اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 28, 2015
16:57 چهارشنبه، 6ام آبانماه 1394
کد خبر: 74066

یاندکس فیلترشده در ایران دفتردار می‌شود

یاندکس، غول اینترنتی روسیه به حساب می‌آید که سال گذشته از نسخه آلفای مرورگر خود پرده برداشت و نسخ ویندوز و مک را عرضه کرد. کاربرانی که برای اولین‌بار این مرورگر را نصب کنند، قادر خواهند بود تمامی بوک‌مارک‌های (صفحات نشانه‌گذاری‌شده) گذشته (مربوط به دیگر مرورگرها) را داشته باشند.
 
نکته ویژه این مرورگر به‌ظاهر ساده که حتی‌الامکان از حواشی و اضافات پنجره پرهیز کرده، دکمه بازگشت دقیق است. این دکمه امکان بازگشت به اعمال قبلی را می‌دهد به‌نحوی که اگر از یک اپلیکیشن پیام‌رسان روی لینکی کلیک کرده باشید و به‌دنبال آن یاندکس باز شده باشد، هنگام کلیک روی بازگشت، به اپلیکیشن مربوطه منتقل می‌شوید.
 
قابلیت دیگر، امکان فرامین پیش از بازشدن آدرس سایت موردنظر است؛ اگر آدرس سایت‌ موردنظر خود را در باکس مربوطه بالای صفحه وارد و روی آن کلیک کنید، امکاناتی نظیر اشتراک صفحه در پیج‌های اجتماعی یا پرینت بدون بازکردن صفحه را مهیا می‌کند. در نسخه بین‌المللی یاندکس، SmartBox از گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض استفاده کرده و جالب اینجاست یاندکس حتی در میان فهرست موتورهای جست‌وجوی قابل انتخاب در تنظیمات هم دیده نمی‌شود. اینها بخشی از اطلاعاتی است که درباره این موتور جست‌وجوی روسی منتشر شده است.
 
اما مسئله مهم‌تر، اظهارات محمود واعظی، وزیر ارتباطات، ایران است که در دیدار با همتای روسی خود خبر از اعلام توافق دوجانبه برای ثبت دفتر موتور جست‌وجوی روسی یاندِکس در ایران داد. نکته قابل‌توجه درباره موتور جست‌وجوی روسی یاندکس این است در حالی وزیر ارتباطات صحبت از ایجاد دفتر مستقل  این موتور جست‌وجو در ایران  می‌کند که به دلیل محتوای غیراخلاقی فیلتر است.
 
نیکلای نیکی فوروف، وزیر ارتباطات روسیه، هم در این دیدار، با ارائه توضیحاتی درباره موتور جست‌وجوی یاندکس، بیان می‌کند: لازم است برای فعالیت این موتور جست‌وجو در ایران با ایجاد دفتر و دیتاسنتر، همکاری‌های دوجانبه را آغاز کنیم. البته او به این نکته هم اشاره کرده که آماده هستیم پیشرفته‌ترین سیستم‌های طراحی‌شده در روسیه را به ایران بیاوریم و تمامی این برنامه‌ها در تطابق با قوانین ملی دو کشور اجرا خواهد شد.
 
حضور این شرکت روسی در ایران در حالی مطرح می‌شود که گوگل، یاهو و بینگ انتخاب‌های اصلی ایرانی‌ها هستند و علاوه‌براین، چندی است حمایت جویشگرهای داخلی موردتوجه قرار گرفته است.در همین حال سایت خبری ترند به نقل از دفتر یاندکس اعلام کرد: «اکنون هیچ برنامه‌ای برای گشایش دفتر در تهران نداریم ما همیشه آماده گفت‌وگو برای فرصت‌های جدید همکاری هستیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.