اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 17, 2015
9:55 شنبه، 25ام مهرماه 1394
کد خبر: 73832

۵۷ درصد از مردم جهان آنلاین نیستند

کمیسیون پهنای باند سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود اعلام کرد بیش از نیمی از جمعیت جهان هنوز آفلاین بوده و به صورت دائم به اینترنت دسترسی ندارند.
 
گزارش این کمیسیون نشان می‌دهد درحال حاضر 4.2 میلیارد نفر، برابر 57 درصد از جمعیت جهان به صورت مداوم اینترنت دسترسی نداشته و آفلاین هستند. به طور کلی میزان دسترسی به اینترنت در سال 2014 با رکودی 8.6 درصدی و در سال 2015 با رکودی 8.1 درصدی مواجه شده‌است.
 
کاهش میزان دسترسی به اینترنت در دورانی که همه از طریق گوشی‌های موبایل خود آنلاین هستند و در شرایطی که این ابزار ارتباطاتی به طور کلی سبک زندگی انسان‌ها به ویژه جوانان را متحول ساخته‌است، کمی دور از ذهن به نظر می‌آید.
 
نزدیک به 70 درصد از مشترکان موبایلی و ثابت اینترنت در قاره‌های آمریکا و آسیا پاسیفیک متراکم شده‌اند. اگرچه این گزارش پیش‌بینی کرده‌است که تا سال 2021 نزدیک به 60 درصد از جمعیت جهان آنلاین خواهد‌بود، شکاف میان کشورهای فقیرتر و ثروتمند‌تر برجا خواهد ماند مگراینکه راهکاری برای پرکردن این شکاف ایجاد شود.
 
کشورهای درحال توسعه به اندازه کشورهای توسعه‌یافته در پذیرش اینترنت از خود اشتیاق نشان نمی‌دهند. رشد مخاطبان در مناطق مختلف با تنوع زبانی از قبیل آفریقا، هندوستان و جنوب شرق آسیا همچنان برای فراگیری اینترنت چالش ایجاد می‌کنند زیرا بیشتر زبان‌های جهان در فضای آنلاین جایگاهی ندارند.
 
موانع زبانی
اینترنت بیشتر برای آنهایی کارایی دارد که زبان انگلیسی را می‌شناسند. بیش از نیمی از وب‌سایت‌های موجود در جهان به زبان انگلیسی هستند. زبان‌های اروپایی مانند اسپانیایی، فرانسه،‌المانی و همچنین زبان ژاپنی در کمتر از پنج درصد از وب‌سایت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و زبان برخی از اقوام مانند زبان سواحیلی و هندی در کمتر از یک دهم درصد از وب‌سایت‌ها به کار گرفته می‌شوند.
 
فیس‌بوک به تازگی از 100 هزار صفحه ویکی‌پدیا برای یک مطالعه استفاده کرده و دریافته‌است تنها 53 درصد از جهان به زبان محلی خود به اطلاعات ویکی‌پدیا دسترسی دارند. این شبکه اجتماعی نتیجه می‌گیرد درصورتی که 40 زبان دیگر به این دانشنامه آنلاین افزوده شود،‌ 80 درصد از جهان قادر خواهند بود به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند.
 
یک شبکه چند زبانه تنها راهکاری است که امکان دسترسی،‌درک و استفاده از محتوای موجود در اینترنت را برای همگان فراهم خواهد‌آورد.
 
متعادل‌سازی سود
در ظاهر به نظر می‌آید ایجاد زیرساختار‌های اینترنتی در بیشتر مناطق حومه شهری و کم‌جمعیت دشوار است، اما شرکت‌های اینترنتی از متصل ساختن انسان‌ها به یکدیگر سود کلانی به دست می‌آورند. اینترنت یکی از خدماتی است که هدف آن درآمد‌زایی است. گزارش کمیسیون پهنای باند سازمان ملل پیشنهاد می‌دهد کشورها باید برنامه ملی پهنای باندی را تعریف کنند و برای گنجاندن تعداد بیشتری از مردم در فضای آنلاین،‌اینترنت مقرون‌به‌صرفه‌تری را عرضه کنند.
 
حتی اگر جنبه تجاری اینترنت چندان قانع‌کننده نباشد، رقابت برای افزایش دسترسی به وب تنها برسر تماشای ویدیوهای جذاب از گربه‌ها و یا حضور در مجادله‌های توئیتری نیست، اینترنت ابزاری برای بهبود فرصت‌هاست. در جوامع برون‌شهری،‌جایی که شاید تجارت برای تامین‌کنندگان خدمات با رشد آنی مواجه نشود، سرمایه‌گذاری یا مداخله‌های عمومی می‌تواند به شرکت‌های خصوصی در ادامه تجارتشان بدون تقبل خسارت مالی کمک کند.
 
فرصت‌های برابر
در کشورهای فقیرتر، میزان اتصال زنان به اینترنت نسبت به مردان 25 درصد کمتر است و این شکاف جنسیتی در برخی مناطق از آفریقا به بالای 50 درصد می‌رسد. همچنین میزان مالکیت موبایل در میان زنان در این مناطق از مردان کمتر است. برای زنانی از بخش‌های کم‌درآمد و متوسط جوامع قابل دسترس بودن اینترنت می‌تواند روزنه‌ای به زندگی بهتر باشد. با دسترسی به اینترنت زنان می‌توانند آگاه‌تر شده و به مشاغل دسترسی پیدا کنند و حقوق خود در فضای اجتماعی و شخصی را فرابگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.