رسانه‌های اجتماعی

سخت‌افزار

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

October 26, 2015
8:53 دوشنبه، 4ام آبانماه 1394
کد خبر: 74014

۱۱‌ میلیارد دلار به ثروت بنیان‌گذاران افزوده شد

چهار شرکت آمازون، گوگل، فیس‌بوک و مایکروسافت، در ساعات اداری آخرین روز هفته،‌ اقدام به انتشار گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ سوم سال ۲۰۱۵ میلادی کردند. پس از انتشار گزارش‌های مالی هر چهار شرکت، که نشان از عملکرد روبه‌رشد آنها بود، ارزش سهام آنها افزایش یافت و این به معنی افزایش دارایی سهام‌داران بزرگ این شرکت‌هاست.
 
جف بزوس، مدیرعامل آمازون، لری پیج و سرگی برین مؤسسان شرکت گوگل و رهبران آلفابت، بیل گیتس مؤسس مایکروسافت و مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار فیس‌بوک شاهد افزایش ۱۱‌ میلیارد دلاری دارایی‌های خود به علت افزایش ارزش سهام شرکت‌هایی بودند که روزی سنگ بنای آنها را گذاشته‌اند. مجموع افزایش عرضه‌ بازار سهام هر چهار شرکت موردنظر، ۹۵‌ میلیارد دلار برآورد شده که ۱۱‌ میلیارد دلار تعلق گرفته به پنج نفر، بخش بزرگی از سهم این سود یک‌روزه را نشان می‌دهد.
 
بزرگ‌ترین برنده‌ امروز، لری پیج، مدیرعامل آلفابت است. سهام گوگل پس از انتشار گزارش مالی این شرکت، افزایشی ٧,٢ درصدی به خود دیده و ارزش آن به ٧٣٠.٣٨ دلار به ازای هر سهم رسید. براساس اطلاعات ارائه‌شده از سوی متخصصان، میزان سود خالصی که عاید سهام‌داران شده ٧.٣۵ دلار به ازای هر سهم است، که نشان از افزایش ۱۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد.با احتساب میزان سهم لری پیج، او موفق شده در چند ساعت، سودی ٣.٢ ‌میلیارد دلاری را به جیب بزند.
 
سرگی برین، بنیان‌گذار دیگر آلفابت شاهد سودی ٣.١ ‌میلیارد دلاری بوده است. درمجموع، مؤسسان گوگل با دراختیارگرفتن ۶.٣ ‌میلیارد دلاری، بیشترین سهم را از سود پنج متخصص موردنظر به خود اختصاص داده‌اند.
 
پس‌ازاین، بنیان‌گذاران گوگل، جف بزوس، مدیرعامل آمازون، قرار دارد که موفق شده وب‌سایت خود را از یک فروشنده‌ کتاب، به یک فروشگاه عرضه‌ کالا و خدمات تبدیل کند. جف بزوس، به‌واسطه‌ افزایش ۶.۶ درصدی سهام آمازون و رسیدن آن به ۶٠١.۴٠ دلار، سودی ٣.١ ‌میلیارد دلاری را در یک روز به جیب زده است.
 
بیل گیتس نیز در جایگاه بعدی قرار دارد. بنیان‌گذار امپراتوری ردموند در سالیان اخیر، برای تأمین هزینه‌های بنیاد خیرخواهانه‌ خود، بخشی از سهام خود را به فروش رسانده، اما همچنان در حدود ٢٢٣.۴ میلیون قطعه سهم از شرکت را در اختیار دارد. بیل گیتس موفق شده تا به‌واسطه‌ افزایش ۱۰ درصدی سهام مایکروسافت و رسیدن ارزش هر سهم به ۵٢.٩١ دلار، سودی ۱.۱‌میلیارد دلاری را از آنِ خود کند.
 
مایکروسافت بیشترین افزایش ارزش سهام را در بین چهار شرکت موردنظر به خود اختصاص داده است؛ ازجمله‌ مواردی که باعث شده تا مایکروسافت فصل موفقی را پشت‌سر بگذارد، باید به عرضه‌ ویندوز ۱۰ و همچنین سوددهی سرویس جست‌وجوی بینگ برای اولین‌بار اشاره کرد. البته نباید عرضه‌ سرویس‌های ذخیره‌ ابری این شرکت را نیز در سوددهی ردموندی‌ها نادیده گرفت.
 
سهام فیس‌بوک نیز با افزایشی ١.۵ درصدی به ١٠١.۵۵ دلار به ازای هر سهم رسید و برای اولین‌بار از سد صد دلار گذشته است. این افزایش، سودی ۴٢۶.٣ ‌میلیون دلاری را عاید زاکربرگ کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.