رگولاتوری

October 11, 2015
12:27 یکشنبه، 19ام مهرماه 1394
کد خبر: 73755

وزیر ارتباطات: بورسی شدن ایرانسل به صلاح نیست/قصد بازگرداندن مخابرات به دولت را نداریم

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در شرایطی که کشورهای مختلف دنیا برای سرمایه‌گذاری در ایران در حال برنامه‌ریزی هستند، صلاح نیست شرکتی که در سال‌های سخت تحریم با وجود تمام مشکلات سرمایه‌گذاری در ایران را دنبال کرده را مشکل مواجه کنیم.
 
محمود واعظی امروز در نشست خبری که در حاشیه مراسم روز جهانی پست برگزار شده بود، به پاسخگویی به سوالات خبرنگاران پرداخت و در خصوص مسائلی مانند بورسی‌ شدن ایرانسل، بازگشت مخابرات به بدنه دولت، پایان زودهنگام بسته‌های اینترنتی مردم و مسائلی از این دست پرداخت.
 
وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی وضعیت بورسی‌ شدن ایرانسل و ارائه‌ی سهام آن در بورس مطرح شده بود، تصریح کرد: بحث بورسی‌شدن ایرانسل کنسل نشده، اما بالاخره زمانی که شرکت‌های بزرگ قصد ورود به بورس را دارند باید آمادگی‌های لازم را در خود ایجاد کنند.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت ایرانسل شرکتی است که 49 درصد سهام آن متعلق به سرمایه‌گذار خارجی است و اکنون در شرایطی که کشورهای مختلف قصد ورود به ایران و سرمایه‌گذاری در آن را دارند، لازم است شرکتی که در شرایط سخت همکاری کرده و سرمایه‌گذاری خود در ایران را رها نکرده حمایت کنیم و حال که این شرکت اعلام می‌کند شرایط برای آن آماده نیست ما هم کمی انعطاف‌پذیری داشته باشیم.
 
واعظی در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که این شرکت فعالیت‌های خود را به طور مرتب و شفاف انجام می‌دهد و اینگونه نیست که اگر سهام آن در بورس ارائه نشود اتفاق خاصی افتاده است، اما به هرحال حالا که سرمایه‌گذاران خارجی قصد ورود به ایران را دارند اگر فضای سرمایه را آرام‌تر نگه داریم شرایط بهتری در کشور حاکم می‌شود.
 
ما پاسخگوی کارهای مجلس نیستیم
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اعلام نظر 100 نماینده مجلس برای بازگرداندن مخابرات به بدنه دولت مطرح شده بود، اظهار کرد: موضع ما در این خصوص از ابتدا تاکنون یکسان بوده و از همان اول اعلام کردیم که به دنبال دولتی‌کردن مخابرات نیستیم و هیچ‌گاه در این مسیر کوچک‌ترین گامی برنداشته و تمام تلاش خود را در راستای توسعه و بهبود کیفیت خدمات مخابرات قرار داده‌ایم.
 
وزیر ارتباطات در عین حال عنوان کرد: اکنون مخابرات شرکتی انحصاری است و از سوی دیگر بسیاری از فعالیت‌های آتی ما از جمله شبکه ملی اطلاعات به توسعه این شرکت بستگی دارد. اکنون تمام شرکت‌های دنیا به شکل IP محور به ارائه‌ی خدمات می‌پردازند و لازم است ما هم در این مسیر نوآوری خاص خود را داشته باشیم.
 
واعظی در ادامه در پاسخ به این سوال که با این وجود کشمکش وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات چه زمانی پایان خواهد گرفت، تصریح کرد: ما هیچ کشمکشی با جایی نداریم، در گذشته در مقطعی از زمان تعرفه‌های این شرکت افزایش پیدا کرد و حال وقتی 30 میلیون مشترک در ایران به جای آبونمان 30 تومانی به‌طور میانگین ماهانه 750 تومان به عنوان آبونمان پرداخت می‌کنند، یعنی در درآمدهای مخابرات افزایش ایجاد شده است.
 
وی ادامه داد: البته در این حوزه دلایل دیگری هم داریم که به عنوان مثال می‌توان به بحث هزینه مکالمات در حالت پالس‌محور و دقیقه‌محور اشاره کرد.
 
وزیر ارتباطات در عین حال با اشاره به سوددهی شرکت ارتباطات سیار اظهار کرد: ما یک پروانه صادر کرده‌ایم و از دیدگاه ما شرکت همراه و ثابت که در این پروانه وجود دارد، تفاوتی نداشته و در نهایت یک پروانه برای آنها صادر شده است. اکنون شرکت همراه اول برای برقراری هر دقیقه تماس مبلغ 59.9 تومان را از مشترکان خود دریافت می‌کند و سود این شرکت هم مشخص است. حال لازم است این سود صرف روند توسعه شود، اما این اتفاق رخ نمی‌دهد.
 
واعظی در ادامه در پاسخ به خبرنگاری که جویای جزییات بیشتری در این زمینه بود، متذکر شد: خیلی متاسفم از این‌که برخی به جای آنکه به دنبال جیب مردم باشند می‌گویند چرا تعرفه‌ها افزایش پیدا نمی‌کند، در حالی که باید برعکس باشد و حتی شما از ما به خاطر عدم افزایش تعرفه‌ها تشکر کنید.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این خصوص ادامه داد: اکنون شرکت مخابرات رقیبی ندارد و بالابردن تعرفه‌های آن بدون رقابت ممکن است مشکلاتی به دنبال داشته باشد. حال اگر در این حوزه در مجلس هم نمایندگان صحبتی کرده باشند ما پاسخگوی کاری که مجلس انجام می‌دهد نیستیم و نمایندگان ملت با توجه به نوع مراودات خود موضوعات را دنبال می‌کنند.
 
وزیر ارتباطات متذکر شد: از ابتدا این را اعلام کردیم که مخابرات زمانی سامان خواهد گرفت که بخواهد در رقابتی سالم رشد کند، حال اگر داکت‌ها، شبکه سیم مسی و همه اینها که در مدت چند دهه در پیاده‌روهای کشور ایجاد شده در انحصار یک شرکت بماند، هیچ شرکت دیگری توان رقابت با آن شرکت را نخواهد داشت.
 
او ادامه داد: صحبت ما هم از ابتدا همین بود که مجلس در هنگام خصوصی‌سازی مخابرات به اندازه کافی مطالعه نکرده و به جای آنکه سوئیفت را واگذار کرده و خدمات عمومی را برای استفاده همگان باقی می‌گذاشت تمام این شبکه را در اختیار مخابرات قرار داده است. حال این صحبت به معنای بازگرداندن مخابرات به وزارت ارتباطات نیست و مخابرات می‌تواند همچنان به عنوان شرکت خصوصی فعالیت کند، اما از این امکانات همه استفاده کنند.
 
اما واعظی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر مشکلات متعدد کاربران اینترنت موبایل در خصوص استفاده از بسته‌های اینترنتی و به پایان رسیدن سریع حجم این بسته‌ها تصریح کرد: اینترنت موبایل در گذشته جان مردم را به لب می‌رساند تا یک صفحه را باز کند، اما اکنون در نقاطی که تحت پوشش 3G و 4G قرار دارند سرعت بالایی وجود دارد و مردم در ارسال فایل‌های خود و انجام امور اینترنتی حس خوبی دارند. حال ما نمی‌خواهیم بگوییم که مردم اشتباه می‌کنند، اما چون در این سرعت فعالیت بیشتری در فضای اینترنت انجام می‌شود مردم حس می‌کنند که بسته‌های آنها زودتر تمام می‌شود.
 
وی درعین حال از طراحی سامانه‌ای برای بررسی لحظه‌ای مصرف پهنای باند مشترکان خبر داد و افزود: گاهی نرم‌افزارهای متعددی که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب شده به‌طور مرتب به روز‌رسانی می‌شوند که همین مساله حجم کاربر را مورد استفاده قرار می‌دهد.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، مبنی بر این‌که آیا با این توصیفات می‌توان به‌طور قاطع اعلام کرد که اپراتورها در این حوزه تخلفی انجام نمی‌دهند، خاطر نشان کرد: با شناختی که از این مجموعه دارم گاهی ممکن است شرکت‌های PAP کوچک تخلفاتی انجام دهند، اما تا امروز هیچ تخلفی از اپراتورها ندیده‌ام‌.
 
واعظی در عین حال عنوان کرد: اپراتورهای تلفن همراه آنقدر درآمد بالایی دارند که قطعا درآمدزایی به این شیوه برای آنها عدد چندانی محسوب نشده و از دیدگاه این شرکت‌ها اعتبارشان به مراتب مهم‌تر است.
 
وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر یک مشترک یک بسته اینترنت 10 هزار تومانی را بخرد و اپراتور بخواهد از آن 2000 تومان استفاده کند، این رقم آنقدر ناچیز است که اصلا ارزش اعتبار اپراتور را ندارد. برهمین اساس ذهنیت من آن است که این نوع درآمدزایی شاید توسط زیرپله‌ها و شرکت‌های کوچکی که تازه می‌خواهند درآمد داشته باشند صورت می‌گیرد، اما اپراتورهایی که هر کدام از آنها هزاران میلیارد درآمد دارند برای درآمد اندک چنین کاری نمی‌کنند، چرا که کافی است مردم در یکی از شبکه‌های اجتماعی مطلبی در این خصوص قرار دهند.
 
فعالیت بیش از 1000 شرکت در زمینه ارتباطات کشور
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست‌های وزارت ارتباطات در زمینه‌ی اعطای پروانه‌های جدید اظهار کرد: برای این پروانه‌ها دو سال مطالعه صورت گرفته و در این‌که جامعه به این نوع فعالیت‌ها نیاز دارد هیچ تردیدی وجود ندارد. از سوی دیگر لازم است هر شرکت شاخص‌ها، معیارها و توانایی‌های خاصی از نظر مالی و فنی داشته باشد تا بتوانیم به آن پروانه خدمات بدهیم، براین اساس شرکت‌های مختلفی هیچ یک از آنها نوپا نیستند در این عرصه اعلام آمادگی کرده‌اند و از میان نزدیک به 1000 شرکتی که در این فضا فعالیت می‌کرد، اکنون ما می‌خواهیم به حدود 12 تا 13 شرکت FCP برسیم که برای این موضوع هم شاخص‌های مهمی در نظر گرفته شده و تاکنون هشت شرکت شرایط دریافت این پروانه را داشته و در آینده نزدیک پروانه‌های خود را دریافت می‌کند.
 
تلاش برای ارتباط‌رسانی مناسب به زائران کربلا
 
واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز از تشکیل کمیته‌ای ویژه خبر داده و اظهار کرد: برای خیل عظیم جمعیتی که در ماه‌های محرم و صفر راهی کربلا می‌شوند، کشور عراق اصلا آمادگی ندارد و بنا بر این لازم است برای این جمعیت برنامه‌ریزی‌های لازم در زمینه ارتباطی صورت بگیرد.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از فعالیت بیش از 1400 شرکت در فضای ICT کشور خبر داد و گفت: در حوزه اپراتورهای مجازی نیز تاکنون 51 شرکت برای دریافت مجوزهای لازم اعلام آمادگی کرده‌اند.
 
علی‌اصغرعمیدیان هم در نشست خبری وزیر ارتباطات به پاسخگویی به برخی سوالات رسانه‌ها پرداخته و اظهار کرد: تاکنون 51 شرکت برای دریافت مجوزهای لازم در حوزه اپراتور مجازی (MVNO) ثبت‌نام کرده‌اند. نکته‌ی مهم هم آنکه معمولا این شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این فضا مباحث اقتصادی را به خوبی مورد توجه قرار داده و اگر منافع آنها درحد معقول در این فضا حفظ نشود، به این حوزه ورود نمی‌کنند.
 
وی با یادآوری فعالیت شرکت‌های متعدد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور اظهار کرد: اکنون ما به دنبال آن هستیم که در قالب صدور پروانه‌های FCP در این مجموعه شاهد نوعی تجمیع باشیم.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به بحث اتمام زودهنگام بسته‌های اینترنتی برخی مشترکان اشاره کرد و از طراحی نرم‌افزاری برای بررسی حجم مصرف شده کاربران خبر داد.
 
عمیدیان با تاکید بر این‌که در حال حاضر در زمینه‌ی بسته‌های اینترنتی و هزینه‌های اینترنت آزاد اپراتورهای موبایل تفاوت قیمت قابل توجهی وجود دارد، اظهار کرد: در گذشته قیمت هر کیلوبایت اینترنت موبایل 15 تومان بود که اکنون این رقم در اینترنت موبایل به حدود نیم ریال رسیده و در بسته‌های مختلف قیمت آن کمتر از یک دهم ریال است. بنابراین قیمت اینترنت تا حدود 30 برابر کاهش پیدا کرده، اما لازم است مشترکان به این نکته هم توجه داشته باشند که هزینه‌هایی که بابت به‌روزرسانی نرم‌افزارهای موجود بر روی گوشی‌های تلفن همراه صرف می‌شود هزینه قابل توجهی خواهد بود.
 
معاون وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که درباره‌ی وضعیت مجوز شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلویزیون اینترنتی مطرح شده بود، تصریح کرد: باید به جز تعریف پخش برنامه و ارتباطات که هر یک از آنها تعاریف استاندارد و به‌روز خود را دارند توجه کرد، چرا که پخش برنامه یک تعریف دارد و بحث ارتباطات موضوعی دیگر است. در حوزه پخش آثار صدا‌وسیما طبیعی است که این سازمان می‌تواند تمام مجوزهای مربوطه را صادر کند، اما باید توجه داشت که زمانی که بحث ارتباطات مطرح می‌شود جریانی دوسویه پیش می‌آید و براین اساس لازم است مقررات مربوطه مورد توجه قرار گیرد.
 
به گفته او صدا‌وسیما می‌تواند به‌طور مستقل مجوز پخش برنامه‌های خود را صادر کند، اما اگر قرار باشد برای این بخش از شبکه ارتباطی کشور بهره گرفته شود، لازم است مقررات مربوطه مورد قبول این سازمان قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.