September 6, 2015
0:00 یکشنبه، 15ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73147

بررسی ساعت هوشمند جدید Gear S2 سامسونگ

پس از مدت‌ها انتظار،‌ چند روز قبل ساعت مچی هوشمند Gear S2 به صورت رسمی معرفی شد تا آخرین تلاش سامسونگ برای توسعه سیستم عامل متن باز Tizen در حوزه فناوری‌های پوشیدنی در اختیار کاربران جهانی قرار گیرد. این ساعت مچی هوشمند به گونه‌ای طراحی شده است که نسبت به مدل قبلی به‌روزرسانی‌های فراوانی را شامل می‌شود و با یک پلتفرم کاملا متفاوت برای فناوری‌های پوشیدنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، آنچه که از هم اکنون مشخص است، Gear S2 همراه با نمایشگر دایره‌ای عرضه می‌شود و این نخستین باری است که سامسونگ ساعت مچی را با این مشخصه طراحی می‌کند. اما نکته مهم‌تر این است که کاربران از این پس هیچ گونه محدودیتی برای استفاده از اکوسیستم سامسونگ ندارند. بر این اساس هر دستگاه موبایلی که سیستم عامل داخلی آن بالاتر از اندروید 4.4 باشد می‌تواند با این ساعت مچی جدید هماهنگ شود تا کاربران جهانی بتوانند به صورت گسترده این محصول را در اختیار بگیرند.

این مدل از ساعت مچی هوشمند سامسونگ در دو نسخه متفاوت طراحی شده است. نسخه استاندارد آن که قابلیت‌های عمومی را شامل می‌شود و ظاهر متفاوتی دارد و همچنین، مدل سنتی با ظاهر بهتر و با نام Classic در بازار به فروش می‌رسد. برای مدل Classic قابلیت پشتیبانی از شبکه مخابراتی LTE هم در نظر گرفته شده است و کاربر می‌تواند از آن به صورت مجزا و بدون اتصال به تلفن همراه استفاده کند. هر دو مدل قابلیت‌های پیشرفت در سری ساعت‌های مچی هوشمند Gear را در خود جا داده‌اند تا کاربران از آنها راضی باشند.

هنگامی که هر یک از دو مدل ساعت هوشمند Gear S2 را روی مچ دست خود می‌بندید احساس راحتی می‌کنید و حس شما اینگونه است که یک ساعت معمولی را در اختیار گرفته‌اید. مدل استاندارد S2 بند لاستیکی دارد قاب اصلی آن از فلز ساخته شده است. تصاویر اولیه منتشر شده از این محصول نشان می‌دهد بند این محصول ثابت و متصل به بدنه است. با این وجود کاربران می‌توانند از طریق گیره مخصوص نصب شده روی بند آن را با اندازه مچ دست خود سازگار کنند.

در بخش پشتی ساعت مچی یک مانیتور کوچک برای نشان دادن ضربان قلب تعبیه شده است. این مانیتور در آزمایش‌های اولیه به خوبی کار کرده است و اعدادی که نشان می‌دهد با آنچه که در ساعت هوشمند Fitbit Surge به نمایش درآمده، یکی بوده است. با این وجود سامسونگ هنوز اعلام نکرده است که این سیستم در چه فواصل زمانی ضربان قلب کاربر را بررسی می‌کند تا اطلاعات مربوطه را نمایش دهد.

مدل S2 Classic که اسپرت طراحی شده است بند چرمی دارد و قاب آن با فلز تیره‌تر ساخته شده است تا ظاهر زیباتری داشته باشد. باید اعتراف کرد این محصول یکی از زیباترین ساعت‌های مچی هوشمند در بازار جهانی محسوب می‌شود و از آنچه که موتورولا و هوواوی ارایه‌ کرده‌اند هم بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بند این ساعت مچی به صورت استاندارد به بدنه متصل شده است و بر این اساس به راحتی می‌توانید آن را تعویض کنید.

بدنه این ساعت هوشمند به باریکی Moto 360 ساخته نشده، ولی سامسونگ برای این نوع طراحی دلیل خاصی داشته است. حلقه بیرونی که روی قاب ساعت مچی نصب شده است به راحتی می‌چرخد تا کاربر بتواند از آن به عنوان یک سیستم راهنما و مسیریاب استفاده کند و جهت‌های جغرافیایی را از روی آن به دست آورد. زمانی که از این سیستم چرخشی استفاده می‌کنید با قابلیت‌ها و کاربردهای آن آشنا می‌شوید. این سیستم همچنین امکان می‌دهد به ابزارهای کاربردی داخلی دسترسی سریع داشته باشید و بتوانید قابلیت‌های ساعت را در کوتاه‌ترین زمان در اختیار بگیرید.

کلید‌های Back و Home در این ساعت هوشمند در سمت راست بدنه تعبیه شده‌اند و به شما کمک می‌کنند آسان‌تر از قبل با رابط کاربری ارتباط برقرار کنید و بدون استفاده از نمایشگر لمسی بتوانید قابلیت‌های داخلی را در اختیار بگیرید.

البته باید توجه داشت که سیستم چرخشی روی قاب ساعت از کاربردی‌ترین بخش‌هایی محسوب می‌شود که دسترسی به برنامه‌های داخلی را آسان می‌کند و از این نظر می‌تواند گفت که Gear S2 از ساعت اپل هم کاربردی‌تر است.

کیفیت نمایشگر این ساعت 360 در 360 پیکسل است و یکی از بهترین نمونه‌های موجود در ساعت‌های هوشمند موجود در بازار محسوب می‌شود. این نمایشگر که از نوع AMOLED است،‌ می‌تواند تصاویر را با تراکم 302 پیکسل در هر اینچ مربع به نمایش بگذارد. بر این اساس می‌توان گفت رنگ مشکی در این نمایشگر از آنچه که تصور می‌کنید هم مشکی‌تر به نمایش درمی‌آید. در بیشتر مواقع تصاویری که در نمایشگر این ساعت ارایه می‌شوند به رنگ مشکی هستند تا انرژی کمتری از باتری مصرف شود. سامسونگ می‌گوید که کاربران با هر بار شارژ Gear S2 می‌توانند تا سه روز از آن استفاده کنند.

بسیاری از قابلیت‌های داخلی این ساعت هوشمند مانند Apple Watch و Android Wear بر اساس سلیقه و نیاز کاربر تغییر می‌کنند و با اطلاعات منتشر شده در Calendar، پیام‌ها، ایمیل‌ها، ابزارها و … سازگار می‌شوند.

در بخش ابزارهای کاربردی سامسونگ به خوبی می‌داند که جمع‌آوری مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای کاربردی ارزش زیادی دارد. به همین دلیل شرکت کره‌ای با بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری وارد همکاری شده است تا مجموعه ابزارهای کاربردی برای سیستم عامل Tizen را در اختیار کاربران قرار دهد.

سامسونگ برای موفق شدن در این زمینه با صدها شرکت بزرگ از جمله توئیتر، ESPN و Groupon وارد همکاری شده است تا ابزارهای کاربردی آنها را در اختیار بگیرد. این شرکت توضیح داد در زمان عرضه Gear S2 روی فروشگاه اینترنتی مربوطه بیش از 1000 ابزار کاربردی را هم در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

این محصول جدید از طریق ابزار ارتباطی کوتاه‌بورد NFC از سیستم پرداخت الکترونیکی Samsung Pay پشتیبانی می‌کند. متاسفانه این قابلیت فقط روی دستگاه‌های ساخته شده در شرکت سامسونگ ارایه میشود و بنابراین کاربران مجبورند برای در اختیار گرفتن قابلیت مربوطه یک گوشی سامسونگی در اختیار داشته باشند. برای ورود به این سیستم می‌بایست فرآیند الکترونیکی تشخیص هویت در گوشی هوشمند پشت سر گذاشته شود.

اگرچه این انتقاد کلی به سامسونگ وجود دارد که سیستم عامل Android Wear را روی آخرین مدل ساعت‌های خود نصب نکرده است، ولی باید گفت که Tizen به همه نیازها پاسخ می‌دهد و سامسونگ آن را طوری طراحی کرده است که برخی قابلیت‌های منحصر به‌فرد گوگل را هم در اختیار دارد. اگرچه در حال حاضر گزینه‌های فراوانی در بازار جهانی ساعت‌های مچی هوشمند موجود نیست، ولی این محصول می‌تواند فراتر از انتظار کاربران در اختیار آنها قرار گیرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.