تحلیل بازار

تلفن همراه

September 22, 2015
14:30 سه شنبه، 31ام شهریورماه 1394
کد خبر: 73421

کاهش ١٧ ‌درصدی واردات موبایل

آمارهای گمرکی نشان می‌دهد حجم واردات موبایل از مبادی قانونی در پنج‌ماهه نخست امسال نزدیک به ١٧ ‌درصد و در مردادماه به نصف کاهش یافته است، این در حالی است که رئیس کل گمرک معتقد است سیاست‌های گمرکی در چهارماهه نخست امسال باعث افزایش واردات قانونی موبایل شده است.
 
حجم واردات تلفن‌ همراه از مبادی قانونی یا همان واردات قاچاقی موبایل در کشور آن‌قدر بالاست که برای مبارزه با آن راهکارهای مختلفی ازجمله از کارانداختن موبایل‌های قاچاق پیشنهاد شده است. رئیس کل گمرک در این‌باره علاوه بر راهکارهایی ازجمله کاهش زمان موردنیاز برای ترخیص کالا در گمرک و هزینه‌های گمرکی که می‌تواند موجب کاهش قاچاق به‌طور کلی شود، برای واردات موبایل قاچاق که حجم آن به گفته وزیر دادگستری‌، درصد حجم تلفن‌های‌همراه موجود در بازار را پوشش می‌دهد، راه‌حل دیگری نیز دارد.
 
کرباسیان با اشاره به دستور ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای غیرفعال‌کردن موبایل‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور نشده‌اند، معتقد است پروانه الکترونیکی گمرک و بارکد موبایل‌های واردشده از مبادی رسمی به این ستاد کمک می‌کند موبایل‌های قاچاق را شناسایی کنند و آنها را در کشور فعال نکنند، که به گفته وی، این کار از چند ماه آینده اجرائی خواهد شد. رئیس کل گمرک از سوی دیگر، تأکید دارد سیاست‌های گمرک در بهبود شرایط برای واردکنندگان باعث افزایش واردات موبایل از طریق قانونی و دوبرابرشدن تعداد موبایل‌های واردشده به صورت رسمی نسبت به سال گذشته شده است. به گفته او، در چهارماهه ابتدایی سال جاری ۵٠٠ ‌هزار دستگاه موبایل با ارزش نزدیک به ١٠ ‌میلیون دلار، به کشور وارد شده که در همین مدت در سال گذشته فقط ١۵٠ ‌هزار دستگاه موبایل وارد شده بود.
 
براساس این گزارش، آمارهای گمرک از میزان واردات موبایل، حجم واردات را نه به‌صورت تعداد، بلکه به‌صورت وزنی مشخص می‌کند، بنابراین اگرچه مشخص نیست چه تعداد تلفن‌همراه در پنج‌ماهه نخست امسال به کشور وارد شده، اما مقایسه وزن واردات موبایل با میزان آن در مدت مشابه سال قبل، نشان می‌دهد واردات موبایل امسال کاهش یافته است. به‌این‌ترتیب در پنج‌ماهه نخست امسال ٢٠٠ تن تلفن‌همراه با ارزش بیش از ١٠٣‌ میلیون دلار به کشور وارد شده و این در حالی است که واردات موبایل در همین مدت در سال گذشته به ٣٠٠ تن می‌رسید. درعین‌حال، اگرچه براساس این آمار، واردات موبایل به لحاظ وزنی بیش از ١٧‌ درصد کاهش داشته، به لحاظ ارزشی به دلیل افزایش ارزش تلفن‌های واردشده در این مدت، واردات موبایل فقط دو ‌درصد کاهش یافته است.
 
همچنین آمار واردات تلفن‌همراه از طریق قانونی در مردادماه در مقایسه به همین ماه در سال قبل، نیز به لحاظ وزنی بیش از ۶٧‌ درصد و به لحاظ ارزشی، بیش از ۵٠‌ درصد یعنی به نصف کاهش پیدا کرده است. به‌طوری که در مردادماه امسال ارزش موبایل‌های واردشده مجموعا به بیش از ١٢,۵‌ میلیون دلار می‌رسد درحالی‌که در همین ماه در سال گذشته میزان واردات موبایل به‌صورت قانونی حدود ١٩.۵‌ میلیون دلار بود و این درحالی است که ارزش تلفن‌های همراه واردشده در امسال، بیش از سال گذشته است.
 
بنا بر این آمار، نمی‌توان نتیجه گرفت واردات تلفن‌ همراه در پنج‌ماه نخست امسال افزایش پیدا کرده، چراکه واردات چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ وزنی، کاهش را نشان می‌دهد، حال باید دید سیاست‌های گمرک در کاهش هزینه‌ واردات برای مبارزه با قاچاق و همچنین سیاست اختصاصی وزارت صنعت در کنار ستاد مبارزه با قاچاق، تا چه حد می‌تواند جلوی ورود غیرقانونی موبایل را به‌عنوان یکی از پرقاچاق‌ترین کالاهای کشور بگیرد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.