اپلیکیشن

تلفن همراه

September 15, 2015
7:31 سه شنبه، 24ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73332

رقابت برنامه نویسی تلفن همراه ایران بین المللی می‌شود

رهام حیدری یکی از اعضای تیم <اهوم> : اینستاطوربرای کار کردن آسان کاربران با اینستاگرام فارسی تولید شده است. با این اپ فهرست تمام صفحه‌های غیرشخصی برتر، با موضوع مورد علاقه کاربر نشان داده می‌شود، حتی می‌توان در بین موضوعات مورد علاقه جست‌و‌جو نیز انجام داد.   
 
 محمد سجاد فلاح یکی از اعضای تیم <ادراف>: این اپ برنامه «ادراف» اپی است که پیشنهادهای تخفیف فروشگاه‌ها ، رستوران‌ها و دیگر مکان‌ها را در نزدیکترین جای ممکن در اطراف کاربر را معرفی می‌کند و همچنین اگر کاربری پیشنهادهای خرید و تخفیف در فروشگاه‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا خرید و ذخیره کند برای هر اشتراک و خرید امتیاز خاصی به کاربر اختصاص می‌یابد.
 
 عاطفه داوریان یکی از اعضای تیم <اتفا>: کاربران با مراجعه به اپ <فیدرس> می‌توانند با میزان پولی که دارند جنس مورد علاقه خود را با درج قیمت و جزئیات لباس پیدا کرده و خرید کنند.» و کاربر با هربار مراجعه اطلاعات جدیدی درباره پوشاک به دست می‌آورد و می‌تواند خرید آسانی را در پوشاک تجربه کند.
 
 
در روزی که دومین دوره برنامه‌نویسی تلفن همراه دانشگاه صنعتی شریف (روزهای 18 تا 21 شهریورماه) با حضور پرشور دانشجویان شرکت‌کننده و میهمانان در سالن جابر بن حیان این دانشگاه برگزار شد، حمیدرضا ربیعی دبیر اجرایی این برنامه خبرداد که بزودی رقابت‌ها به صورت بین‌المللی برگزار خواهد شد.
 
 تبدیل ایده‌های فناوری به ثروت
«هم‌اکنون بزرگترین شبکه فعال دنیا، شبکه تلفن همراه است چرا که پراستفاده‌ترین دستگاه ارتباطی در دنیا محسوب می‌شود و تمام سازمان‌ها و دولت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین بستر برای ارائه خدمات است و می‌توان به عنوان بهترین درگاه ارائه خدمات و محتوا از آن استفاده کرد.»
 
حمیدرضا ربیعی، دبیر علمی دومین دوره ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: در این دوره از رقابت‌ها 350 نفر ثبت‌نام کرده بودند که در مرحله اول 200 نفر در قالب 60 تیم انتخاب و به رقابت پرداختند که از این تعداد 45 تیم از شهرستان‌ها و 15 تیم از تهران تشکیل شده بودند و مقرر شده است که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این حرکت گسترده حمایت کند تا این رقابت‌ها بعد از چند دوره به صورت بین‌المللی برگزار شود.
 
ربیعی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یکی از دانشگاه‌های پیشرو در کشور سعی دارد که دانشگاه را از حالت سنتی نسل قدیم به سمت دانشگاه پیشرفته نسل سوم هدایت کند، می‌افزاید: در دانشگاه نسل قدیم فعالیت‌های اصلی دانشگاه‌ها حول محورهای آموزش و پژوهش بنیادی و تئوریک بوده است ولی در حقیقت دانشگاه‌های نسل سوم همانند دانشگاه‌های پیشرو در دنیا علاوه بر اینکه بر توسعه این دو محور مهم تأکید دارند، تولید فناوری از پژوهش و کارآفرینی و ثروت آفرینی از فناوری را نیز به جد دنبال می‌کند.
 
وی در ادامه می‌گوید: دانشگاه صنعتی شریف در 10 سال گذشته زیرساخت‌های لازم برای این تحول را آماده کرده و در حال توسعه لایه‌های فناوری، ثروت‌آفرینی و کارآفرینی است و برنامه‌های متعددی مانند ماراتن برنامه نویسی را برگزار می‌کند تا دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه با این فرهنگ جدید آشنا شده و بتوانند ایده‌های خود را در کشور تبدیل به فناوری و ثروت کنند.
 
 دبیر علمی دومین دوره ماراتن برنامه نویسی تلفن همراه با بیان اینکه در این ماراتن دانشجویان و دانش‌آموزان شرکت‌کننده در روز اول ایده‌های خود را ارائه دادند، می‌گوید: بعد از این مرحله که با مشاوره و کمک داوران همراه شد، دانشجویان در روز دوم و سوم ایده‌های خود را عملیاتی کردند تا امکان پذیر بودن ایده‌های خود را از طریق نوشتن برنامه‌های نرم‌افزاری نشان دهند.
 
ربیعی می‌افزاید: «یکی از اهداف برگزاری این رقابت‌ها معرفی دانشجویان با ایده‌های خوب به شرکت‌های خصوصی است تا با حمایت آنها بتوانند در چرخه اقتصادی کشور حضور فعال داشته باشند.  از سوی دیگر حسین ترابی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های حامی مالی این برنامه نویسی در خصوص این دوره از مسابقه‌ها می‌گوید: ایران در بحث تولید محتوا با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد اما با توجه به اینکه کشورمان دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای است می‌توان در آینده به این استانداردها رسید.
 
ترابی با بیان اینکه باید با مدیریت صحیح ایده‌های ارزشمند دانشجویان را تبدیل به کسب و کار کرد، می‌افزاید: تجاری کردن محصول، این روزها مورد غفلت واقع شده است و باید روی دانش و ایده‌های جوانان مستعد سرمایه‌گذاری کرد.
 
وی با بیان اینکه اکنون جوانان بسیاری در خانه نشسته‌اند و ماهانه درآمدهای بسیاری از طریق محتوا دارند می‌گوید: در دنیای فناوری نوین، توسعه دهنده می‌تواند با هوش خود ایده‌اش را تبدیل به ثروت کند، بنابراین باید دولتمردان به نسل جوان اعتماد کنند چرا که آنها هستند که می‌توانند در این راه، راهگشا باشند حتی می‌توانند با ساخت یک بازی و اپلیکیشن دنیا را تحت تأثیر قرار دهند.
 
تیم‌های حاضر در این ماراتن در حوزه‌های محتوا، اطلاع رسانی، تبلیغات، سرگرمی، گردشگری و آموزش ایده‌سازی و سپس ایده‌های خود را در قالب برنامه نویسی تلفن همراه ارائه کردند که در پایان تیم‌های اهوم با ارائه برنامه «اینستاطور»، اد انجین (add engine) با ارائه برنامه «ادراف» و اتفا با ارائه برنامه «فیدرس» به عنوان تیم‌های اول تا سوم شناخته شدند و به ترتیب 8، 6 و 4 سکه  طلا دریافت کردند.
 
در حاشیه این رقابت‌ها نمایندگان هر سه تیم برنده درباره اپ‌های تولیدی خود توضیحاتی دادند. تیم اول تیم «اهوم» از تهران متشکل از (سید رهام حیدری، سید حامد ولی‌زاده طوسی، محمد امین عابدی و حسین حسین وند) برنامه اینستاطور را ارائه دادند. رهام حیدری یکی از اعضای تیم اهوم درباره برنامه اینستاطور می‌گوید: «این اپ برای کار کردن آسان کاربران با اینستاگرام فارسی تولید شده است. شبکه‌ای اجتماعی که بیش از 8 میلیون کاربر ایرانی دارد و تنها شبکه فیلتر نشده محسوب می‌شود.
 
حیدری در خصوص این اپ به «ایران» می‌گوید: شبکه اینستاگرام یک مشکل بزرگ دارد و آن این است که کاربران نمی‌توانند به صورت محتوایی آنچه را دوست دارند در این شبکه اجتماعی پیدا کرده و مشاهده کنند و باید برای یافتن موضوع دلخواه خود وقت زیادی بگذارند تا در بین مطالب بسیار و خارج از سلیقه خود، عاقبت چند مطلب مفید پیدا کنند بنابراین با این اپ مشکل کاربران حل شده است به صورتی که می‌توان تمام مطالب اینستاگرام را طبقه ‌بندی شده به صورت هنر، ورزش، مشاهیر و…  با زیرشاخه‌ها بدون انجام هرگونه فالو کردن، میسر کرد.
 
این فعال برنامه نویسی در ادامه می‌گوید: با این اپ فهرست تمام صفحه‌های غیرشخصی برتر، با موضوع مورد علاقه کاربر نشان داده می‌شود، حتی می‌توان در بین موضوعات مورد علاقه جست‌و‌جو نیز انجام داد.
 
تیم دوم «اد انجین» از تهران متشکل از (محمدسجاد فلاح، ارسلان یاربیگی، امید جعفری متقی و علی معتمد) برنامه «ادراف» را ارائه دادند. محمد سجاد فلاح 27 ساله فوق‌لیسانس رشته علوم رایانه از دانشگاه امیرکبیر درباره اپ گروه خود به «ایران» می‌گوید: برنامه «ادراف» اپی است که پیشنهادهای تخفیف فروشگاه‌ها ، رستوران‌ها و دیگر مکان‌ها را در نزدیکترین جای ممکن در اطراف کاربر را معرفی می‌کند و همچنین اگر کاربری پیشنهادهای خرید و تخفیف در فروشگاه‌ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا خرید و ذخیره کند برای هر اشتراک و خرید امتیاز خاصی به کاربر اختصاص می‌یابد و وقتی به حد نصاب برسد، تخفیف ویژه شامل حال کاربر می‌شود. با توجه به امتیاز‌های کسب شده از سوی کاربران، این تخفیف می‌تواند با میزان تخفیف کاربر دیگر که امتیازش کمتر است، متفاوت باشد.
 
تیم سوم تیم «اتفا» از اصفهان متشکل از (عاطفه داوریان، علیرضا کرمی، محمدرضا صالحی و مسعود کاویانی) برنامه «فیدرس» را ارائه دادند که برنامه‌ای رایگان تبلیغاتی در زمینه پوشاک است. عاطفه داوریان26 ساله یکی از اعضای تیم اتفا که فارغ‌التحصیل مدیریت اطلاعات و فناوری از دانشگاه پیام نور تهران است، درباره اپ تیم خود به «ایران» می‌گوید: «کاربران با مراجعه به این اپ می‌توانند با میزان پولی که دارند جنس مورد علاقه خود را با درج قیمت و جزئیات لباس پیدا کرده و خرید کنند.» داوریان با بیان اینکه این برنامه محتوا محور است می‌افزاید: کاربر با هربار مراجعه اطلاعات جدیدی درباره پوشاک به دست می‌آورد و می‌تواند خرید آسانی را در پوشاک تجربه کند.
 
به هرحال دومین دوره ماراتن 48 ساعته برنامه نویسی تلفن همراه دانشگاه صنعتی شریف در حالی به کار خود پایان داد که زمزمه بین‌المللی شدن این ماراتن به گوش می‌رسد، اتفاقی که با شکل‌گیری آن دانش برنامه نویسان کشور به روز‌تر و پرتوان‌تر خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.