تلفن همراه

گوشی

September 12, 2015
16:33 شنبه، 21ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73281

تازه‌های اپل برای طرفدارانش

یک سپتامبر دیگر و اپل و محصولات جدیدش از پی هم آمدند. به این ترتیب چهارشنبه شب گذشته محبوب‌ترین شرکت دنیای تکنولوژی از جدیدترین محصولاتش رونمایی کرد. کنفرانس سالانه اخیر اپل اما شاید برای طرفدارانش چندان هم خبرهای جدیدی نداشت، چون تقریبا همه محصولات جدید اپل از قبل معرفی شده و اطلاعات و جزئیات مربوط به آنها منتشر شده بود.
 
 
ساعت اپل با 10 هزار اپلیکیشن
تیم کوک اولین نفری بود که روی سن آمد و از رضایت 97 درصدی مشتریان اپل خبر داد. او به سرعت به سراغ ساعت اپل رفت و از تاثیرات این محصول بر زندگی روزمره کاربرانش گفت و اعلام کرد که ساعت اپل در حال حاضر 10 هزار اپلیکیشن ویژه دارد.
برای بازسازی هرچه بیشتر این محصول، اپل اعلام کرد که کاربران به ‌زودی امکان خرید بندهای جدید را دارند و واچ اسپورت هم در رنگ‌های جدید طلایی و رز طلایی عرضه خواهد شد. این شرکت همچنین از عرضه WatchOS 2 تا آخر هفته جاری خبر داد.
 
در حال حاضر نسخه اسپورت اپل واچ در رنگ‌های نقره‌ای و خاکستری در دسترس قرار دارد. در زمینه بندهای جدید هم اپل همکاری را با شرکت Hermes آغاز کرده است که به تولید کلکسیونی جدید منجر می‌شود. این مجموعه که با نسخه چرمی آغاز می‌شود تا ماه آینده در بازار خواهد بود. همچنین بندهای اسپورت پلاستیکی جدید که پیش از این در رنگ‌های سفید، آبی، سبز، قرمز و سیاه عرضه شده بودند، حالا در رنگ‌های جدید در دسترس قرار خواهند گرفت. WatchOS 2 نیز از ترکیب‌های جدید برنامه‌ها و شخصی‌‌سازی‌های ظاهری و ادغام با برنامه نقشه‌ خوانی بهره خواهد برد.
 
با این وجود قابلیت بزرگ جدید، امکان استفاده از برنامه‌هایی است که به ‌طور مستقیم روی ساعت اجرا خواهند شد. همچنین پیش‌‌نمایشی از AirStrip در معرض نمایش قرار گرفت که در واقع یک برنامه مراقبت از سلامتی افراد است. از این طریق، مراکز پزشکی می‌توانند برنامه‌ بیماران خود را کنترل و اطلاعات حیاتی ارسال شده را مشاهده کنند. AirStrip از حسگر ضربان قلب بهره برده و امکان ارسال اطلاعات به‌ صورت مستقیم به ساعت را فراهم خواهد کرد.
 
ارتقای پیش‌بینی شده در iPhone 6S و iPhone 6S Plus
اپل در این مراسم بالاخره iPhone 6S و iPhone 6S Plus را جایگزین پرچمداران قبلی خود کرد. همچنان که پیش‌بینی می‌شد و تقریبا مطابق بسیاری از شایعات، این دو گوشی با مجموعه‌ای از امکانات جدید یا بهبود یافته عرضه شدند که شاید مهم‌ترین آنها امکان 3D Touch یا لمس سه‌بعدی باشد که البته همین امکان هم که قبلا در ساعت اپل به کار رفته پیش‌بینی می‌شد که در آی‌فون‌های جدید عرضه شود. تنها تفاوت این بود که اپل نام آن را Force Touch نگذاشت، بلکه آن را 3D Touch نامید.
 
3D Touch به نوعی به کاربر اجازه می‌دهد که با فشار بیشتر از لمس روی صفحه نمایش یک عملکرد جدید روی گوشی انجام دهد. 3D Touch در واقع دو عملکرد جدید در اختیار کاربر قرار می‌دهد. اپل نام این این دو عملکرد را «peek» و «pop.» گذاشته است. «peek» به شما اجازه می‌دهد که مانند یک میانبر وقتی روی یک آیکون کلیک می‌کنید، مستقیما وارد یک عملکرد در آن برنامه شوید. مثلا فشاردادن آیکون دوربین به شیوه peek باعث می‌شود که دوربین سلفی فعال شود.  آی‌فون iPhone 6S با همان شکل و دیزاین iPhone 6 عرضه شده و صفحه نمایش ۴.۷ اینچی دارد. تنها تفاوت در این است که رنگ‌ جدید صورتی/ طلایی به آن اضافه شده است که خبر جدیدی نبود و قبلا در شایعات مختلف منتشر شده بود. 
 
با وجود طراحی مشابه با مدل قبلی آی‌فون جدید دارای جنس صفحه نمایش جدیدی از نوع Lon-X است که در صفحه نمایش ساعت اپل مدل اسپورت به کار رفته است. احتمالا یکی از دلایل به‌کار رفتن این جنس افزایش سختی و مقاومت آن در برابر خم شدن است که بحران بزرگی در هنگام معرفی iPhone 6 برای این شرکت ایجاد کرد.
 
iPhone 6S دارای یک پردازنده ۶۴ بیتی از نوع A9 است. مطابق معمول اپل جزئیات فنی این پردازنده را عرضه نکرده است، اما گفته که این پردازنده تا ۷۰ درصد سرعت CPU بیشتر و۹۰ درصد GPU سریع‌تری را از پردازنده A8 که در آی‌فون ۶ به‌کار رفته ارائه می‌کند. اپل یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی روی این آی‌فون قرار داد تا بالاخره با سنسورهای ۸ مگاپیکسلی که چند نسل روی گوشی‌های این شرکت قرار داشتند خداحافظی کند. اپل اولین بار در سال ۲۰۱۱ و روی آی‌فون4S دوربین ۸ مگاپیکسلی را عرضه کرده بود. حالا دوربین آی‌فون‌های جدید به گفته اپل قادر به ضبط ویدئو با کیفیت4K است و در عین حال از سیستم اتوفوکوس خودکار برخوردار است. اما در زمینه دوربین آنچه عوض نشد بیرون‌زدگی لنز دوربین پشتی بود. چیزی که حتی قبلا خود جانی آیو هم از آن انتقاد کرده بود. 
 
دوربین جلویی آی‌فون هم تغییراتی کرده است؛ یک سنسور ۵ مگاپیکسلی و قرار دادن یک مدل از فلش با استفاده از صفحه نمایش را ارائه داده است. یعنی هنگام گرفتن عکس (مثلا سلفی) با دوربین جلویی صفحه نمایش همانند یک فلش ناگهان روشن می‌شود. 
اپل می‌گوید که این عملکرد باعث سه برابر روشن‌تر شدن عکس در مقایسه با عکس معمولی می‌شود. همچنین در این زمینه آی‌فون رنگ نور فلش را با رنگ غالب محیطی تطبیق می‌دهد.
 
اپل همچنین امکانی به نام «live photos» یا عکس زنده را به آی‌فون اضافه کرده که می‌توان یک کلیپ ویدئویی کوچک را با یک عکس ترکیب کرد و ویژگی تصویری خاصی به عکس بخشید. در واقع دوربین به طور پیش‌فرض هنگام عکاسی یک و نیم ثانیه فیلمبرداری هم می‌کند که بعد از ترکیب این عکس‌ها با هم جلوه تصویری عکس زنده به وجود می‌آید. مشابه چنین عملکردی را پیش از این در دوربین‌ موبایل‌های HTC دیده بودیم؛ چیزی که باعث ایجاد بعد در تصویر می‌شد، اما تفاوت امکان موجود در آی‌فون این است که فیلم را با عکس تلفیق می‌کند.
 
درمورد قیمت آی‌فون، اپل همان سیاست همیشگی خود را در پیش گرفته و صرفا قیمت مدل‌های مختلف آی‌فون را تحت قرارداد اعلام کرده است. بر این اساس قیمت ارزان‌ترین مدل۱۶ گیگابایتی آی‌فون ۶ اس ۱۹۹ دلار با دو سال قرارداد است. مدل ۶۴ گیگابایتی (مدل ۳۲ گیگابایتی همانند آی‌فون ۶ وجود ندارد) و ۱۲۸ گیگابایتی نیز هرکدام ۱۰۰ دلار گران‌تر از دیگری است. اما از آنجا که بسیاری از شرکت‌های مخابراتی در جهان مدل‌های تحت قرارداد را از سالانه به ماهانه تغییر داده‌اند اپل هم مدل جدیدی برای قیمت‌دهی در نظر گرفته است. بر این اساس آی‌فون ۶ اس ماهانه ۲۷ دلار خواهد بود. اما اگر ۳۲ دلار ماهانه بپردازید اپل این امکان را به شما می‌دهد که این گوشی را تا یک سال با مدل جدیدی عوض کنید. اپل پیش‌‌فروش آی‌فون ۶ اس را از ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) آغاز می‌کند و فروش آن نیز از ۲۵ سپتامبر(۳ مهر) آغاز می‌شود.
 
آی‌پد جدید با قلم و کیبورد
با عرضه آی‌پد 9/ 12 اینچی که اپل آن را iPad Pro می‌نامد این شرکت عملا رده جدیدی از تبلت را ایجاد کرده است. با صفحه نمایش رتینا و پردازنده‌ای که دوبرابر قدرتمندتر از تبلت قدرتمند قبلی اپل iPad Air 2 است و همچنین بازتعریف تکنولوژی مولتی تاچ، آی‌پد ‌پرو این شرکت عملا به بهترین تبلت این شرکت تبدیل شده است.
 
در واقع اپل برای معرفی این تبلت جدید تکنولوژی iMac با صفحه نمایش 5K را به عرصه تبلت آورده است. با وضوح تصویر ۲۷۳۲ در ۲۰۴۸ و با داشتن 6/ 5 میلیون پیکسل آی‌پد پرو بهترین صفحه نمایش را در میان محصولات مبتنی بر iOS اپل دارد که حتی روی آن می‌توان فیلم‌های4K را تدوین یا برنامه‌های سنگین گرافیکی را اجرا کرد.
 
اپل روی این تبلت 9/ 6 میلی‌متری جدیدترین نسل پردازنده‌های خود یعنی A9X را به کار گرفته که به نوعی نسل سوم پردازنده‌های ۶۴ بیتی طراحی شده برای کلاس کامپیوترهای دسک‌تاپ است. هر چند اپل مشخصات فنی این پردازنده را اعلام نکرده اما معتقد است که ۱.۸ برابر سرعت CPU بالاتر و دو برابر عملکرد بهتر گرافیکی در مقایسه با iPad Air 2 را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 
 
اپل می‌گوید باتری این تبلت تا ۱۰ ساعت عمر دارد و این با توجه به سرعت پردازش بالا و کیفیت فوق‌العاده صفحه نمایش آن بسیار قابل توجه است.iPad Pro همچنین دارای تکنولوژی وای‌فای 802.11ac است که باعث اتصال سریع به شبکه‌های پرسرعت می‌شود و سرعت دانلودی تا ۸۶۶ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. همچنین با پشتیبانی از ۲۰ باند فرکانسی LTE این تبلت تا سرعت ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه را تحت شبکه LTE عرضه می‌کند. تبلت اپل همچنین مجهز به چهار بلندگو است تا صدایی واضح و قدرتمند را تولید کند. آی‌پد پرو در سه نسخه عرضه می‌شود. نسخه ۳۲ گیگابایتی وای‌فای با قیمت ۷۹۹ دلار، نسخه ۱۲۸ گیگابایتی وای‌فای با قیمت ۹۴۹ دلار و نسخه ۱۲۸ گیگابایتی وای‌فای و سیم‌کارت با قیمت ۱۰۷۹ دلار از ماه نوامبر آینده به بازار عرضه خواهد شد. 
 
اپل در میان بحث و جنجال‌های زیاد در کنار این تبلت برای نخستین بار مداد اپل را هم معرفی کرده است. این مداد از طریق Smart Connector اطلاعات را توسط یک اتصال مغناطیسی روی صفحه نمایش آی‌پد منتقل می‌کند. مداد اپل از طریق خود آی‌پد خیلی سریع شارژ می‌شود. اپل گفته ۱۵ ثانیه اتصال باعث کارکرد نیم ساعته این استایلوس اپل می‌شود. قیمت این مداد ۹۹ دلار است که در نوع خود بسیار گران به نظر می‌رسد.
 
اپل همچنین به طور رسمی از کیبوردی برای استفاده روی این آی‌پد هم خبر داده است. به گفته فیل شیلر این کیبورد شبیه هیچ کیبورد دیگری نیست که تا به حال استفاده کرده‌اید. او معتقد است راحتی استفاده از این کیبورد به حدی است که شما راحتی کیبورد سرفیس مایکروسافت را فراموش می‌کنید. همچنین این کیبورد با سه درگاه اتصال به راحتی به آی‌پد متصل می‌شود. قیمت این کیبورد هم ۱۶۹ دلار است.
 
Apple Tv؛ انقلابی در عرصه تلویزیون 
اپل تی‌وی را شاید بتوان متفاوت‌‌ترین محصول اپل دانست. دوستداران محصولات اپل سال‌هاست منتظر نسل جدیدی از Apple TV بودند. شاید بزرگ‌ترین تفاوت اپل تی‌وی با مدل قبل در این باشد که اساسا اپل به طور کل محصول متفاوتی را عرضه کرده است از جمله اینکه اپل تی‌وی جدید دارای حافظه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی و کنترل لمسی است که قابلیت تبدیل به دسته بازی را هم دارد. همچنین اپل یک سیستم‌عامل جدید به نام tvOS برای این محصول قرار داده و دستیار صوتی Siri را هم به آن اضافه کرده تا یک محصول متفاوت را عرضه کرده باشد.
 
اپل همچنین حالا به برنامه‌ نویسان اجازه داده که برای این دستگاه هم اپلیکیشن تولید کنند. اپل تی‌وی آنقدر برای شرکت اپل مهم بود که حتی نام رویداد دیروزش را Hey Siri گذاشته بود که اشاره‌ای به اجرای قابلیت‌های دستیار صوتی اپل روی تلویزیون دارد. اپل تی‌وی دستگاهی است که با اتصال به تلویزیون و اینترنت قادر خواهد بود اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متعددی را اجرا کند. کنترل لمسی این دستگاه به نوعی یک نوآوری در کنترل‌ها به شمار می‌رود و Siri هم حالا خود یک کنترلگر دیگر است که با استفاده از آ‌ن می‌توان برنامه‌های مختلف را روی تلویزیون فراخوانی کرد یا حتی هنگام تماشای فیلم با صدا فیلم را متوقف یا صحنه‌هایی را دوباره دید.
 
البته قابل ذکر است که بخش عمده برنامه‌های روی اپل تی‌وی به خصوص اپلیکیشن‌هایی که مربوط به شبکه‌های تلویزیونی می‌شوند در ایران قابل استفاده نیستند یا دیدن فیلم به صورت آنلاین یا اجاره فیلم و سریال هم در ایران چندان مرسوم نیست، ضمن اینکه نیاز به سرعت اینترنت بالایی دارد.  یکی از مهم‌ترین کارهایی که حالا می‌توان با اپل تی‌وی انجام داد بازی با آن است که عملا این دستگاه را به یک کنسول بازی تبدیل می‌کند و این چیزی بود که از نخستین زمان عرضه این کنسول همه از اپل آن را انتظار داشتند. اپل تی‌وی دارای ۲ گیگابایت رم است و بسیاری از تکنولوژی‌های کلیدی iOS مثل Metal & GameKit و UIKit را پشتیبانی می‌کند و حالا بسیاری از برنامه ‌نویسان iOS احتمالا برنامه‌های خود را روی اپل تی‌وی خواهند برد.
 
ریموت یا کنترلر این دستگاه با بلوتوث نسخه ۴ کار می‌کند و باتری آن با یک بار شارژ تا سه ماه می‌تواند فعال باشد. همچنین برخلاف ریموت قبلی اپل تی‌وی در ریموت جدید می‌توان آن را از طریق یک کانکتور شارژ کرد. اپل تی وی از اواخر ماه اکتبر آینده به بازار عرضه می‌شود و قیمت آن ۱۴۹ دلار برای نسخه ۳۲ گیگابایتی و ۱۹۹ دلار برای نسخه ۶۴ گیگابایتی است. 
 
اپل همچنان فروش نسخه فعلی اپل تی‌وی خود را با قیمت ۶۹ دلار ادامه می‌دهد، اما نکته اینکه اپل تی‌وی قدیمی از App Store جدید پشتیبانی نخواهد کرد. همچنین برخلاف انتظارها اپل در مورد سرویس عضویت پولی به تلویزیون اپل هم در این مراسم چیزی نگفت و اعلام آن را به سال ۲۰۱۶ موکول کرده است. این یک سرویس ۳۰ تا ۴۰ دلاری در ماه خواهد بود که حدود ۲۵ کانال تلویزیونی را در برمی‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.