تلفن همراه

گوشی

October 22, 2015
15:05 پنجشنبه، 30ام مهرماه 1394
کد خبر: 73932

چرا هند گران‏ترین مکان برای خرید آی‌فون 6S است؟

باید گفت در واقع در حال حاضر هند یکی از گران‏ترین کشورهای دنیا برای خرید iPhone 6S است. اما چرا باوجود سیاست‌های دو سال گذشته اپل مبنی بر ارائه قیمت متعادل‏تری از آی‌فون در بازار هند، همچنان این گوشی در این بازار بسیار گران است.
 
در واقع شاید امکاناتی نظیر لمس سه‌بعدی یا Live Photos از این گوشی یکی از بهترین گوشی‏های دنیا را ساخته باشد اما مشکل آن است که هزینه‏ای که برای خرید این گوشی همراه در هند باید پرداخت کنید معادل رفتن به یک تعطیلات آخر هفته در هند است. باید گفت که در واقع در حال حاضر هند یکی از گران‏ترین کشورهای دنیا برای خرید iPhone 6S است. اما چرا به‌رغم سیاست‌های دو سال گذشته اپل مبنی بر ارائه قیمت متعادل‏تری از آی‌فون در بازار هند، همچنان این گوشی در این بازار بسیار گران است.
 
روپیه ضعیف شده است
روپیه به نسبت زمانی که آی‌فون 6 به بازار معرفی شد مقداری ضعیف‏تر شده است. با توجه به آنچه که بانک مرکزی هند اعلام کرده است در اکتبر سال 2014 نرخ برابری دلار و روپیه 61/ 61 بود است که در اکتبر 2015 این مقدار به 74/ 65 رسیده است که به معنی پایین‏تر آمدن ارزش روپیه نسبت به دلار است. به‌طور کلی این آمار سقوط 2/ 6 درصدی را برای روپیه هند نشان می‏دهد. بر این اساس قیمت یک دستگاه گوشی iPhone 6S به‌طور میانگین 7/ 13 درصد بیش از یک دستگاه iPhone 6 تمام می‏شود.
 
مقاومت در برابر تغییرات
گرچه در زمان تغییر ارزش روبل در روسیه اپل سیاست‌هایی را متناسب با شرایط تحریمی در روسیه پیاده‏سازی کرد تا بتواند در بازار روسیه حضور پایداری داشته باشد اما ظاهرا قرار نیست اپل در هند کار مشابهی انجام دهد. به عقیده کارشناسان روپیه از تغییرات به نسبت کمتری در مقابل با روبل برخوردار است و به همین دلیل اپل نیازی به ایجاد تغییرات در خصوص سیاست‌های قیمت‏گذاری خود در هند نمی‏بیند.
 
مالیات بیشتر
براساس مصوبات پارلمان هند که در جلسه فوریه سال‌جاری با حضور وزیر دارایی هند برگزار شد، مالیات اخذ شده برای واردات دستگاه‏های دیجیتال مثل تلفن همراه یا تبلت‌ها از 6 درصد به 5/ 12 درصد افزایش یافت. 
این مساله سهم بسزایی در افزایش قیمت آی‌فون 6 اس دارد و باید گفت که دولت نیز خود یکی از مقصران اصلی گران شدن این دستگاه در هند است.
 
تجارت الکترونیکی
iPhone 4S در نوامبر سال 2011 به قیمت 44500 روپیه وارد بازارهای هند شد و برای یکسال تا زمان معرفی iPhone 5 به‌صورت ثابت با همان قیمت فروخته شد. اما شرایط در خصوص این محصول جدید اپل تا حد زیادی متفاوت است و این محصول در فروشگاه‏های اینترنتی مختلف به قیمت‏های مختلفی به خریداران عرضه می‏شود.
 
حفظ جایگاه
اپل گرچه دغدغه توسعه فروش را همواره در سر دارد، اما نمی‏خواهد که جایگاه آی‌فون‏های خود را عنوان ابزارهایی که در نزد بسیاری از کاربران به‏عنوان کالایی به نسبت لوکس به حساب می‏آید را از دست بدهد و شاید از این بعد چندان تلاشی را نیز برای کاهش قیمت یا تثبیت آن در بازار از خود بروز ندهد. این استراتژی است که سایر برندها در زمان ارائه محصولات پرچمدار خود نیز همواره از خود نشان داده‏اند که نمونه بارز و آخر آن را می‏توانیم درخصوص محصول جدید سامسونگ یعنی Galaxy S6 ببینیم.
 
فاصله قیمتی آی‌فون‌های قدیم و جدید
به هر صورت باید توجه کنیم با توجه به مدل‏های متعدد عرضه شده آی‌فون تاکنون اپل توانسته است طیف وسیعی از محصولات را با قیمت‏های متعدد روانه بازار کند تا به این ترتیب بتواند تا حد امکان برای هر نوع سلیقه و توان خرید نوعی آی‌فون را در سبد عرضه خود داشته باشد. استراتژی کلیدی اپل همواره این بوده است که فاصله قیمتی بین جدیدترین محصول خود و محصولات قدیمی را بالا نگه دارد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.