امنیت

فناوری اطلاعات

October 22, 2015
12:35 پنجشنبه، 30ام مهرماه 1394
کد خبر: 73921

هشدارهای پلیس فتا به کاربران اینترنتی

پلیس فتا درباره فروشگاه‌های اینترنتی، کلاهبرداری‌های اینترنتی، درباره بانک‌داری الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی هشدار داد.
 
بر این اساس از کاربران اینترنتی کشور خواسته شده است در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی باید از درستی نماد اعتماد الکترونیک آن سایت اطمینان حاصل و با کلیک بر روی آن، اعتبار سایت را به صورت مشخص بررسی کنند.
برای خرید، از سایت‌هایی که اطلاعات مبادله شده بین کاربر و سرور را رمزنگاری می‌کنند استفاده کنند و مشخصه این سایت‌ها شروع آدرس با https به جای http است.
 
برای ثبت مشخصات سایت در یک وب‌سایت ابتدا از صحت نشانی و اصالت سایت اطمینان حاصل شود زیرا ممکن است سایت مورد نظر برای سرقت اطلاعات کاربران طراحی شده و درگاه پرداخت الکترونیک بانک را جعل کرده باشد.
همچنین باید درباره داد و ستدهای فضای مجازی به ویژه آگهی‌های مشکوک، از پرداخت هرگونه وجه به صورت کارت به کارت خودداری شود چراکه بعضی از کلاه‌برداران کاربر را برای پرداخت متقاعد می‌کنند.
 
افراد سودجو با ارسال پیامک با موضوع برنده شدن شما در قرعه‌کشی، اقدام به دریافت وجه برای ارسال جایزه می‌کنند. در این شرایط پس از دریافت وجه یا هیچ جنس و کالایی برای قربانی ارسال نمی‌شود و یا در صورت ارسال، کالایی که ارزشی کم‌تر از مبلغ واریزی دارد، به کاربر تحویل داده می‌شود. در برخورد با پیامک‌های دریافتی درباره برنده شدن در قرعه‌کشی هیچ‌گونه مشخصات حساب بانکی مانند رمز اینترنتی، تارخ انقضا، CVV2 و … ارسال نشود.
 
پلیس فتا همچنین از کاربران خواسته است تا اطلاعات مهم کارت یا حساب بانکی خود به ویژه رمز عبور را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهند و در زمان استفاده از اینترنت بانک، به ویژه با استفاده از کامپیوترهای عمومی، از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن رمز عبور خود استفاده کنند.
 
در زمان وارد کردن اطلاعات حساب بانکی خود از اصالت سایت موردنظر، اطمینان حاصل کنند زیرا کلاهبرداران اینترنتی با جعل درگاه بانک‌ها، اقدام به سرقت اطلاعات حساب و برداشت از آن و … می‌کنند.
همچنین نباید هرگز عکس‌های خصوصی خود را روی شبکه‌های اجتماعی قرار داد و هرگز عکس خود را برای کسانی که نمی‌شناسید ارسال نکنید.
 
در زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه شبکه‌های موبایلی از تنظیمات امنیتی مربوط به برنامه مورد استفاده اطمینان حاصل شود، در غیر این صورت ممکن است از سوی مهاجمان مورد سواستفاده قرار گیرد.
برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی تا حد امکان از شبکه‌های ایرانی مانند بیسفون، سلام، ساینا و … استفاده شود و از عضویت در دیگر شبکه‌های اجتماعی، به دلیل استقرار سرورهای آن‌ها در خارج از کشور، خودداری شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.