فناوری

September 7, 2015
14:21 دوشنبه، 16ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73171

کشورهایی که باند فرکانسی ۷۰۰ را از تلویزیون به موبایل دادند

باند فرکانسی ارزشمند ۷۰۰ مگاهرتز سال‌هاست برای برخی کشورها در حوزه خدمات تلویزیونی منسوخ شده و از آن برای توسعه موبایل استفاده می‌شود که صداوسیما همچنان حاضر به واگذاری آن برای توسعه ۳G و ۴G در کشور نیست.
 
باند فرکانسی 700 مگاهرتز در دوره رواج نسل‌های سوم و چهارم موبایل یکی از مهم‌ترین حیاتی‌ترین فرکانس‌ها برای پوشش گسترده جمعیتی و جغرافیایی به حساب می‌آید و اهمیت این طیف از آن جهت است که با طول موج پایین‌تر، پوشش گسترده‌ای را به همراه دارد.
 
این باند پایین پیش از ظهور تلفن همراه در اختیار سرویس برودکست یا همان کانال‌های آنالوگ تلویزیونی بود و با آمدن موبایل‌های آنالوگ بخشی از تکه باندهای آن در اختیار سرویس تلفن همراه قرار گرفت. کمیته ارتباطات فدرالی ایالات متحده آمریکا که سازمانی مستقل و براساس مصوبه کنگره این کشور شکل گرفته است، اولین نهادی بود که با قرار گرفتن کانال‌های آنالوگ تلویزیون روی طیف دیجیتال زمینه بهره‌مندی از باند 700 در دیگر بخش‌ها را فراهم کرد.
 
این کمیته با بیان اینکه کانال‌های پایین‌تر باند فرکانسی 700 (از 52 تا 59) که کانالی معادل 698-746 مگاهرتز می‌شود بیشتر برای برودکست‌های آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌گردد و کانال‌های بالاتر (60 تا 69) عملا بلااستفاده مانده است؛ در سال 2008 قوانین و مقررات تخصیص این باند ارزشمند به خدمات موبایل را فراهم کرد.
 
البته اولین تخصیص تکه‌باندهای طیف 700 به خدمات موبایل در این کشور مربوط به سال 1989 می‌شود که موج‌های آنالوگ موبایل در آمریکا توسعه یافت و کانال‌های 70 تا 83 این طیف در اختیار امواج آنالوگ موبایل قرار گرفت. البته چنین تخصیصی در آن زمان چالشی چون استراق سمع توسط تجهیزات تلویزیونی تکه‌باندهای واگذار شده به بخش موبایل را پشتیبانی می‌کردند به وجود آمد اما با تصویب دستورالعمل‌های ممنوعیتی سریعا در جهت مقابله با آن چالش برآمدند.
 
با روی کار آمدن موبایل آنالوگ عملا اولین کانال طیف مورد نظر در اختیار خدمات موبایل قرار گرفت و دیگر دسترسی به این کانال برای خدمات تلویزیونی در کل آمریکا ممکن نبود.
 
بعد از این کشور که قدمتی طولانی‌تر در استفاده از این باند برای ارائه خدمات موبایل دارد، سایر کشورها هم‌زمان با توسعه نسل‌های جدید ارتباطی سعی کردند که باند خالی 700 (به دلیل دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی) را در اختیار بخش موبایل برای پوشش گسترده کشوری قرار دهند.
 
حتی کمیته ارتباطات فدرالی ایالات متحده آمریکا نیز که ضرورت این باند را دریافته بود اقدام به برگزاری مزایده‌ای برای واگذاری سراسری این باند در قالب فرایندی 12 مرحله‌ای کرد تا متقاضیان شرکت در مزایده نزدیک‌ترین پیشنهاد برای اختیار کردن تکه باند مورد نظر را داشته باشند.
 
متأسفانه برخلاف تمامی اقدامات جهانی و الزامات اتحادیه جهانی مخابرات برای تخلیه باند 700 مگاهرتز توسط سرویس‌دهندگان برودکست و تخصیص این باند به اپراتورهای موبایل، وضعیت این باند در کشور ما چالشی است.
 
این طیف با قدرت پوشش‌ جمعیتی و جغرافیایی بالا همچنان در اختیار صداوسیما قرار دارد و علی‌رغم اینکه دیگر شبکه‌ تلویزیونی آنالوگی نداریم و این باند خالی به حساب می‌آید اما حاضر به واگذاری آن نیست.
 
خالی شدن باند 700 موجب کاهش سرمایه‌گذاری اپراتورهای موبایل در نسل‌های سوم، چهارم و بالاتر ارتباطی می‌شود و همین منجر به توسعه زودهنگام خدمات موبایل باندپهن به تمامی نقاط کشور می‌گردد.
محمود واعظی سال گذشته در گفت‌وگو با تسنیم عنوان کرده بود که در زمان جنگ تحمیلی برخی طیف‌های فرکانسی کشور در اختیار دستگاه‌های اجرایی مختلف کشور و صدا‌و‌سیما قرار گرفت که هنوز آنها را در اختیار دارند.
 
وی عنوان کرد: نگاه به استفاده از فرکانس در دستگاه‌های مختلف همان نگاه سنتی است در حالیکه استفاده از فرکانس‌های در اختیار دیگران می‌تواند هزینه‌های سرمایه‌گذاری اپراتورهای مختلف برای خرید تجهیزات را تا 50 درصد کاهش دهد. ضریب بهره‌وری فرکانس در ایران 1٫6 و در خاورمیان 10 اما این ضریب در برخی کشورهای غربی تا حدود 40 یا 50 هم پیش رفته است.
او ابراز کرد: بر این اساس باید حتما فضای فرکانسی خود را مورد استفاده بهینه قرار دهیم و به مدیریت فرکانس بپردازیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اختلاف نظرها بین سازمان صداوسیما و وزارت ارتباطات بر سر باند فرکانسی 700-800 مگاهرتز گفت: حدود 15 سال است که تمام کشورهای دنیا تصمیم گرفته‌اند با توجه به پخش دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی، فضای فرکانسی مازاد را به اقدامات دیگری اختصاص دهند. این موضوع در کنفرانس‌های اتحادیه جهانی مخابرات نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است زیرا تمام شبکه‌های تلویزیون دنیا به سمت دیجیتال شدن پیش می‌رود و از طرفی ارتباطات موبایلی هم توسعه می‌یابد.
 
وی عنوان کرد: اردیبهشت ماه 93 در اولین همایش منطقه‌ای شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال که با همکاری اتحادیه بین‌المللی ارتباطات، اتحادیه عرب و اتحادیه رادیوهای کشورهای عربی در دوبی برگزار شد درباره پخش آنالوگ و دیجیتال برنامه‌های تلویزیونی، تنظیم فرکانس‌های رادیویی، عضویت در باند فرکانس و بررسی قابلیت‌های همکاری بحث گردید و شرکت‌کنندگان الزامات فنی و اجرایی لازم برای هر گونه تغییر در طرح ژنو 2006 را در سرویس پخش دیجیتال برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی بررسی کردند.
 
واعظی گفت: در این همایش عنوان شد که پخش آنالوگ از 17 ژوئن 2015 به بعد براساس تفاهم‌نامه ژنو 2006 دیگر تحت حمایت نخواهد بود و این در حالی است که صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران هنوز نتوانسته است برخی از مناطق کشور را به بخش دیجیتال مجهز کند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه فرکانس عنصری کمیاب در کشورهای دنیاست که به سرعت پایان می‌یابد، گفت: تنها چیزی که خلق نمی‌شود، فرکانس است. بنا بر چنین ماهیتی، تصمیم گرفته شد فرکانسی که در گذشته به تلویزیون داده شده بود در تمام کشورهای دنیا آزاد و در اختیار سرمایه‌گذاری‌های دیگر قرار گیرد.
حال با توجه به اهمیت این موضوع، لیستی از اپراتورهای موبایل دنیا که در حال حاضر باند 700 مگاهرتز را مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند براساس اطلاعات GSM تا سپتامبر 2015 به شرح زیر منتشر می‌کنیم.
 
نکته قابل تأمل این است که تمام اپراتورهای ذکر شده در جدول زیر از تکه‌های باند 700 مگاهرتز برای توسعه نسل چهارم موبایل (4G) استفاده کرده‌اند.
 

کشورها

اپراتورها

آنتیگوا و باربودا

Digicel

استرالیا

Telstra، Optus

باهاماس

BTC

بولیوی

Entel

کانادا

               Bell Mobility، Rogers، fido

                     جزایر کیمن

Digicel Cayman Islands

گوام

DoCoMo Pacific، iConnect، IT&E Overseas

کاریباتی

Telecom Services Kiribati Ltd

نیوزلند

Vodafone، Spark

پاپوآ گینه نو

                     Digicel

پورتوریکو

Open Mobile، AT&T، Claro

تایوان

FarEasTone، Taiwan Mobile

جزایر تورکاس و کایکاس

Digicel Turks & Caicos

ایالات متحده آمریکا

Verizon، T-Mobile USA، AT& T، MetroPCS، U.S. Cellular، Adams Networks، Bluegrass Cellular، Colorado Valley، ETC، Evolve Broadband، Fuego Wireless، miSpot، Mosaic Telecom، Nex-Tech Wireless، Nortex، PTCI، Peoples Telephone Cooperative، Syringa،United Wireless، VTel

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.