سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

October 28, 2015
17:09 چهارشنبه، 6ام آبانماه 1394
کد خبر: 74070

توصیه به کاربران رایانه برای کاهش آسیب‏های چشمی

متخصص چشم با بیان اینکه استفاده طولانی و پلک‏ نزدن ۲ مشکل اصلی پس از فراگیری ابزارهایی از جمله تلفن همراه، تبلت و رایانه است، ‏ گفت: عینک آنتی‏ رفلکس و قابلیت آنتی‏ فلیکر برخی نمایشگرها می‏تواند آسیب چشمی را کاهش دهد.
 
محمود جباروند، رئیس بیمارستان فارابی و قطب چشم‏پزشکی تهران درباره تاثیر ابزارهای ارتباطی بر سلامت چشم، اظهار کرد: دو مشکل اصلی در استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی، ناشی از تحریک تطابق و همچنین پلک‏ نزدن برای دقت بیشتر است و هیچ ابزار کمکی نمی‏تواند این دو مشکل را جبران کند. اما با پیشرفت فناوری، ‏ ابزارهایی تولید شده‏اند که میزان آسیب چشمی را کاهش می‏دهند.
وی افزود: در مانیتور کامپیوترهای سنتی که قابلیت آنتی فلیکر و تنظیم نور را ندارند، این اتفاق رخ می‏دهد و می‌تواند در طولانی مدت باعث آسیب به شبکیه چشم شود. برای مثال نور قرمز پشت شبکیه فوکوس می‏شود و برای آوردن از پشت به روی شبکه باید تطابق بیشتری انجام شود که ضرر دارد و از این رو از قدیم تاکید داشتند که با خودکار قرمز ننویسید که باعث تشدید نزدیک‏بینی می‏شود.
 
جباروند خاطر نشان کرد: در سال‏های اخیر به علت فراگیری ابزارهای الکترونیکی تعداد نزدیک‏بینی در حال افزایش است. به‌ویژه استفاده از این ابزارها بین نوجوان‏ها و جوان‏ها باعث پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی می‏شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: معمولا کاربران این ابزارها برای تمرکز بیشتر پلک نمی‏زنند و پلک نزدن در استفاده‏های طولانی مدت باعث آزردگی‏های چشمی، سوزش و احساس تاری دید در چشم‏ها می‏شود. تحقیقات نشان می‏دهد که استفاده طولانی از ابزارهای ارتباطی که باعث عمل تطابق در چشم به مدت طولانی شود به افزایش نزدیک‏بینی در افراد کمتر از 20 سال منجر خواهد شد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بنابراین برای جلوگیری از پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی توصیه می‏شود که به صورت مستمر یا طولانی از این ابزار استفاده نشود و در طول استفاده بازه‏های یک ربع یا 20 دقیقه به چشم استراحت داده شود.
 
وی گفت: تاثیر موبایل‏ها به چشم بسیار بیشتر از کامپیوترها است، زیرا صفحات موبایل به‌دلیل کوچکی بیشتر باعث تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی می‏شوند و از این نظر تاثیر بدتری نسبت به کامپیوتر دارند. تحریک تطابق و پیشرفت بیماری نزدیک‏بینی معمولا‏ درباره افراد زیر 20 سال است؛ اما مشکل پلک نزدن مربوط به تمامی رده‏های سنی است که به‌ویژه این موضوع در سنین بالاتر بیشتر است. زیرا میزان اشک انسان در سن بالا کاهش می‏یابد و اگر پلک نزند آثار خستگی چشم بیش از جوان‏ها خود را نشان می‏دهد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: علت اینکه در ژاپنی‏ها و کره‏ای‏ها میزان بیماری نزدیک‏بینی بیشتر است، استفاده مستمر از این نوع ابزارها است که سبب تحریک تطابق و پیشرفت نزدیک‏بینی می‏شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.