رسانه‌های اجتماعی

October 27, 2015
8:50 سه شنبه، 5ام آبانماه 1394
کد خبر: 74032

تلگرام عقب نشینی کرد/ وزیر ارتباطات: این شبکه اجتماعی بخش های غیراخلاقی خود را برای ایران فیلتر کرده است

وزیر ارتباطات با اشاره به تذکر چندین باره ایران به تلگرام برای مسدود کردن کانال های غیر اخلاقی طی هفته های گذشته ، ازعقب نشینی مسئولان تلگرام و اجابت در خواست ایران مبنی بر بسته شدن کانال های غیر اخلاقی در این شبکه اجتماعی خبر داد. شایان ذکر است وزیرارتباطات اواخر هفته گذشته در واکنش به ادعای مدیر عامل تلگرام درباره درخواست ایران برای دراختیار گذاشتن ابزارهای جاسوسی ؛ ضمن رد این ادعا ازمکاتبه چندین باره وزارت ارتباطات ایران با مدیران تلگرام برای مسدود کردن کانال های اخلاقی خبر داده و در عین حال به مسئولان این شبکه اجتماعی هشدار داده بود که در صورت بی توجهی به این درخواست ها، تصمیم کارگروه فیلترینگ را به اجرا خواهد گذاشت.
 
در این رابطه واعظی روز گذشته در حاشیه دیدار با همتای روسی خود ازبسته شدن این کانال ها توسط خبر داد وگفت: ادعا های مدیرعامل تلگرام در خصوص در خواست ایران برای در اختیار گذاشتن ابزار های جاسوسی نوعی فرار به جلو بود. 
 
واعظی در این باره ادامه داد: هفته گذشته برای 24 ساعت 3 مسیر ارتباط اینترنتی ما قطع شده بود که باعث ایجاد اختلال در کل کشور شد و مسئولان تلگرام تصور کردند ایران اقدام به فیلتر تلگرام کرده است. البته ما چندین باربا این شبکه مکاتبه داشته ایم که اگرمی خواهند در ایران فعالیت کنند باید صفحات غیر اخلاقی را مسدود کنند، درغیر این صورت هر تصمیمی که مراجع ذیربط در این خصوص اتخاذ کنند، اجرا خواهیم کرد. خوشبختانه مسئولان تلگرام به اشتباه خود پی بردند و متوجه شدندکه به هیچ عنوان فیلتر این شبکه مطرح نبوده است ودرعین حال اقدام به عقب نشینی کردند. 
 
وزیر ارتباطات در خصوص واکنش تلگرام به اخطار ایران گفت: به دنبال آخرین مکاتبه و اخطاری که از سوی وزارت ارتباطات به مسئولان تلگرام در خصوص مسدود کردن کانال های غیر اخلاقی صورت گرفت، مسئولان این شبکه اقدام به مسدود کردن کانال های غیر اخلاقی کرده اند. وی افزود :درخواست ما از این شبکه ها برای سالم سازی به هیچ عنوان به معنای جاسوسی نیست. وی با بیان این که اکنون 14 میلیون ایرانی از تلگرام استفاده می کنند، گفت: با توجه به این حجم استقبال، باید تلاش کنیم شبکه های اجتماعی داخل وبومی تقویت شوند. 
 
واعظی درادامه تصریح کرد: بنا داریم شبکه ملی اطلاعات را طوری طراحی کنیم که 80درصد مردم ازاین شبکه در داخل و20 درصد از شبکه های خارجی استفاده کنند، کاری که 10 سال پیش کره جنوبی انجام داد. وی همچنین ازرایزنی برای شکست انحصار مدیریت اینترنت در جهان خبر داد و گفت: کشورهای متعددی در دنیا معتقدند اینترنت نباید انحصاری باشد و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی نیزازخروج اینترنت از انحصارحمایت می کنند.
 
براین اساس دراین جلسه مشترک دررابطه با کاهش انحصارآمریکادر مدیریت اینترنت درجهان رایزنی هایی را با روسیه انجام دادیم که این مذاکرات دراجلاس بریکس نیز ادامه پیدا خواهد کرد و درنهایت اواسط دسامبردرسازمان ملل برای سرنوشت انحصار اینترنت تصمیم گیری خواهد شد.وی همچنین ازهمکاری ایران وروسیه در زمینه موتورهای جست وجو خبر داد و گفت: در این راستا توافقی صورت گرفته تا موتور جست وجوی روسی "یان دکس" در ایران دفتر داشته باشد و بتواند به مردم سرویس بهتر ارائه دهد. ما نیز آمادگی داریم در رابطه با خط و زبان فارسی از طریق موتور جست وجوی یوز و پارسی جوهمکاری های دو جانبه با روسیه داشته باشیم. واعظی اینترنت اشیا، مدیریت داده های عظیم، نسل پنجم موبایل وشهرهوشمند را از دیگرمحورهای این نشست عنوان کرد که قراراست باهمکاری های دو جانبه توسعه یابد
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.