اپلیکیشن

تلفن همراه

October 28, 2015
16:36 چهارشنبه، 6ام آبانماه 1394
کد خبر: 74064

ربات‌ها و کانال‌های غیراخلاقی و ضدانقلاب برای تلگرام دردسرساز شد

از 3 ماه پیش موضوع مسدودسازی تلگرام در کارگروه فیلترینگ مطرح بوده است اما تاکنون حکمی برای فیلتر این پیام‌رسان صادر نشده بود؛ اما ممانعت اخیر مدیران تلگرام از مسدودسازی ربات‌ها و کانال‌های مستهجن و ضد انقلاب، قابل اغماض نیست.
 
یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: موضوع پیام رسان تلگرام در حدود 3 ماه پیش در دستورکار کارگروه فیلترینگ بوده است و در دعوت نامه‌های این کارگروه از حدود 3 ماه پیش موضوع مسدود سازی تلگرام مطرح است. بنابراین اگر این هفته نیز موضوع تلگرام در دستور کار باشد، چیز جدیدی نخواهد بود.
 
وی ادامه داد: طبق روال قبل مطالبی که روی ربات‌ها (bot) و کانال‌ (chanell)‌های ضدانقلاب و مستهجن تلگرام منتشر می‌شود دارای حساسیت است و کارگروه فیلترینگ نسبت به این مسائل حساسیت و اهمیت نشان می‌دهد و طبیعی است که این موضوع در دستورکار کارگروه قرار می‌گیرد.
 
وی با تاکید بر اینکه تاکنون تصمیمی برای مسدودسازی تلگرام اتخاذ نشده است، خاطر نشان کرد: آنچه واقعا فضای عمومی را خدشه دار می‌کند حضور گروه‌های غیراخلاقی و ضدانقلاب در قالب ربات‌ها و کانال‌های تلگرام است که قابل اغماض نیستند و مدیران تلگرام اگر بخواهند در ایران فعالیت کنند باید فکری به حال این بخش از نرم‌افزار خود کنند.
 
این روزها برای تلگرام بسیار خبرساز بوده است، این هفته همزمان با قطعی چند لینک‌ اینترنت ایران، تلگرام نیز دچار اختلال شد.
 
این اختلال واکنش مدیران این پیام‌رسان را در پی داشت. آنها اختلال این پیام‌رسان در ایران را عمدی دانستند و ادعا کردند که این اقدام در پی جواب منفی آنها به درخواست مدیران وزارت ارتباطات انجام شده است.
 
اما وزیر ارتباطات در پاسخ به این ادعا، اعلام کرد که این اختلال ناشی از اختلال اینترنت ایران بوده که مدیران پیام‌رسان تلگرام به اشتباه تصور کردند که این اختلال تنها مربوط به این نرم‌افزار است و  از این رو اعلام کردند که ایران تلگرام را فیلتر کرده است.
 
این در حالی است که برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت درباره علت و معلولی اختلال اینترنت و تلگرام در ایران نظر متفاوتی نسبت به وزیر ارتباطات دارند.
 
محمود واعظی همچنین به صراحت اعلام کرد: کارگروه تعیین مصادیق محتوایی مجرمانه درخواست فیلتر شدن نرم‌افزار تلگرام را داده بود که وزارت ارتباطات فرصتی مطالبه کرد که با تلگرام مکاتبه کند تا بخش‌های غیراخلاقی این پیام‌رسان حذف شود. پس از مکاتبات مدیران تلگرام صفحات غیراخلاقی را مسدود کردند اما حدود 2 هفته پیش برخی از این صفحات مجددا باز شد و ما نیز مجددا با ایمیل درخواست مسدودسازی مجدد این صفحات را اعلام کردیم و اگر تلگرام در حذف صفحات غیراخلاقی همکاری نکند ناگزیر به مسدودسازی این پیام‌رسان خواهیم بود.
 
از سوی دیگر روز گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دیدار با وزیر ارتباطات روسیه گفته بود: تلگرام که منتسب به روسیه است در ایران حدود 13 تا 14 میلیون کاربر دارد و با سیاست‌هایی که در پیش گرفته‌ایم سعی داریم محدودیتی برای آن ایجاد نکنیم.
 
اگر چه تلگرام مدت‌ها است در ایران فعالیت دارد اما همواره درگیر اخبار ضد و نقیض و شایعات بوده که شایعات فضای عمومی را ناآرام می‌کند.
 
امروز نیز برخی اخبار بدون منبع از برگزاری جلسه کارگروه فیلترینگ با موضوع مسدودسازی نرم‌افزار تلگرام در روز چهارشنبه جاری خبر داده‌اند.
 
تلاش‌ها برای تماس با عبدالصمد خرم‌آبادی دبیر کارگروه فیلترینگ که مسئولیت سخنگوی این کارگروه را نیز به عهده دارد برای شفاف سازی درباره موضوع این کارگروه بی‌نتیجه ماند. اما یک عضو نزدیک به کارگروه در پاسخ به پیگیری فارس یادآوری کرد که اگر کارگروه نیاز به شفاف‌سازی را احساس کند، اطلاع رسانی خواهد کرد و گفت: اجازه بدهید اگر جلسه منتج به نتیجه‌ای شد توسط کارگروه اطلاع‌رسانی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.