فناوری اطلاعات

October 3, 2015
13:01 شنبه، 11ام مهرماه 1394
کد خبر: 73638

رئیس سازمان فضایی کشور: امسال قطعا پرتاب ماهواره نداریم

رئیس سازمان فضایی کشور با بیان اینکه امسال قطعا پرتاب ماهواره نخواهیم داشت از مذاکره با فرانسوی ها برای همکاری در زمینه ساخت ماهواره خبر داد.
 
 
نشست خبری رئیس سازمان فضایی کشور صبح امروز به دلیل تشییع پیکرهای مطهر شهدای فاجعه منا با یک ساعت تاخیر برگزار شد.
در این مراسم بهرامی رئیس این سازمان با اشاره به هفته فضایی عنوان کرد در سال 1999 هفته فضا مورد تصویب مجمع عمومی سازمان ملل قرار گرفت و از سال 2000 در کشورهای جهان به اجرا گذاشته شد. سال های 82 و 83 نیز سازمان فضایی در کشور ما شکل گرفت که عملا نقش هماهنگی در این بخش را انجام می دهد.
 
وی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر این که برنامه شما برای پرتاب ماهواره در سال جاری چیست و در برنامه ششم توسعه چه معیار و شاخص هایی را در نظر گرفته اید گفت: امسال قطعا پرتاب ماهواره نخواهیم داشت اما با توجه به این که عوامل متعددی در شکل دهی پرتاب ماهواره موثر هستند بازه های زمانی را برای توسعه در نظرگرفته ایم.
 
وی گفت: پشت پرده طراحی ساخت و پرتاب ماهواره بسیار سنگین تر از چیزی است که شما در جلوی پرده مشاهده می کنید و از این حیث آنقدر برای ما هیجان ندارد. گاهی ساخت ماهواره ها را به صاحبان این عرصه سفارش می دهیم اما تا زمان پیاده سازی و طراحی کامل ممکن است چندین سال زمان ببرد که از این حیث نمی توانیم زمان دقیق پرتاب را اعلام کنیم.
 
بهرامی افزود: با این حال امیدواریم سال دیگر پرتاب ماهواره را داشته باشیم.
وی در ارتباط با برنامه هایی که در گستره شاخص های برنامه ششم توسعه برای این سازمان در نظر گرفته شده نیز به تسنیم گفت: گستره ای از فعالیت ها را در نظر داریم که یکی از آن ها پرتاب ماهواره است. اما در عمل این پرتاب ها نیست که حجم کارهای ما را تشکیل دهد زیرا در راستای طراحی، توسعه و پرتاب چالش های بسیاری مطرح است که در جهت رفع آن ها می کوشیم و برنامه های توسعه ای را همواره در دستور کار داریم.
 
بهرامی در ارتباط با برنامه های دیگر این سازمان بجز پرتاب ماهواره نیز گفت: برنامه های ما مانند شمارش معکوس برای پرتاب ماهواره هاست که شاید این شمارش از رنج 10 هزار شروع شود و هر یک شماره که می اندازد مرحله ای از کار ما را توصیف کرده باشد. به عنوان مثال ممکن است یک پیچی را در بدنه ماهواره سفت می کنیم اما یک باره می شکند.
 
از این حیث است که نمی توانیم تاریخ دقیقی را برای پرتاب های خود مشخص کنیم.
وی در ارتباط با مذاکره با هیئت فرانسوی که اخیرا وارد کشور شد گفت: مذاکرات از وقتی که شروع می شود تا انعقاد قرارداد فرآیند طولانی را طی می کند و عده زیادی درگیر آن خواهند بود. ماهواره یکی دو تنی که باید ساخته پرتاب و در مدار قرار گیرد با قراردادی یک شبه حاصل نخواهد شد و شاید نیاز به دویست تا سیصد ساعت کار در جلسات متعدد داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.