باندپهن

باندپهن ثابت

September 15, 2015
18:56 سه شنبه، 24ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73340

مخابرات درخواستی برای بازگردانی تعرفه‌های تلفن ثابت نداده است

معاون وزیر ارتباطات گفت: درخواست رسمی مخابرات برای بازگشت تعرفه‌ها به قبل از همکدسازی تلفن ثابت به ما نرسیده است.
علی‌اصغر عمیدیان در حاشیه سمینار "اپراتورهای مجازی تلفن همراه، موفقیت یا ناکامی"درباره تعداد بالای متقاضیان پروانه MVNO و چالش‌هایی که این موضوع می‌تواند به همراه داشته باشد، اظهار کرد: فعلا برنامه‌ای برای محدود کردن این بخش نداریم اما در عمل بازار کشور کشش خاص خود را دارد.
 
وی گفت: اپراتورها در گذشته سرمایه‌گذاری‌ بسیاری روی شبکه زیرساختی انجام داده‌اند و اکنون ظرفیتی خالی در شبکه‌شان دارند؛ این ظرفیت خالی نه تنها صرف اپراتورهای داخلی بلکه برای تمامی اپراتورهای دنیاست. در تمام دنیا هم روال به این شکل است که این ظرفیت‌های خالی یا منابع ملی (با توجه به فرکانس بودن) به MVNO واگذار می‌شود.
 
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خاطر نشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته ظرفیت خوبی برای فعالیت‌ این بخش وجود دارد و ظرف 10 سال آینده حدود 15 درصد سهم بازار موبایل کشور در اختیار این اپراتورها قرار خواهد گرفت.
 
او افزود: با توجه به اینکه چنین کاری استفاده حداکثری از منابع ملی، دانش بومی و اشتغالزایی را به همراه دارد، اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
عمیدیان با بیان اینکه هیچگاه در فضای غیرواقعی نباید به شکل محدود کننده برخورد کنیم، گفت: بر این اساس اطلاعات لازم را در اختیار شرکت‌های متقاضی قرار داده‌ایم تا آنها بتوانند با بررسی وضعیت برای ورود به این عرصه تصمیم بگیرند.
 
*مخابرات تذکر باران شد*
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا تذکری به شرکت مخابرات با توجه به محدودیت‌هایی که برای شرکت‌های اینترنتی در ارائه خدمات اینترنت پرسرعت به مردم ایجاد کرده، داده‌اید؟ گفت: پیش از این در پروانه شرکت مخابرات و همچنین پروانه ارتقاء این شرکت تاکید شده بود که لازم است مخابرات امکانات عمومی که در اختیار دارد را به سایر ارائه‌کنندگان خدمات اینترنت نیز بدهد.
 
وی افزود: مخابرات نیز تاکنون نشست‌های مختلفی با شرکت‌های ارائه‌کننده اینترنت داشته و در این زمینه قرار‌دادی تنظیم شده است.
رئیس رگولاتوری ابراز کرد: اما در یک بند این قرار‌داد میان دو طرف اختلاف‌نظر‌هایی وجود دارد و از آنجا که در گذشته پیش‌بینی شده بود که اختلاف میان این دو گروه به سازمان تنظیم مقررات ارجاع داده شود تا این سازمان تصمیم نهایی را اتخاذ کند، اکنون بررسی این موضوع در مراحل نهایی قرار دارد. البته ما منتظر این مرحله نشدیم و پیش از آن تذکرات کافی را به مخابرات دادیم چرا که این سرویس باید ارائه شود.
 
عمیدیان یادآور شد: پیگیری این مساله روند قانونی می‌خواهد؛ ما اصلا دوست نداریم ادبیات‌مان به این شکل باشد که مواردی مانند تذکر، توبیخ، محدود‌کردن پروانه یا مواردی از این دست مورد توجه قرار گیرد زیرا در زمان تدوین قوانین در سازمان تنظیم مقررات نمایندگان خود شرکت‌ها نیز حضور داشته‌اند.
وی درباره جریمه شدن مخابرات نیز گفت: اگر موضوع به مرحله‌ی جریمه برسد، قطعا جریمه در نظر گرفته می‌شود.
 
رگولاتوری ارتباطی افزود: اما اکنون فعلا در مرحله مذاکره و ارسال نامه هستیم و درخواست اجرای این بند را مطرح کرده‌ایم. در کل از ادبیات حذفی استقبال نمی‌کنیم.
 
*FCPها باید به شکل کنسرسیوم قوی شوند*
عمیدیان درباره گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که واگذاری بیش از 5 پروانه FCP را غیرکارشناسی دانسته و معتقد است بازار چنین کششی ندارد نیز گفت: در این زمینه براساس دید کارشناسی عمل کرده‌ایم و به هرحال کمیسیون کارشناسانه به این موضوع نگاه کرده است. اکنون 18 متقاضی در این بخش مدارک خود را ارسال کرده‌اند و این مدارک در مرحله‌ی بررسی قرار دارد اما در کل پیشنهاد ما این بوده که این شرکت‌ها به شکل کنسرسیوم‌های قوی حاضر شوند.
 
معاون وزیر ارتباطات همچنین از برگزاری جلسه‌ای چهار ساعته با شرکت‌هایی که درخواست دریافت مجوز در این بخش داشته‌اند یاد کرد و گفت: به رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای نیز اعلام کرده‌ایم که در صورت توافق این شرکت‌ها برای اجماع موضوع را به ما اعلام کنند که البته تاکنون در این زمینه اعلام رسمی صورت نگرفته و ما احتمال می‌دهیم که به همین دلیل کمیسیون تنظیم مقررات از دادن فرکانس‌های LTE کمی خودداری کنند.
 
او افزود: دلیل ارائه‌ این فرکانس این بود که چند کنسرسیوم قوی در این حوزه شکل بگیرد چرا که در غیر این صورت شرکت‌های PAP همین حالا هم مسئول فعالیت هستند و خدمات ارائه می‌کنند.
 
*مخابرات درخواستی برای بازگشت تعرفه‌های تلفن نداده است*
عمیدیان درباره اینکه آیا مخابرات درخواستی برای بازگشت تعرفه‌هایش به قبل از همکدسازی به رگولاتوری داده است؟، نیز گفت: درخواست رسمی به ما نرسیده است اما اگر قرار بر آن باشد که اوضاع به سابق برگردد فقط بحث مربوط به تعرفه‌ها نبوده و به تبع آن باید خیلی از موارد به حالت قبل بازگردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.