم.
 
رشد 10 برابری مصرف دیتای اپراتور سوم ظرف دو سال/راه اندازی LTE رایتل در سه شهر
 
مدیرعامل اپراتور سوم هم گفت: در حالی که در سال 1392 حدود 300 ترابایت مصرف ماهانه رایتل بوده اکنون ماهانه بیش از 3000 ترابایت داده در شبکه این اپراتور مصرف می‌شود که می توان گفت این رقم طی دو سال رشدی 10 برابری داشته است.
 
سید مجید صدری در مراسم اعطای مجوز ارائه آزمایشی خدمات نسل چهار با بیان اینکه از سال 1392 تیم مدیریتی این شرکت تغییر کرده اظهار کرد: اجرای رومینگ ملی از اتفاقات بزرگی بود که طی این مدت رخ داد. در کنار آن توسعه خدمات پهن باند هم طی این مدت مورد توجه ما قرار داشت و با توجه به اینکه 80 درصد مشترکان ما استفاده کنندگان دیتا هستند توانستیم این خدمات را مبتنی بر ترافیک داخلی ارائه کرده و اکنون این افتخار را داریم که ترافیک خود را کاملا مبتنی بر ترافیک داخلی ارائه کرده ایم.
 
صدری درباره رومینگ بین الملل اپراتور سوم هم اظهار کرد: اکنون با 20 کشور امکان برقراری رومینگ داریم و خوشبختانه امسال دوستان ما خدمت ویژه ای هم برای ایام حج انجام دادند و با تعرفه‌ای ارزان تر از اپراتورهای دیگر به گونه‌ای در این بخش فعالیت داریم که قیمتهای ما حدود دقیقه ای 30 تومان ارزانتر از دیگر اپراتورهاست. از سوی دیگر برای حجاج به صورت ثانیه ای تعرفه گذاری کردیم و ان‌شاالله برنامه‌های ویژه‌ای نیز برای ایام اربعین خواهیم داشت.
 
مدیرعامل اپراتور سوم همچنین متذکر شد: در مورد فرکانس مورد نیاز نیز اکنون یک مگ از فرکانس ما استفاده نشده بود که این موضوع ضرر و زیانهایی برای شرکت به همراه داشت که با حمایت وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات توانستیم این مقدار را به مجموعه خود اضافه کرده و بتوانیم شرایط بهتری در حوزه سخت افزار ایجاد کنیم.
 
صدری همچنین به طراحی و ارائه سیم‌کارتهای کودک به عنوان دیگر اقدام صورت گرفته در رایتل اشاره کرد و افزود: نکته دیگری که همواره مورد تاکید بوده استفاده از توان و ظرفیت داخلی بود که ما در این حوزه تمام توان خود را به کار گرفته و بیش از 10 هزار فرصت شغلی به این واسطه ایجاد شده است.
 
مدیرعامل اپراتور سوم همچنین یادآور شد: تا شهریورماه سال 1392 ما حدود 926 سایت نصب شده داشتیم که اکنون این رقم به بیش از 3000 سایت رسیده است که امیدواریم این رقم را تا پایان سال 1394 به بالغ بر 4139 سایت نسل سه و 870 سایت نسل چهار برسانیم.
 
صدری در ادامه با اشاره به تعداد شهرهای تحت پوشش رایتل اظهار کرد: با این شرایط می توانیم ادعا کنیم که امروز بزگترین شبکه 3G کشور در اختیار رایتل است.
 
وی تعداد سیم کارتهای واگذار شده رایتل را بالغ بر شش میلیون سیم کارت دانست و از داشتن چهار میلیون و 500 هزار مشترک فعال در شبکه اپراتور سوم خبر داد و یادآور شد: در حالی که در سال 1392 حدود 300 ترابایت مصرف ماهانه رایتل بوده اکنون ماهانه بیش از 3000 ترابایت داده در شبکه این اپراتور مصرف می شود که می توان گفت این رقم طی دو سال رشدی 10 برابری داشته است.
 
مدیرعامل رایتل همچنین اظهار کرد: شرایط اپراتورهای رقیب ما طی سالهای گذشته به گونه ای بوده که به عنوان مثال همراه اول حدود 13 سال در انحصار بوده و درآمد آن به مراتب بیشتر از ما بود. ایرانسل نیز از حضور شریک خارجی بهره می گرفت که در 23 کشور دنیا اپراتور داشت. اما ما تمام تلاشهای خود را مدیون همکاران خود و توان داخلی کشور هستیم.
 
وی در ادامه از افتتاح چند طرح خبر داده و درباره راه اندازی شبکه آزمایشی ارائه خدمات نسل چهار رایتل گفت: این شبکه در شهرهای تهران، کرج و کیش این سرویس راه اندازی خواهد شد و برنامه ما آن است که تا پایان سال 400 سایت نسل چهار نیز نصب کنیم تا حدود 500 هزار مشترک هم در این بخش داشته باشیم.
 
علی‌اصغر عمیدیان – رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی – هم گفت: طبق ماده ۴۶ برنامه پنجم باید خدمات باند پهن به صد در صد کسب و کارها و ۶۰ درصد خانوارها تعلق گیرد. همچنین طبق حکم مقام معظم رهبری در تشکیل شورای عالی فضای مجازی و تاکید ریاست جمهوری در ۲۷ اردیبهشت سال ۹۳، وزارت ارتباطات موظف شد خود را برای ارائه خدمات باند پهن به آحاد مردم آماده کند، به همین منظور طرح ملی باند پهن تدوین شد.
 
وی ادامه داد: در این طرح ملی لازم است در بررسیهای اول، شکل توسعه باند پهن و خدمات چند رسانه‌ای برای هر کس در هر زمان و هر کجا مشخص شود.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به ایجاد ارزش افزوده در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی و خدمات در پی توسعه باند پهن اشاره کرد و گفت: در بخش صنعت ارزش افزوده ۳۹ درصد و اشتغال ۳۴,۵ درصد است. در بخش کشاورزی ارزش افزوده ۱۱.۵ درصد و اشتغال ایجاد شده ۱۷.۵ درصد است. اما در بخش خدمات که ICT در این دسته قرار می‌گیرد، ارزش افزوده ۵۲,۵ درصد و اشتغالی که می‌تواند ایجاد کند ۴۸ درصد است. به همین منظور برنامه ملی توسعه پهن باند کشور به شکل سند، تنظیم شده و برنامه‌ریزی جهت تحقق آن انجام می‌شود.
 
عمیدیان با بیان اینکه باید سیر تکاملی طرح ملی پهن باند براساس تکنولوژی دنیا، برنامه‌ریزی و بومی‌سازی شود، افزود: باید شرایط گذشته، حال و آینده را مدنظر قرار دهیم.
 
وی ادامه داد: در نسل اول باند پهن DSL و ۳G، رایتل به عنوان اولین اپراتور ورود پیدا کرد و اکنون در نسل دوم باند پهن یا نسل چهارم موبایل مجوز دریافت می‌کند.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی ادامه داد: نسل چهارم موبایل زمینه ایجاد سرویسهای تعاملی در زمینه آموزش، پزشکی از راه دور، ورزش و سرگرمی و تلویزیونهای نسل آینده را فراهم می‌کند.
 
وی به پیش‌بینی آینده خدمات موبایل سال ۲۰۲۰ به ۹۱۷۹ میلیارد مشترک موبایل اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۱۳ تعداد ۲۵۶ شبکه LTE در ۹۷ کشور راه‌اندازی شده که تا سال ۲۰۱۷ این تعداد به ۵۰۰ شبکه در ۱۲۸ کشور خواهد رسید.
 
عمیدیان اظهار کرد: ضریب نفوذ پهن باند در کشورهای در حال توسعه ۲۱ درصد و در کشورهای توسعه یافته ۸۴ درصد و میانگین آن ۳۲ درصد است.
 
وی ادامه داد: در طرح ملی باند پهن باید توجه شود ثروت واقعی کشور که دیتا و اطلاعات است چطور ذخیره و پردازش شود و مسیرهای رشد جامعه را فراهم آورد.
 
عمیدیان تصریح کرد: در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به رایتل اجازه داده شد به نسل چهارم یا LTE ارتقاء پیدا کند و در شهرهای تهران، کرج و کیش بصورت آزمایشی خدمات ارائه کند و پس از یکماه، به صورت رسمی پروانه ارتقای به نسل بالاتر به اپراتور رایتل اعطا می‌شود.
 
لزوم توجه به تولید محتوای داخلی
 
سید ابوالحسن فیروزآبادی – قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی – هم در این مراسم با تاکید بر نقش فاوا در توسعه ملی اظهار کرد: قطعا بدون چنین زیرساخت‌هایی هیچ‌گونه پیشرفتی در زمینه‌ اقتصادی میسر نمی شود، بنابراین یکی از مظاهر صنعتی شدن، ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای فناوری اطلاعات است.
 
او با تاکید بر لزوم تولید محتوا در بخش ارتباطی کشور متذکر شد: یکی از مهم‌ترین معضلات بخش ارتباطی کشور کمبود محتوای مفید است چراکه کشور در حوزه سرگرمی و اطلاع‌رسانی با نوعی چالش مواجه است که در این زمینه باید اقدامات مؤثری صورت پذیرد.
 
فیروزآبادی در ادامه صحبت های خود با اشاره به کاهش شکاف دیجیتالی به عنوان یکی از مهم‌ترین ویژگیهای ارتقای نسل چهارم کشور اظهار کرد: شکاف ایجاد شده به لحاظ توسعه شهر و روستا توسط چنین ویژگی و ارتقای پروانه اپراتور سوم کشور مؤثر واقع شده است.
 
وی با اشاره به اینکه پهنای باند ازیک تا 2 مگابیت تا سال 2020، باید به 30 تا 100 مگا برسد، تأکید کرد: وعده اقتصادی شدن نسل پنجم شبکه تلفن همراه تا سال 2020، داده شده است.
 
فیروزآبادی همچنین با بیان اینکه از نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صنعت آیتی یکی از صنایع کارآفرین تلقی می ‌شود، افزود: افزایش 10 درصدی سرمایه‌گذاری در صنعت آیتی منجر به رشد 0.75 تا 1.5 درصدی اقتصاد می‌شود، گفت: این نوع سرمایه‌گذاری‌ها درنهایت منجر به کاهش میزان بیکاری تا 1.5 درصد می‌شود. به عبارت دیگر به‌طور مستقیم وغیرمستقیم درایجاد اشتغال نقش‌آفرینی می‌کند.
 
وی همچنین از نقش رایتل در ایجاد 10 هزار فرصت شغلی یاد کرد و یادآور شد: اپراتور سوم در کنار این خدمات به 140 شرکت خدمات اپراتوری ارائه می‌کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.