فناوری اطلاعات

September 8, 2015
9:24 سه شنبه، 17ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73193

مدیر عامل شرکت پست: پرداخت 146 میلیارد تومان بدهی پستی / پست دیگر بدهکار نیست

مدیر عامل شرکت پست از پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های این شرکت که در مجموع رقمی حدود 146 میلیارد تومان را شامل می‌شد، خبر داد.
 
حسین مهری در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت هفته دولت به ارائه توضیحاتی درباره فعالیتهای دو ساله شرکت پست در دولت یازدهم پرداخت و اظهار کرد: یکی از جدی ترین مشکلات پست که در آغاز دولت یازدهم با آن روبرو بود که آن هم عمدتاً به دلیل عدم حمایت از این مجموعه صورت گرفته بود موضوع زیان انباشت و بدهی‌های شرکت بود که خوشبختانه اکنون رقم این بدهی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و به نزدیک صفر رسیده است به گونه‌ای که می‌توان گفت این شرکت دیگر بدهی ندارد.
 
وی در عین حال متذکر شد: البته در بخش بین‌الملل به دلیل مشکلاتی که در بحث نقل و انتقالات مالی وجود دارد حدود 15 میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده که در کنار این رقم شش میلیارد تومان نیز مطالبات بین‌المللی ماست که با کسر این رقم، مبلغ بدهی‌های بین‌الملل ما به حدود 9 میلیارد تومان می‌رسد که رقم بالایی محسوب نمی‌شود.
 
مهری در ادامه با بیان این‌که به نظر می‌رسد طی دو سال گذشته این شرکت به حالت ثبات بازگشته، اظهار کرد: طی این مدت حدود 69 درصد افزایش درآمد داشته‌ایم و از نظر حجم کار نیز به طور تقریبی 32 درصد رشد وجود داشته که این افزایش فعالیت در شرایطی رخ ‌داده که از نظر نیروی انسانی با کاهش 11 درصدی مواجه بوده‌ایم.
 
در چند سال اخیر کمتر به پست توجه شده
مدیر عامل شرکت پست ادامه داد: پست در دنیا نقش مهم و اثرگذاری را دارد و بسیاری از امورات مردم و سازمان‌ها از این طریق انجام می‌شود و شاید در طول چند سال اخیر کمتر به پست توجه شده و با توجه به خواست و نیاز مردم و سازمان‌ها، سرویس‌های جدیدتری تعریف نشده است. طبیعی است که اگر بخواهید به شکل سنتی مجموعه پست را اداره کنید، حجم ترافیک مرسولات کاهش پیدا خواهد کرد و به تبع آن یک سری هزینه‌های ثابت شامل نیروی انسانی، حمل‌و‌نقل و غیره بر این مجموعه تحمیل خواهد شد.
 
وی افزود: بر همین اساس به مجرد تصدی این مسئولیت مطالعاتی را از وضعیت پست در کشورهای دنیا و نقاطی که در آن پست توسعه یافته است انجام دادیم و همزمان جلساتی را با مدیران فعلی و سابق، صاحبنظران و کارشناسان مجرب و معاونین وزارت آی‌سی‌تی برگزار کردیم که با توجه ویژه به رهنمودهای آقای واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، به این نتیجه رسیدیم که باید یک برنامه تحول‌آمیز را در شبکه پست طراحی کرده و تمامی کارهایمان را بر اساس این برنامه تنظیم بکنیم.
 
مدیر عامل شرکت پست در ادامه‌ی صحبت‌های خود متذکر شد: بر همین اساس طی این مدت تلاش کردیم بحث اصلاح ساختار سازمانی را مورد توجه جدی قرار دهیم، چرا که چابک‌سازی ساختار یکی از موضوعات مهمی بود که در دستور کار ما قرار داشت البته در کنار آن، مواردی مانند اصلاح فنی و اصلاح فرآیند‌ها، توقف جذب نیرو و ساماندهی مناسب آن و حذف شبکه‌های موازی نیز مورد توجه قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: در کنار این موارد بحث ادغام هشت مرکز تجزیه مبادلات نیز صورت گرفت که تمام این موارد منجر به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت جابه‌جایی شده و در نهایت باعث شد فرآیند تخلیه و بارگیری با سرعتی سه تا چهار ساعت زودتر از قبل انجام شود. علاوه بر این میزان و احتمال آسیب‌دیدگی بسته‌ها و مرسولات نیز بدین ترتیب تا حد قابل توجهی کاهش یافت.
 
مهری ادامه داد: اکنون هم به دنبال مکانیزه‌کردن و الکترونیک ساختن شبکه خود هستیم و براین باوریم که باید برخی حرکت‌های زائد را حذف کنیم. همچنین اصلاح ساختار اقتصادی خود را نیز مورد توجه جدی قرار داده‌ایم تا هم بحث توسعه سرویس‌ها و هم ارائه‌ی سرویس‌های ارزش افزوده بیشتر در دستور کار قرار گیرد.
 
تلاش برای ارائه سرویس‌های جدید پستی
مدیرعامل شرکت پست در ادامه با بیان این که طی این مدت 9 سرویس و 132 خدمت جدید نیز طراحی و ارائه شده، یادآور شد: از میان این سرویس ها می‌توان به مواردی مانند پست نت (خدمات الکترونیک مبتین بر اینترنت)، سرویس تحویل مرسوله در زمان مشخص، فعال‌سازی سرویس پس کرایه (کرایه در مقصد) اشاره کرد.
 
مهری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حذف سرویس‌ها و برنامه‌های زیان ده پستی اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال در گذشته علاوه بر ارسال قبوض، خواندن کنتورهای آب و برق نیز برعهده شرکت پست بود، اما با توجه به این‌که این نوع خدمات جزو وظایف ما محسوب نمی‌شد، سعی کردیم با محول کردن آنها به بخش‌های مربوطه بخشی از زیان‌های خود را جبران کنیم. حال نیز با این روش حدود 700 تا 800 نفر از نیروهای پیمانکاری ما که در این بخش فعال بودند به مجموعه‌های مربوطه منتقل شده اند.
 
مدیر عامل شرکت پست در عین حال متذکر شد: البته این مساله به معنای آن نیست که شرکت پست فعالیت‌های غیراقتصادی را از برنامه خود حذف کرده چرا که ما در نهایت یک مجموعه حاکمیتی هستیم و خدمت‌رسانی جزیی از وظایف ماست به گونه‌ای است که ما حتی در دورافتاده‌ترین نقاط هم ملزم به ارائه‌ی سرویس هستیم و برهمین اساس 3200 خط روستایی داریم که امور مبادلات مربوط به روستاها را دنبال می‌کنند. در کنار این مورد 2900 نمایندگی قبول و توزیع نیز در روستاهای کشور مشغول هستند و علاوه بر این 10 هزار دفتر ICT روستایی نیز به ارائه‌ی خدمات پستی می‌پردازند و با وجود هزینه‌های سنگینی که این بخش به ما تحمیل می‌کند، وظیفه قانونی ماست آن را به عنوان بخشی از وظایف حاکمیتی خود به انجام برسانیم.
 
مهری در پایان با تاکید بر توجه و تمرکز شرکت پست بر ارائه‌ی سرویس‌های ارزش افزوده، اظهار کرد: در کنار تمام این موارد تلاش کرده‌ایم با اصلاح خطوط و قرار‌داد‌های جدیدی که با راه‌آهن و هواپیمایی کشور بسته‌ایم سرعت سیر مرسولات خود را افزایش دهیم و برهمین اساس میزان رضایت مردم از خدمات پستی نیز افزایش یافته و طی دولت یازدهم این رقم از 81.5 به 86 درصد ارتقاء پیدا کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.