باندپهن

September 11, 2015
11:34 جمعه، 20ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73254

فاصله مخابرات ایران با شاخص‌های جهانی

یک کارشناس ارتباطات معتقد است: آنچه امروز در حوزه ارتباطات ثابت در کشور وجود دارد با شاخص‌های جهانی فاصله قابل توجهی دارد.
 
محسن یوسف‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت خدمات مخابراتی اظهار کرد: در حوزه ارتباطات ثابت متاسفانه ایران وضعیت چندان مطلوبی در دنیا ندارد، چراکه طبق بررسی‌های اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2015 در رده‌بندی پهنای باند اینترنت ثابت رتبه 115 دنیا را به خود اختصاص داده که این رتبه در زمینه‌ی تخصیص پهنای باند به هر کاربر به 158 می‌رسد که می‌توان گفت تقریبا جزو آخرین کشور‌های دنیا به‌شمار می‌رود.
 
این کارشناس همچنین اظهار کرد: اگر تاثیر مستقیم پهنای باند در تولید ناخالص کشورها را مورد توجه قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسید که یکی از موانع توسعه در ایران، عدم تخصیص پهنای باند مناسب به کاربران بوده است.
 
وی در عین حال متذکر شد: تکنولوژی‌هایی که در کشور ما در بخش ارتباطات ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرد به گونه‌ای است که در پنج بخش مختلف ارائه شده و برای هر یک از این بخش‌ها مجوزهای جداگانه‌ای صادر می‌شود.
 
یوسف‌پور در ادامه ارائه‌ی خدمات ADSL ، مجوز بخش‌های ISP، ISDP، PAP و شرکت‌های VOIP را از جمله این بخش‌ها برشمرد و افزود: در میان این بخش‌ها در حوزه ADSL بیش از نیمی از ظرفیت کشور در اختیار مخابرات کشور قرار دارد. از سوی دیگر تقریبا در تمام این بخشها مخابرات فعال است و به عبارتی دیگر این شرکت بازار بزرگی را در دست داشته و می‌توان گفت قوی‌ترین شرکت حوزه ارتباطات کشور است.
 
وی ادامه داد: در این شرایط احتیاج بسیار جدی به توسعه تکنولوژی، زیرساخت، راهکارها و خدمات به شکل محسوسی درک می‌شود، اما در چنین شرایطی اکنون بیشترین دارایی مخابرات خطوط مسی است در حالی که در تمام دنیا شیوه‌های برقراری ارتباط ثابت به سمتی پیش می‌رود که در حال کمرنگ شدن سیم مسی است.
 
این کارشناس ارتباطات در عین حال متذکر شد: انتقال اطلاعات از طریق کابل مسی از اواخر سال 2011 و اوایل 2012 سیر نزولی خود را در دنیا آغاز کرده و در سه ماهه آخر 2014 کاهش این روند به گونه‌ای بوده که موجب شده است پس از سال‌ها از کل بازار ارتباطات پهنای باند دنیا سهم این بخش به کمتر از 50 درصد برسد، در حالی که سایر روش‌ها در حال رشد هستند.
 
یوسف‌پور ادامه داد: این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که ما کشش بازار بسیار خوبی داریم، چرا که طبق آمارهای بین‌المللی‌ آمار شاخص جوانان دیجیتالی ما حدود 21.6 درصد است که میانگین دنیا در این زمینه حدود 30.7 درصد است و کشورهای اولی که در این زمینه در صدر قرار دارند آماری معادل 95.3 درصد را به خود اختصاص داده‌اند حال این آمارها گویای آن است که در ایران پتانسیل‌های لازم در این عرصه موجود است و جای بی‌نظیری برای رشد وجود دارد.
 
وی همچنین عنوان کرد: طی سال‌های گذشته با وجود تقاضاهای مختلفی که وجود داشت بحث کمبود زیرساخت‌ها باعث شد ما نتوانیم اقدامات مناسب در این زمینه را انجام دهیم، اما اکنون تصمیم وزارت ارتباطات مبنی بر ارائه‌ی مجوز شرکت‌های FCP به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد در نهایت به توسعه کشور کمک می‌کند.
 
این کارشناس ارتباطات همچنین یادآور شد: در پروانه‌های مذکور مواردی مانند محدودیت‌های جغرافیایی و یا مدت کم اعتبار پروانه برطرف شده و این موضوع موجب می‌شود شرکت‌های مختلف بتوانند بدون وابستگی به تکنولوژی خدمات مختلفی را به مردم ارائه کنند و در نهایت در فضای کسب‌وکار گشایش ایجاد کنند.
 
یوسف‌پور در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار کرد: اکنون آنچه در دنیا سهم بیشتری از ارتباطات را به خود اختصاص داده تکنولوژی‌های ارتباطی ثابت با سیم مانند FTTX، FTTH و امثال آنهاست. اما همزمان با این تکنولوژی‌ها در دنیا استفاده از خدمات وایرلس یا بی‌سیم مانند LTE نیز در حال گسترش است و این موارد می‌تواند در ارتباطات تحول ایجاد کرده و برای کاربر شرایطی مقرون به صرفه‌ای را ایجاد کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.