تحلیل بازار

تلفن همراه

September 1, 2015
10:33 سه شنبه، 10ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73031

برچسب‌های موبایل و بازار داغی برای کلاهبرداری

شاید شما هم پای صحبت افرادی نشسته باشید که حتی صدها هزار تومان را بابت یک برچسب ساده گوشی تلفن همراه پرداخت کرده‌اند اما آیا ممکن است به بهانه داشتن چنین قیمتی یک برچسب، خاصیتی فوق العاده داشته باشد؟
 
بازار داغ کلاهبرداری و گران فروشی در زمینه تلفن همراه و تجهیزات آن چنان گسترده است که گاهی می توان گوشی‌های قلابی با شکل و شمایلی دقیقا شبیه گوشی اپل را به قیمت 200 هزار تومان خرید و گاهی هم برای خرید یک قاب ساده یا برچسب دهها و یا صدها هزار تومان هزینه کرد. اما در این میان بی شک اطلاعات خریداران موجب می شود در آَشفته بازار موجود ضرر و زیان کمتری متوجه فرد شود.
 
یکی از مواردی که برای خرید آن معمولا قیمتهای بسیار متنوعی اعلام شده و بعضا این قیمتها حتی تا 200 هزار تومان و بالاتر هم می‌رسد برچسب‌های محافظ تلفن همراه است. برخی فروشندگان با ارائه توضیحاتی مانند این که این نوع برچسب‌ها ضد ضربه هستند و یا قابلیت‌هایی از این قبیل دارند برای فروش آنها مبالغ قابل توجهی دریافت میکنند اما طبق گفته رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی و لوازم جانبی از یک برچسب موبایل نمی‌توان انتظار معجزه داشت و باید از پرداختن بهای بالایی که به بهانه‌های مختلف برای آن تعیین می‌شود خودداری کرد.
 
افشار فروتن درباره برچسب‌های محافظ گوشی تلفن همراه که از قیمتهایی حدود 2000 تومان گرفته و گاهی تا بالای صد هزار تومان هم به فروش می‌رسند، می‌گوید: این برچسب‌ها جزو لوازم جانبی گوشی تلفن همراه محسوب می‌شوند و ممکن است عده‌ای برای سودجویی اسم‌های مختلفی روی آن گذاشته و تبلیغات مختلفی برای آنها انجام دهند.
 
وی ادامه می‌دهد: گاهی به عنوان مثال گفته می‌شود که برخی برچسب‌ها ضربه‌هایی در اندازه‌های مختلف را دفع کرده و گوشی تلفن همراه را در برابر آن محافظت می کنند که طبیعتا قبول چنین مواردی به دور از منطق است.
 
رییس انجمن فروشندگان سیم‌کارت و گوشی همچنین معتقد است: گاهی براساس همین تعاریف برروی این برچسب‌ها قیمت‌هایی گذاشته می‌شود که در موارد متعدد بسیار دور از ذهن است اما لازم است مردم توجه داشته باشند که یک برچسب محافظ برای جلوگیری از کثیفی و خط و خش به کار می‌رود و باید در همین حد از آن انتظار داشت و برای خرید آن براساس قیمت‌های منطقی هزینه کرد.
 
فروتن همچنین خاطرنشان می کند: لازم است اگر فردی نسبت به خرید موبایل یا لوازم جانبی اقدام می‌کند حتما به ادعای فروشنده‌ها توجه کرده و بر همین اساس فاکتوری مناسب با ادعاهای مطرح شده دریافت کند.
 
وی همچنین یادآور می‌شود: به هر حال این برچسب‌ها همان طور که اشاره شد کارکرد خاص خود را دارند و نباید مردم از آن‌ها انتظار معجزه داشته باشند بر همین اساس لازم است خریداران پیش از پرداخت بهای بالا بابت این گوشیها به کارکرد آنها توجه کرده و رقمی مناسب را پرداخت کنند.
 
او در عین حال می گوید: البته این برچسب‌ها با توجه به این که در بسیاری از موارد از چین وارد شده و کیفیتهای مختلفی دارند، ممکن است برحسب کیفیت، قیمتهای متعددی داشته باشند اما به هر حال برای آنها یک میانگین منطقی وجود دارد و توصیه ما به مردم آن است بیش از این رقم برای خرید این برچسب‌ها هزینه نکنند.
 
نکته دیگر آنکه اکنون اگرچه بسیاری از تلفن‌های مدرن و تبلت‌ها مجهز به محافظ‌های صفحه‌نمایش بوده و اکثر دارای شیشه گوریلا گلس بوده‌اند که محافظ بسیار خوبی به شمار می رود، اما معمولا خریداران گوشی‌های تلفن همراه و تبلتها که مبالغ مختلفی را برای خرید دستگاه خود هزینه کرده‌اند به این نوع شیشه‌ها اعتماد چندانی نکرده و برای محکم کاری هم که شده از برچسب‌های مختلف استفاده می کنند.
 
البته درست است که صفحات جدید موبایل و تبلت در مقابل ضربه و خش تا حد زیادی مقاوم شده‌اند، اما این همه کاری نیست که یک محافظ صفحه نمایش انجام می‌دهد. گوریلا گلاس شیشه‌ای ضد خش است، اما جادویی نیست و اگر آن را کنار کلیدها و پول خرد درون جیب بگذارید، باید منتظر باشید که صفحه موبایل شما کمی زبر شود و حتی خط بردارد.
 
طبق اطلاعاتی که بر روی سایتهای مختلف اینترنتی ارائه شده در بازار برچسب‌هایی وجود دارد که اگر به طبقه بندی آنها بپردازیم هر یک دارای ویژگیهای خاص خود بوده و قیمت آنها هم معمولا بر همین اساس تعیین می شود.
 
برخی از این برچسب‌ها که دارای جنس معمولی هستند معمولا از نوع براق یا مات بوده و در ضخامت‌های مختلفی به بازار عرضه می شوند و معمولا تنها در مقابل خش از گوشی محافظت می‌کنند، اما اکثر برچسب‌های ارزان‌قیمت به دلیل ضخامتی که دارند و همچنین جنس سیلیکون ساخته شده از آن روی حالت لمسی صفحه نمایش تاثیر می‌گذارند و در آن اختلال ایجاد می‌کنند.
 
پس هنگام خرید توجه داشته باشید که حتی‌الامکان از برچسب‌های اینچنینی و همچنین برچسب‌های براق که به شدت اثر انگشت را جذب می‌کنند خودداری کنید.
 
محافظ‌های ضد تشعشع و بازتاب نور: محافظ‌های ضد تششع و بازتاب نور که ظاهری مات به گوشی می‌دهند، جلوی درخشش آن را در نور آفتاب می‌گیرند و کاربری راحت‌تری را برای کاربر ایجاد می‌کنند. این محافظ‌ها در برندهای گوناگونی و با قیمت‌های گوناگونی از 10 تا 50 هزار تومان بسته به برند و نوع گوشی در بازار موجودند.
 
محافظ‌های ضداثر انگشت: این نوع برچسب‌ها هم همان طور که از نام آنها پیداست در برابر اثرانگشت مقاوم هستند. برای این منظور استفاده از برچسب‌های ضدخش مات بسیار مناسب است، زیرا علاوه بر اینکه در مقابل تشعشع نور مانع ایجاد می‌کنند و ظاهر زیبایی به گوشی می‌دهند، اثر انگشت را بسیار کمتر از برچسب‌های براق جذب می‌کنند و از جذابیت گوشی نمی‌کاهند.
 
محافظ‌های ضد آب: اگرچه در بازار محافظ‌های صفحه نمایشی با خاصیت ضد آب موجودند، اما به واقع این محافظ‌ها خاصیتی ضد آب ندارند و تنها موجب دردسر کاربرانی می‌شوند که از این محافظ‌ها استفاده می‌کنند، زیرا با تصور ضد آب بودن این برچسب‌ها دقت چندانی در خصوص ریختن آب روی صفحه نمایش و… نمی‌کنند. پس به خاطر داشته باشید که هیچ برچسب ضد خشی به واقع ضد خش نیست!
 
برچسب‌های محافظ جدید با خاصیت ضد ضربه: برچسب‌های ضد ضربه نیز که بنا بر ادعای گروهی از عرضه‌کنندگان، کاملا مقابل شکستگی صفحه نمایش مانع ایجاد می‌کنند با قیمتی حدود 100 هزار تومان وارد بازار شده‌اند، اما به احتمال زیاد این برچسب‌ها نمی‌توانند به طور صد در صد مقابل ضربات و شکستگی‌ها مانع ایجاد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.