رگولاتوری

September 20, 2015
11:59 یکشنبه، 29ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73395

کنسرسیومی اینترنتی با حضور یک چهره‌ نزدیک به دولت تشکیل شد

کنسرسیوم اینترنتی برای دریافت مجوز FCP با مشارکت یکی از چهره‌های نزدیک به دولت شکل گرفته که همین موضوع می‌تواند حاکی از رقابت آینده آن با دیگر رقبا برای دریافت باند فرکانسی خدمات اینترنتی ثابت باشد.
 
 
قرار است شرکت‌های اینترنتی اعم از ISP و ISDP فردا در قالب گردهمایی، دور یکدیگر جمع شوند تا در مورد ادغام، حذف یا فروش پروانه‌شان تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.
 
این کار قرار است به استناد مصوبه FCP سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی توسط کنسرسیوم پیشگامان اطلاعات و ارتباطات جاویدان انجام تا مدل‌های همکاری و چگونگی خرید پروانه‌ها و مجوزها شود.
 
مصوبه مذکور به دنبال یکپارچه‌سازی بازار اینترنت کشور و سامان دادن به فعالان این بخش است تا نهایتا با گسترش دامنه فعالیت آنهایی که مجوز FCP دریافت می‌کنند، شکل کنونی بازار نیز اصلاح شود.
 
بر این اساس کنسرسیوم پیشگامان اطلاعات و ارتباطات جاویدان متشکل از هشت شرکت‌ رسانه آوا برید، توسعه ارتباطات هما، مروا سیستم، شبکیه شریف، آزادنت رسانه، ندا رایانه، پردیس، ارتباطات اوراکل و فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان در نظر دارد تا با جمع کردن ISP و ISDPها زمینه‌ای برای احصاء شرایط FCP را به دست آورده و در آینده به مصاف کنسرسیوم‌های تشکیل شده در این حوزه جهت اخذ فرکانس ارائه خدمات ثابت (TD-LTE) برود.
 
به گفته مسئولان، این کنسرسیوم اکنون در مراحل پایانی اخذ پروانه FCP از سازمان تنطیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و گسترش دسترسی به سرویس‌های تکنولوژی بروز دنیا بر بستر با کیفیت شبکه اینترنتی باند پهن از جمله اهداف آن به حساب می‌آید.
 
این کنسرسیوم خطاب به شرکت‌های ISDP و ISP دارنده پروانه با اعتبار زمانی در سراسر کشور که مایل به همکاری با آن هستند، گفته است که سه پیشنهاد برای ادامه فعالیت با این کنسرسیوم وجود دارد:
 
1. واگذاری مجوز و عدم ادامه فعالیت
2. واگذاری مجوز و ادامه فعالیت در قالب نمایندگی فروش
3. واگذاری دارایی کل شرکت
 
با نگاهی اجمالی به شرکت‌های مؤسس این کنسرسیوم متوجه می‌شویم که ندا رایانه نیز در بین اعضا حضور دارد و از این جهت به صراحت می‌توان گفت که این کنسرسیوم موفق به اخذ مجوز FCP می‌شود.
مدیر عامل این شرکت، ناصر علی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور دارای اعتبار نزد وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
 
سعادت از جمله افرادی بود که در تصویب ساختارها و اصول پروانه‌های FCP مشارکتی فعال داشت و در جلسات بررسی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حضور می‌یافت.
چنین نزدیکی با وزارت ارتباطات علاوه بر اینکه احتمال دریافت مجوز FCP برای این کنسرسیوم را قوت می‌بخشد، احتمال دیگری مبنی بر دریافت باند فرکانسی ارائه خدمات اینترنتی ثابت را نیز به ذهن متبادر می‌سازد.
 
وزارت ارتباطات ارتباطات پیش از این به دلیل محدودیت در واگذاری باندهای فرکانسی ارائه خدمات ثابت، گفته بود که مجوز بهره‌برداری را نهایتا به دو کنسرسیوم که شرایط بهتری نسبت به سایرین داشته باشند، واگذار می‌کند. با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان از حالا چنین کنسرسیومی را به عنوان یکی از رقبای اصلی دریافت فرکانس TD-LTE به حساب آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.