بازار سرمایه

September 7, 2015
14:03 دوشنبه، 16ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73168

جزئیات عرضه اوراق اختیار فروش تبعی مخابرات و همراه اول

عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام نمادهای معاملاتی "اخابر" و "همراه" از امروز در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.
 
 
عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مخابرات و ارتباطات سیار ایران از امروز در بورس اوراق بهادار تهران آغاز شد.
بر این اساس، اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مخابرات با نماد معاملاتی هخابر501 و قیمت 2500 ریال با تاریخ اعمال 18 فروردین 95 و دوره معاملاتی 15 شهریور 94 تا 15 فروردین 95 امروز روی میز فروش رفت.
 
همچنین کل حجم عرضه 80 میلیون ورقه و عرضه کننده شرکت مهر اقتصاد مبین است که سقف خرید این اوراق 150 هزار ورقه اختیار فروش برای هر کد معاملاتی در کل دوره معاملاتی اوراق و حداقل حجم عرضه روزانه 4 میلیون ورقه اختیار فروش تا زمان پایان کل حجم عرضه عنوان شده است.
 
از سوی دیگر کارگزار عرضه کننده اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت مخابرات شرکت کارگزاری آبان و شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال پرداخت ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیار فروش تبعی بصورت نقدی اعلام شده است.
 
این گزارش می افزاید: اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ارتباطات سیار ایران نیز امروز با نماد معاملاتی همراه 501 و قیمت 33 هزار ریال با تاریخ اعمال 18 فروردین 95 و دوره معاملاتی 15 شهریور 94 تا 15 فروردین 95 روی میز فروش می رود.
 
همچنین کل حجم عرضه 10 میلیون ورقه و عرضه کننده شرکت مهر اقتصاد مبین است که سقف خرید این اوراق 30 هزار ورقه اختیار فروش برای هر کد معاملاتی در کل دوره معاملاتی اوراق و حداقل حجم عرضه روزانه 400 هزار ورقه اختیار فروش تا زمان پایان کل حجم عرضه عنوان شده است.
 
از سوی دیگر کارگزار عرضه کننده اوراق اختیار فروش تبعی سهام شرکت ارتباطات سیار ایران شرکت کارگزاری آبان و شرایط تسویه تعهدات در تاریخ اعمال پرداخت ما به التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیارفروش تبعی به صورت نقدی اعلام شده است.
 
بر اساس این گزارش؛ این اوراق، معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش دوباره این اوراق را ندارند. بعلاوه این که خریدار نمی تواند بیش از تعداد سهام پایه ای که در اختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، بنابراین تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد.
 
همچنین در صورتی که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این صورت به طور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده و اوراق مازاد بدون ارزش می باشد و هیچگونه وجهی از این بابت به خریدار مسترد نمی شود و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.
 
این گزارش می افزاید: ساعت معاملات 9 الی 13 بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش می باشد و مکانیزم اوراق فروش تبعی سهام نیز بدین شکل خواهد بود که سهامداران عمده شرکت های بورسی در راستای حمایت از قیمت سهام خود در آینده، اقدام به انتشار اوراق اختیار فروش تبعی می نماید که بر اساس آن، اختیار فروش تعداد مشخصی از سهم پایه به قیمت اعمالِ تعیین شده در اطلاعیه عرضه در تاریخ اعمال به خریدار واگذار می شود.
 
بدین ترتیب در صورتی که قیمت سهم شرکت بورسی(سهم پایه) در تاریخ مورد توافق(اریخ اعمال مندرج در اطلاعیه) کمتر از قیمت مورد توافق(قیمت اعمال) باشد دارنده اوراق اختیار فروش می تواند از طریق دریافت مابه التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم در بازار منتفع شود. بعلاوه این که حق عرضه این اوراق تنها با اشخاصی خواهد بود که مجوز لازم را از بورس دریافت کنند.
 
همچنین خریداران این اوراق حق فروش نداشته و تنها می توانند به میزان سهام پایه تملک شده در بورس اقدام به خرید اوراق اختیار فروش تبعی کنند و خرید بیش از آن فاقد ارزش است و عرضه کننده تعهدی در قبال آن نخواهد داشت.
 
گفتنی است؛ اوراق تبعی اوراقی است که براساس آن پرداخت مابه‌التفاوت قیمت اعمال و قیمت پایانی سهم پایه به دارنده اختیار فروش تبعی به صورت نقدی در تاریخ اعمال از سوی عرضه‌کننده تسویه و پرداخت می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.