اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 14, 2015
14:44 دوشنبه، 23ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73307

عضو هیات مدیره شاتل: رگولاتوری جلوی اسپانسری اپراتورهای موبایل از MVNOها را بگیرد

یک عضو هیات مدیره گروه شرکت‌ها شاتل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست تا پیش از صدور مجوزهای اپراتورهای مجازی موبایل جلوی اسپانسری اپراتورهای موبایل از MVNOها را بگیرد.
 
محمد میرطاووسی در همایش بررسی عوامل موفقیت یا ناکامی اپراتورهای مجازی موبایل که صبح امروز از سوی گروه علمی-تحلیلی طیف در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: رگولاتوری همچنین باید از ورود اپراتورهای مجازی موبایل که باید دید اشتباه وارد این بازار می‌شوند را بگیرد و به انعقاد قراردادهای درست و واقعی و عملی کمک کند.
 
به گفته وی، MVNOها به یک طرح تجاری دقیق و آماده نیاز دارند که باتوجه به تغییر شرایط بتواند خود را با شرایط وفق دهد و طی دو سال آینده بازار متناسبی را کسب کند.
 
وی همچنین از اپراتورهای تلفن همراه کشور خواست تا به MVNOها به چشم یک رقیب نگاه نکنند چراکه اگر یک اپراتور مجازی خوب روی شبکه اپراتورهای موبایل هاست شود، به ورود اپراتور به بازارهای جدید و کسب درآمد خالص و بدون دردسر کمک خواهد کرد.
 
میرطاووسی با اشاره به اینکه بازار تلفن همراه ایران به شدت درحال رشد است، افزود:درحال حاضر ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور 140 درصد و ضریب نفوذ موبایل فعال نیز 85 درصد است.
 
به گفته وی، توسعه نسل چهارم تلفن همراه به شدت درحال گسترش است و اپراتورهای موبایل سرگرم هزینه کردن در زمینه زیرساخت‌ها هستند. از همین رو ورود MVNOها فرصت خوبی برای کسانی است که می‌خواهند سرویس‌های خاص به مشتریان خود ارایه بدهند و بازار را با ارایه خدمات ویژه در اختیار بگیرند و اپراتورها یا نمی‌خواهند روی آن سرمایه‌گذاری کنند یا فرصت تمرکز روی آن را ندارند.
 
میرطاووسی گفت: با گسترش روزانه دستگاه‌های هوشمند، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2016 تقریبا 40 میلیون دستگاه هوشمند در ایران وجود داشته باشد و سبب می‌شود OTTها بیشتر از قبل روی دستگاه‌ها نصب شوند و مشترکان بیشتر از آنها استفاده کنند که درنهایت منجر به افزایش میزان دیتای مصرفی مشترکان خواهد شد.
 
وی افزود: MVNOهایی که می‌توانند وارد بازار ایران شوند، نمی‌توانند پشتوانه‌های خیلی متفاوتی از هم داشته باشند و عموم آنها از شرکت‌‌های دارنده پروانه FCP، شرکت‌های دارنده زنجیره خرده‌فروشی، بانک‌ها و بیمه‌ها هستند که به دنبال بازار جدید برای سرمایه‌گذاری هستند و در این میان سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز برای حضور در این بازار اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
میرطاووسی با اشاره به اینکه درحال حاضر در بازار آمریکای شمالی و اروپا تقریبا 14 درصد از بازار در اختیار MVNOها است، گفت: متوسط این رقم در بازار جهانی سه درصد و در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا نیز تقریبا 1.5 درصد است.
 
وی افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال 2018 تقریبا هفت میلیارد مشترک موبایل در دنیا وجود داشته باشد که تقریبا چهار درصد آنها برابر با 270 میلیون مشترک سرویس خود را از MVNOها دریافت خواهند کرد و به نظر می‌رسد دو هزار اپراتور موبایل مجازی سرویس‌های خود را به آن‌ها ارایه می‌کنند.
 
به گفته میرطاووسی، پیش‌بینی می‌شود طی پنج سال آینده چهار هزار MVNO کار خود را شروع می‌کنند و شکست می‌خوردند و از بازار خارج می‌شوند و درحال حاضر یک هزار و 250 اپراتور مجازی فعال در دنیا وجود دارد و دو سوم بازار در اختیار شرکت‌های اروپایی و شمال آمریکا است که به کاربران خود در این دو قاره سرویس می‌دهند.
 
این عضو هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل گفت: بازار خاورمیانه و شمال آفریقا تقریبا یک درصد اپراتورهای مجازی را به خود اختصاص داده و نشان‌دهنده این است که جای زیادی برای سرمایه‌گذاری در این بازار و کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه وجود دارد.
 
وی افزود: در دنیا 35 درصد از MVNOها خدمات ویژه برای مشتریان خاص در نظر گرفته‌اند و بین هشت تا 9 درصد MVNOهای دنیا به صورت به بحث‌های دیتا و M2M می‌پردازند.
 
به گفته میرطاووسی، مهمترین نکته‌ای که می‌تواند منجر به شکست یا موفقیت MVNOها شود، کمک سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای اعمال عدالت و برقراری رقابت سالم است تا رقابت‌های ناعادلانه را از بازار حذف کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.