اپلیکیشن

رگولاتوری

September 13, 2015
6:50 یکشنبه، 22ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73287

دبیر فعلی شورایعالی فضای مجازی: وزارت ارتباطات میگوید 13میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند

entezari3.jpg
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی در برنامه نگاه یک به تشریح عملکرد این شورا پرداخت.
 
فضای مجازی با فرهنگ و اجتماع ما سروکار دارد / با 102 دستگاه در کشور همکاری می‌کنیمبه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدحسن انتظاری" دبیر شورای عالی فضای مجازی با حضور در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما به تشریح عملکرد این شورا پرداخت. 
 
وی در ابتدای این برنامه در خصوص تعریف فضای مجازی و علت شکل‌گیری شورای فضای مجازی در کشور گفت: یکی از تحولات بسیار عمده‌ای که در زندگی بشر رخ داده ایجاد فضای مجازی است. تا چندی پیش تصور می‌شد که فضای مجازی یک بحث ارتباطی میان افراد است اما واقعیت این است که این فناوری‌های بسیار پرشتابی که در این عصر ظهور کرده‌اند، تمام ابعاد زندگی را از جمله اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حاکمیتی و دفاعی را دربرگرفته است. 
 
انتظاری اضافه کرد: بخشی از زندگی ما را فضای مجازی تشکیل می‌دهد و تعریفی که وجود دارد این است که فضای مجازی یک حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. البته این نگاه یک نگاه فناورانه به این قضیه است که مسأله را در حد یک تکنولوژی ارتباطی تنزل می‌دهد اما واقعیت این است که فضای مجازی امتداد زندگی ماست یعنی ما زندگی اجتماعی‌مان را در فضای مجازی دنبال می‌کنیم و این فضا یک نگاه انسان‌مدارانه است که در این نگاه ما باید تمام ابعاد را در نظر بگیریم. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: برخی افراد فضای مجازی با سرعت و شتابی که پیداکرده بزرگ‌ترین تحولات را در زندگی بشر ایجاد کرده و قضیه را از حالت ارتباطات صرف به تمام ابعاد زندگی بشر برده. لذا به تعبیر مقام معظم رهبری به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. 
 
فضای مجازی با فرهنگ و اجتماع ما سروکار دارد 
 
وی بیان داشت: انقلاب اسلامی یک رژیم 2500 ساله را کنار زد اما تحولات با تمام فرهنگ و اجتماع ما سروکار دارد یعنی غیر از زیرساخت‌های ارتباطی، بحث‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ما دچار تحولات جدیدی می‌شود. 
 
انتظاری اظهار داشت: این تحولات نظامات جدید خود را می‌خواهد و اگر این نظامات ایجاد نشود، آن تحولاتی که باید با آن همگام باشیم را نخواهیم توانستیم همگام باشیم لذا از جامعه جهانی و حتی از هویت ایرانی خود عقب می‌مانیم. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که تحولات صورت گرفته تمام عرصه‌های زندگی بشر را دربرمی‌گیرد گفت: بر این اساس شورای عالی فضای مجازی شکل گرفت تا بسترسازی و سیاست‌گذاری آگاهانه و مقتدرانه‌ای در این بحث انجام دهد. 
 
وی ادامه داد: تحولات در عرصه فضای مجازی بسیار پرشتاب و عمیق است لذا باید آن روش‌هایی که تاکنون برای اداره کشور به کار می‌‌رفته ادامه پیدا کند بنابراین سازوکار جدیدی لازم است و در این راستا اقدام هوشمندانه رهبر انقلاب سبب شد که این سازوکار در اختیار نظام قرار گیرد تا بتوانیم این تحولات را در تمام ابعاد مدیریت کنیم. 
 
شورای عالی فضای مجازی توانسته خود را در نظام کشور تثبیت کند 
 
انتظاری در بخش دیگری از این برنامه در خصوص ارزیابی عملکرد شورا و این که شورای عالی فضای مجازی تاکنون چه دستاوردهایی داشته است گفت: بخشی از دستاوردهای این شورا این بوده است که سازوکار و ساختار خود را تدوین کند و دوم این که بتواند به برنامه‌هایی که در دستور کارش قرار دارد، بپردازد البته یک بحث هم این بوده که این شورا خودش را در کل کشور مدیریت و در نظام کشور تثبیت کند که به نظر می‌رسید این اتفاق افتاده است. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: یکی از سازوکارهای مهم در ساختار کشور ایجاد شورای عالی فضای مجازی و همراه آن مرکز ملی فضای مجازی بود که خود یک تحول بنیادین برای پیشبرد برنامه‌های راهبردی کشور است. 
 
وی خاطرنشان کرد: تصمیم ایجاد شورای عالی فضای مجازی و ایجاد ساختار آن کار بسیار مهمی بود ضمن آن که از آن سو تحولات بسیار سریع است و شورا باید خود را با این تحولات همگام کند. 
 
*** در این دوره شش مصوبه داشتیم 
 
انتظاری درباره این که مصوبات شورا را تا چه اندازه مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است اظهار داشت: در این دوره شش مصوبه داشتیم که در یکسری مصوبات مصوبات داخلی خود شورا بوده من جمله آیین‌نامه داخلی شورای عالی فضای مجازی و اساسنامه مرکز ملی و یکسری مصوبات نیز به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با تأکید بر این که همه دستگاه‌ها برخورد مثبتی با مصوبات این شورا دارند گفت: علیرغم این برخورد مثبت ساختار داخلی‌شان راباید با این مصوبات هماهنگ کنند که در این راستا برخی دستگاه‌ها با این تحولات همگام‌تر هستند وبرخی باید با این مصوبات خودرا همگام کنند. 
 
وی درباره این که بعضاً عنوان می‌شود این شورا عملکرد چندان موفقی نداشته واگر این مضووع را مفروض بگیریم علت آن چیست گفت: یک تحول جدیدی در کشور اتفاق می‌افتاد و در سازوکارهای کشور و نظام یک مولفه جدیدی برای پیشرفت اهداف نظام ایجاد کردیم که این اتفاق در شورای عالی فضای مجازی مرکز ملی فضای مجازی و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که مصوبات ما را باید اجرا کند، دنبال می‌شود. 
 
انتظاری تصریح کرد: ممکن است دربخشی از کار شورا نسبت به اتفاقی که باید بیفتد خوب عمل نکردیم اما هم‌اکنون فعالیت بسیار وسیعی با کمک دستگاه‌های اجرایی دنبال می‌کنیم. 
 
با 102 دستگاه در کشور همکاری می‌کنیم 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که هم‌اکنون با 102 دستگاه در کشور همکاری می‌کنیم گفت: حدود 400 کارشناس در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی با هم کارمی‌کنند تا در نهایت یک مصوبه برای تصویب به شورای عالی تحویل داده شود. 
 
وی همچنین درباره عملکرد سه کمیسیون عالی تنظیم مقررات، ارتقای تولید محتوا و امنیت فضای مجازی اظهار داشت: ما در مجموع در این سه کمیسیون کارگروه تخصصی ایجاد کردیم و در حدود یک سال و نیم اخیر 420 جلسه در این کمیسیون‌ها، کارگروه و کمیته‌های کارگروه‌ها داشته‌ایم. 
 
انتظاری اعلام کرد: نزدیک به 40 طرح اصلی در حکم قبل به شورای عالی تکلیف شده بود که در حال حاضر بخشی از آن‌ها آماده طرح در شورای عالی هستند و مابقی این طرح‌ها در کمیسیون‌ها در حال بررسی است. که از جمله این طرح‌ها می‌توان به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد که در این خصوص تعریف شورای عالی فضای مجازی از شبکه ملی اطلاعات مورداجماع کشور است. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: از جمله دیگر طرح‌ها می‌توان به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد  که در این خصوص ما الان برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای را داریم که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای باید آن را اجرا کند که این موضوع نیز در یک فرایند طولانی در کمیسیون مربوطه شورای عالی فضای مجازی تصویب و آماده ابلاغ است. 
 
وی با اشاره به حکم جدید مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان برای ایجاد شورای فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری دستگاه‌ها را به اهتمام جدی دعوت کردند. 
 
انتظاری با اشاره به تمرکز در تصمیم‌گیری در پرهیز از موازی‌کاری، مدیریت در اجرا آن هم به بدون از دست دادن زمان و هماهنگی بین دستگاه‌ها گفت: این 4 اقدام را باید شورای عالی در دستور کار خود قرار دهد. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به این که مدریران ارشد اجرایی کمپانی‌های بزرگ اینترنتی عمدتاً ایرانی هستند، افزود: پتانسیل‌های قوی در این حوزه داریم که باید از آن‌ها بهره بگیریم. 
 
ضرورت تسهیل مقررات داخلی کشور 
 
وی با تأکید بر این که باید مقررات داخلی کشور را تسهیل پیدا کند، اظهار داشت: متأسفانه مقررات پیچیده‌ای در داخل کشور حاکم است. 
 
انتظاری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون فیلترینگ ادامه داد: فیلترینگ در حوزه کارگروه مصادیق جرایم رایانه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که بحث مستقلی راجع به فیلترینگ در شورا نداریم، اظهار داشت: نظام پالایش در همه جای دنیا حاکم است به گونه‌ای که در یونسکو کارگروهی راجع به حفاظت کودکان در مقابل سودجویی‌های اینترنتی تشکیل شده است. 
 
وی با اشاره به این که نظام پالایش شامل اجرا و نظارت است، بیان کرد: کشور درمعرض هجوم فرهنگ بیگانه قرار دارد به طوری که سبک زندگی ایرانی – اسلامی در معرض هجوم است. 
 
13 میلیون نفر عضو تلگرام هستند 
 
انتظاری با تأکید بر ضرورت حفظ هویت بومی و ارزش‌های اخلاقی ایرانی – اسلامی بیان کرد: اخیراً وزارت ارتباطات بیان کرده است که 13 میلیون نفر عضو تلگرام هستند. 
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان این که شبکه اجتماعی داخلی می‌تواند مصارف اقتصادی داشته باشد، گفت: باید بتوانیم شبکه اجتماعی داخلی داشته باشیم. 
 
وی با اشاره به این که شورای عالی فضای مجازی وارد مصادیق نمی‌شود، گفت: در حوزه فیلترینگ برنامه‌ای در وزارت ارتباطات تکمیل شده است. یعنی باید بتوانیم به محتوای سودمند دسترسی داشته باشیم. 
 
انتظاری با اشاره بر ضرورت طرح فضای مجازی مفید، سالم و مدرن در داخل کشور افزود: جلسات شورای عالی فضای مجازی باید متناسب با تحولات به صورت منظم تشکیل شود. بنابراین باید برای مشغله دوستانمان راهکارهایی در نظر بگیریم تا جلسات به صورت منظم‌تر برگزار شود. 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.