اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 12, 2015
10:55 شنبه، 21ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73262

مدیرعامل شاتل: توسعه پهنای باند نباید فقط متکی به حاکمیت باشد

مدیرعامل شاتل گفت: اگر بخواهیم برای توسعه پهنای باند در کشور فقط روی عملکرد حاکمیت در بازار ICT تمرکز کنیم، نتیجه مطلوبی به دنبال نخواهد داشت.
 
احمد نخجوانی در پنل تخصصی بررسی آثار ظهور نسل‌های جدید ارتباطات باندپهن و چالش‌های پیش روی آن در همایش رایانش ابری و تاثیر آن بر اکوسیستم باندپهن کشور افزود: معمولا وقتی درمورد توسعه پهنای باند در کشور صحبت می‌کنیم، به صورت انتزاعی به موضوع نگاه می‌کنیم و فکر می‌کنیم باید فقط دولت یکسری کارها را انجام دهد.
 
وی اظهار داشت: اگر اینطور بود، اکنون یک کشور توسعه‌یافته بودیم که با اجرای یکسری اقدامات، مشکلات فعلی بازار ICT کشور  حل می‌شد. این درحالی است که روی چنین امری علاوه بر توسعه‌یافتگی زیرساخت ارتباطی، موضوعاتی مانند محیط، فرهنگ، اجتماع، زیرساخت‌های اقتصادی و آمادگی‌های موردنیاز نیز تاثیرگذار هستند.
 
نخجوانی با اشاره به اینکه ITU و Economic Forum شاخص‌هایی را برای توسعه ICT در کشورها و توسعه پهنای‌باند مدنظر قرار می‌دهند، افزود: ITU بیش از همه روی شاخص توسعه ICT تمرکز کرده و آن‌ها را در 11 معیار مختلف دسته‌بندی کرده است.
 
به گفته وی، طبق بررسی‌های ITU، ایران به لحاظ شاخص توسعه اقتصادی بعد از مغولستان، فیجی، اکوادور و مصر و با اوضاعی بعتر از مراکش و جاماییکا، رتبه 94 جهان را به خود اختصاص داده است.
 
مدیرعامل شاتل با اشاره به اینکه براساس آمار سال 2013، رتبه ضریب نفود باندپهن ایران در جهان 115 است و به لحاظ تخصیص پهنای باند در رتبه 158 جهان قرار دارد، گفت: در حوزه دسترسی نیز ایران جایگاه هشتاد و دومین کشور جهان را به خود اختصاص داده است.
 
به گفته وی، ایران به لحاظ استفاده از خدمات اینترنتی و میزان نفوذ آن در زندگی روزمره رتبه 116 را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه به لحاظ مهارت و دانش رتبه 68 جهان را دارد و به رغم جایگاه مناسب ایران در زمینه هوش و مهارت اما به لحاظ کاربری اوضاع خراب است.
 
نخجوانی با اشاره به اینکه Economic Forum نیز روی چهار معیار به عنوان شاخص آمادگی شبکه (NRI) تمرکز کرده است، این معیارها را شامل محیط، آمادگی، استفاده کاربری و تاثیرگذاری آن در حوزه اقتصاد و جامعه برشمرد.
 
وی گفت: این شاخص‌ها در 10 دسته مختلف از جمله در دسترس بودن تکنولوژی، بلوغ قانونی و سیاست‌گذاری طبقه‌بندی شده و در کشورهای مختلف بررسی شده است و براساس آن‌ها می‌توان درمورد توسعه ICT و پهنای‌باند صحبت کرد.
 
نخجوانی افزود: براساس آمار استخراجی Economic forum، رتبه ایران در شاخص آمادگی شبکه در جهان بعد از آلبانی، گینه، مصر و بوتان 96 است و از قرقیزستان یک پله بالاتر قرار داریم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.