فناوری اطلاعات

September 11, 2015
11:53 جمعه، 20ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73257

از اختلال در تلگرام تا هشدار به اینترنتی‌ها

هفته‌ای که گذشت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اتفاقات مهمی مانند انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی و دیدار این اعضا با رهبر معظم انقلاب همراه بود.
 
در اولین روز هفته گذشته با ابلاغ حکم مقام معظم رهبری، اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی انتخاب شده و به موجب این حکم برای مدت چهارسال به عضویت این شورا درآمدند.
 
حکمی که به واسطه آن برخی اعضایی که در دور اول این شورا حضور داشتند، در دور جدید حضور نداشته و برخی افراد جدید نیز به این مجموعه اضافه شدند.
 
اما نکته مهم دیگر آنکه در قالب این حکم سیاستهای ده گانه در فضای مجازی نیز تعیین و گوشزد شده و بر اساس آنها تاکید شد که لازم است شوراهای موازی با شورای عالی فضای مجازی حذف شوند.
 
علاوه بر این طی این مدت، رهبر معظم انقلاب دیداری هم با رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی داشتند و در این قالب، این شورا را مرکز اصلی سیاستگذاری آگاهانه، مسوولانه و مقتدرانه در خصوص فضای مجازی خواندند و با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده‌ی عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از توانایی‌ها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه‌ی فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.
 
دلایل اختلال در تلگرام
نخستین همایش "شهر هوشمند، زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری" نیز در این هفته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و در حاشیه برگزاری آن وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران به ارائه دلایلی در خصوص اختلالات اخیر تلگرام پرداخت.
 
البته در روز یکشنبه، بر روی سایت این شرکت نیز اطلاعیه‌ای کوتاه قرار گرفته و از ایجاد مشکلی برای چند ساعت خبر داده شده بود، مشکلی که طبق وعده داده شده ظرف این مدت برطرف نشده و کمی به درازا کشید.
 
محمود واعظی هم در پاسخ به خبرنگاران در این باره اعلام کرد: این اختلال حدود 5 تا 6 ساعت بوده و دلیل آن بروز اختلال در سرویس اینترنت بین‌الملل بوده است.
 
محمود واعظی در توضیح بیشتر این مطلب به شرایط کشور ترکیه اشاره کرده و متذکر شد: از روز گذشته 50 گیگابیت از اینترنتی که ایران از ترکیه می‌گیرد به دلیل تحولات سیاسی آن کشور از مدار خارج شده بود.
 
هشدار به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت
همچنین در این هفته تمامیشرکتهای ارائه‌دهنده اینترنت پرسرعت موظف شده‌اند در مناطقی که به دلیل کمبود امکانات، دلایل فنی و یا سایر موانع، امکان ارائه سرویس به مشترکین را ندارند، فروش سرویس خود را متوقف کرده و اطلاعات این مراکز را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود اعلام کنند.
 
غلامرضا داداش‌زاده – معاونت نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی – با بیان این مطلب اظهار کرد: این معاونت تمام تعهدات شرکتهای ارائه‌دهنده اینترنت را بطور جدی پایش کرده و درصورت مشاهده هرگونه تخطی از مقررات، علاوه بر اعمال مقررات براساس پروانه شرکتها، آنها را به مراجع ذیربط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌کند.
 
پستی که دیگر بدهکار نیست
مدیر عامل شرکت پست هم در این مدت در گفت‌وگویی با ایسنا از پرداخت بخش عمده‌ای از بدهی‌های این شرکت که در مجموع رقمی حدود 146 میلیارد تومان را شامل می‌شد، خبر داد.
 
حسین مهری در عین حال اظهار کرد: یکی از جدی ترین مشکلات پست که در آغاز دولت یازدهم با آن روبرو بود که آن هم عمدتاً به دلیل عدم حمایت از این مجموعه صورت گرفته بود موضوع زیان انباشت و بدهی‌های شرکت بود که خوشبختانه اکنون رقم این بدهی‌ها به شدت کاهش پیدا کرده و به نزدیک صفر رسیده است به گونه‌ای که می‌توان گفت این شرکت دیگر بدهی ندارد.
 
وی در عین حال متذکر شد: البته در بخش بین‌الملل به دلیل مشکلاتی که در بحث نقل و انتقالات مالی وجود دارد حدود 15 میلیارد تومان بدهی باقی‌مانده که در کنار این رقم شش میلیارد تومان نیز مطالبات بین‌المللی ماست که با کسر این رقم، مبلغ بدهی‌های بین‌الملل ما به حدود 9 میلیارد تومان می‌رسد که رقم بالایی محسوب نمی‌شود.
 
مهری در ادامه با بیان این‌که به نظر می‌رسد طی دو سال گذشته این شرکت به حالت ثبات بازگشته، اظهار کرد: طی این مدت حدود 69 درصد افزایش درآمد داشته‌ایم و از نظر حجم کار نیز به طور تقریبی 32 درصد رشد وجود داشته که این افزایش فعالیت در شرایطی رخ ‌داده که از نظر نیروی انسانی با کاهش 11 درصدی مواجه بوده‌ایم.
 
پاسخ به منتقدان فیلترینگ هوشمند
همایش رایانش ابری و تاثیر آن بر اکوسیستم پهن باند کشور نیز در این هفته برگزار شد و در حاشیه آن وزیر ارتباطات در پاسخ به انتقاداتی که از سوی دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه رایانه ای مطرح شده و این طرح را فاقد اجرای مناسب دانسته بود، اظهار کرد: فکر می‌کنم مرجعی که باید این مساله را بررسی کند خارج از جایی است که این اتفاق رخ داده است.
 
وی در خصوص رایانش ابری نیز با تاکید بر این‌که از جمله مزایای اجرای این طرح آن است که افراد می‌توانند براساس نیازشان امکانات و ظرفیت بگیرند متذکر شد: در حال حاضر هفت دیتاسنتر آماده سرویس‌دهی است و براساس تلاش‌هایی که صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال 11 دیتاسنتر دیگر که مراحل کار آنها دنبال شده است، به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.