رگولاتوری

September 28, 2015
12:18 دوشنبه، 6ام مهرماه 1394
کد خبر: 73536

برگزاری الکترونیک انتخابات به کلانشهرها گسترش می‌یابد

وزیر کشور گفت: از ۲۵ فرآیند انتخابات الکترونیکی ۲۴ فرآیند آن تا کنون در کشور ما اجرا شده که ثمر بخش بوده و ضعف‌های آن برطرف شده است.
 
عبدالرضا رحمانی فضلی پس از نشست مشترک با اعضای شورای نگهبان در جمع خبرنگاران افزود: این 24 فرآیند بیش از 90 درصد انتخابات الکترونیک را شامل می شود و ما اکنون در مرحله پایانی یعنی اخذ و شمارش الکترونیکی آراء هستیم که در دوره پیشین انتخابات در 14 حوزه برگزار شد و در این دوره از انتخابات هم در صدد تکمیل و تقویت روش‌ها و تسری آن به کلانشهرها هستیم.
 
وزیر کشور اظهار داشت: از ابتدا بنا داشتیم این موضع را با همراهی و همکاری شورای نگهبان انجام دهیم و از روز نخست که ایده برگزاری انتخابات الکترونیک مطرح شد کار مشترک بود و فقط به وزارت کشور مربوط نمی‌شود.
 
رحمانی فضلی گفت : یک گروه کارشناسی فنی تشکیل شده است که با مطالعات کارشناسی در کشورهای مختلف تجربه ، ضعف ها و قوت های خودمان را کاملاً بررسی کرد و اکنون به جایی رسیده ایم که برای ساخت دستگاههای اخذ و شمارش آراء وارد قرارداد می شویم .
 
وی افزود : دولت اعتبارات لازم برای 9 مرکز کلانشهر را تصویب کرده است ولازم بود آخرین دریافت های فنی را که به صورت مشترک در کمیته های فنی وزارت کشور و شورای نگبهان نهایی شده بود به اطلاع اعضای این شورا برسانیم و از دیدگاه آنان آگاه شویم.
 
وزیر کشور گفت : با جمع بندی این جلسه مقرر شد زمان بندی موضوع ارائه شود و دغدغه و نگرانی اعضای شورای نگهبان که دغدغه ما هم است مد نظر قرار گیرد .
 
رحمانی فضلی تاکید کرد : ما باید انتخابات الکترونیکی را با صفر درصد ریسک برگزار کنیم چون مسئله بسیار مهمی است و نباید قبول ریسک کنیم.
 
وی گفت : با دلسوزی و همکاری شورای نگهبان مقرر شد کمیته فنی مشترک کارش را ادامه دهد و با رعایت کامل زمان بندی دیدگاههای امروز اعضای شورای نگهبان را اعمال کند.
 
وزیر کشور همچنین از توافق دو طرف برای تشکیل کمیته همکاریهای حقوقی خبر داد و افزود : هدف از تشکیل این کمیته این است که اگر انتخابات الکترونیکی صورت گرفت در حوزه حقوقی هم هیچ خلایی نداشته باشیم.
 
وی اضافه کرد: با تشکیل این کمیته اگر لازم باشد همزمان قانون جدید پیشنهاد یا قانونی را اصلاح کنیم این هدف قابل تحقق باشد و اگر تشخیص بر این بود که قانون کنونی کافی است متناسب با شرایط اقدام کنیم .
 
رحمانی فضلی گفت: یقین داریم که در این دوره از انتخابات نیز به کمک دولت و شورای نگهبان می توانیم انتخابات بسیار باشکوه ، قانونی وحتماً سالم داشته باشیم تا به فرموده مقام معظم رهبری همه مردم یقین کنند که حق الناس حفظ می شود.
 
وی افزود: البته همیشه اینطور بوده اما وظیفه ما این است که با توجه به اشاره رهبر معظم انقلاب آن را بیشتر تقویت کنیم .
 
سخنگوی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نیز در جمع خبرنگاران گفت : نشست امروز جلسه هماهنگی بود که البته قبلاً هم برگزار می شد اما کار در حوزه انتخابات الکترونیک به جایی رسیده که نیاز به هماهنگی بیشتری است .
 
سیامک ره پیک با اشاره به تلاشهای وزارت کشور در این زمینه افزود : شورای نگهبان هم به عنوان وظیفه نظارتی باید مراحل مختلف کار را با هماهنگی وهمکاری این وزارتخانه کنترل کند و جاهایی که احساس می شود ممکن است از نظر فنی ، حقوقی یا اجرایی با مشکلاتی مواجه شود بررسی کند .
 
وی گفت : برای رفع مشکلات در این زمینه اشکالات به مسئولان و تیم های کارشناسی وزارت کشور منتقل و راهکار رفع مشکل نیز پیشنهاد می شود .
 
ره پیک افزود : تا کنون کارهای زیادی در طراحی دستگاهها و فرآیندها انجام شده است والان در مرحله ای هستیم که به مقطع ساخت دستگاهها رسیده ایم و نیاز بود ابهامات و مطالبی که در این باره مطرح است در این جلسه مطرح و برای حل و فصل آن چاره اندیشی شود.
 
وی گفت : مهمترین نکته ، موضوع زمان بندی کار از اکنون تا زمان برگزاری انتخابات بود که فرآیند پیچیده و مفصلی است و باید کاری کرد که با تمهیدات و تدابیر لازم هیچ ریسک و مشکلی در این فرآیند ایجاد نشود .
 
سخنگوی شورای مرکزی نظارت بر انتخابات تاکید کرد : باید کار برگزاری انتخابات الکترونیک با اطمینان انجام و از فرآیند برگزاری چنین انتخاباتی استفاده شود .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.