اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 28, 2015
20:34 چهارشنبه، 6ام آبانماه 1394
کد خبر: 74076

موافقت‌نامه پروانه FCP شاتل با واریز حق الامتیاز پروانه و ارائه ضمانت نامه امضا شد

پیرو انتشار اخباری درخصوص صدور پروانه FCP شاتل با محوریت القای ارتباطات غیرشفاف شاتل با وزارت ارتباطات، شاتل توضیحاتی برای روشن شدن مساله و ابهام‌زدایی از اتهامات غیرواقعی منتسب به این اپراتور ارایه کرد.
 
همانطور که تمامی فعالان حوزه فاوای کشور اطلاع دارند، صدور پروانه FCP برای هر یک از متقاضیان در چارچوب اصول و ضوابط معین سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صورت می‌گیرد و هیچ‌یک از اپراتورها خارج از رویه و روال معین این پروانه را دریافت نخواهند کرد. سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای صدور این پروانه‌ها تلاش کرده است تا در اقدامی هماهنگ مجوز همه متقاضیان احراز و تایید شده را صادر کند.
 
در همین راستا شاتل، به عنوان بزرگ‌ترین شرکت ارایه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت در کشور با حدود سه هزار نیروی انسانی مستقیم و غیرمستقیم، بزرگترین مصرف‌کننده پهنای باند کشور است و مراحل قانونی و اعلامی رگولاتوری را پشت سر گذاشته و براساس اعلام سازمان تنظیم مقررات موافقت‌نامه پروانه FCP را امضا کرده، مبلغ حق‌الامتیاز پروانه را واریز و ضمانت‌نامه مورد نیاز را به سازمان تحویل داده و همانطور که سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز پیش از این اعلام کرده، طی روزهای آینده طی مراسمی رسمی پروانه همه متقاضیان به صورت همزمان اعطا خواهد شد و هیچ تبعیضی میان متقاضیان برای دریافت پروانه وجود ندارد.
 
در همین راستا، پس از تماس خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها برای مصاحبه با مدیرعامل شاتل، خبری مبنی بر «صدور پروانه FCP شاتل» از سوی این خبرگزاری منتشر شد که موجب بروز ابهاماتی شد. از همین روی، در چنین شرایطی شاتل پس از ابهامات پیش آمده، خبر صحیح را برای آن خبرگزاری ارسال کرد اما به دلیل پاسخ‌گو نبودن خبرنگار آن خبرگزاری، از انتشار آن خودداری شد و به جای آن گزارش مغرضانه ای با عنوان «ارتباطات غیرشفاف یک شرکت خصوصی با وزارت ارتباطات/ ماجرای اولین مجوز ارتباطات ثابت که انکار شد» از سوی این خبرگزاری منتشر شد که به خواننده اطلاعات غیرواقعی در خصوص ارتباطات خاص با مجموعه محترم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را القا می‌کند.
 
با این تفاسیر، شاتل این حق را برای خود قائل می‌داند که در راستای ابهام‌هایی در اخبار منتشر شده در خصوص شاتل، نسبت به ارایه اطلاعات صحیح و درست اقدام کند و از همین رو از آن رسانه نیز توقع داشت براساس رسالت حرفه‌ای که برعهده دارد، نسبت به انتشار اخبار صحیح بجای القای اطلاعات غیرواقعی اقدام کند. از همین روی، به نظر می‌رسد پیرامون توضیحات ارایه شده به خبرنگار آن خبرگزاری محترم در مصاحبه با مدیرعامل گروه شرکت‌های شاتل، ابهاماتی وجود داشت که در نهایت منجر به اطلاع‌‌رسانی مبهم درباره پروانه این شرکت شده است. اما آنچه عجیب و دور از ذهن بود، رفتار آن رسانه پس از ارسال توضیحات تکمیلی بود که نه تنها به تماس‌های صورت گرفته از شاتل پاسخ داده نشد بلکه در اقدامی غیرحرفه‌ای، توضیحات ارسالی در تلفیق با دیگر موضوعات و اخبار چند ماهه اخیر شاتل در تلاش برای القای رابطه افلاطونی میان وزارت ارتباطات و شاتل منتشر شد.
 
ابهام‌آمیز خواندن عملکرد مدیریت شاتل در این گزارش بدون اطلاع از روندهای مدیریتی و برنامه‌ریزی، اقدامی غیرحرفه‌ای است و قطعا مطالعه کارنامه فعالیت شاتل در طول سال‌های گذشته و کسب عنوان برترین اپراتور ارایه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت کشور (ADSL2+) طی پنج سال متوالی به انتخاب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کسب عنوان محبوب‌ترین شرکت اینترنتی ایران از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاکی از موفقیت شاتل در این بازار و نتیجه عملکرد مدیریت این سازمان است و بهتر است آن رسانه پیش از صدور حکم قطعی درباره موارد مشابه، به سوابق اپراتورها نگاهی بیاندازد.
 
از آن‌جایی که در این گزارش به موضوع‌های بی‌ربط با پروانه FCP نیز پرداخته شده و اعلام آمادگی پیشین شاتل برای خریداری سهام مالک بلوک مدیریتی شرکت مخابرات غیرواقعی خوانده شده است، تاکید می‌شود که توضیحات لازم در این باره پیش از این ارایه شده و مرور غرض ورزانه آن از سوی آن خبرگزاری اقدامی عجیب و پر از تعبیرهای متفاوت است.
 
از همین رو یادآوری می‌شود، همانگونه که پیش از این نیز توضیح داده شده بود، شرکت شاتل به همراه دو شرکت اینترنتی دیگر در زمان تعیین شده در فراخوان فروش سهام توسعه اعتماد مبین برای خرید سهام مالک بلوک مدیریتی شرکت مخابرات ایران اعلام آمادگی کرد و طبق پروانه خود و شرکت مخابرات، پیش از هر گونه اقدامی با ارسال نامه‌ای به وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، کسب تکلیف کرده و ابهامات خود را مطرح کردند تا پس از آن بقیه گام‌های عملی برداشته شود. اما سهامداران مخابرات با تعیین شرایط یک‌طرفه و با فرض اولیه نبود خریدار برای این شرکت، از متقاضیان واقعی خرید سهام مخابرات استقبال نکردند. از همین رو نسبت دادن خریدار غیرواقعی به شاتل از سوی آن رسانه در یک معامله ۱۹ هزار میلیاردی اقدامی عجیب است که جای تامل دارد.
 
باتوجه به توضیحات گفته شده در بالا، جای تعجب است که رسانه‌ای برای نگارش گزارش خود به اطلاعات غیررسمی و هدایت شده اکتفا می‌کند و براساس آن‌ها نیز قضاوت می‌کند و درخواست شاتل برای خرید شرکت مالک مخابرات را به اختلاف آن با وزارت ارتباطات مرتبط می‌سازد. این درحالی است که گروه شرکت‌های شاتل به عنوان برترین اپراتور اینترنتی کشور با برخورداری از مالکیت صد درصد خصوصی و بدون وابستگی به هیچ گروه، حزب و طرف‌های درگیر بر سر تعرفه خدمات مخابراتی هرگونه ارتباط میان درخواست خرید سهام توسعه اعتماد مبین با اختلاف میان مخابرات و وزارت ارتباطات را موکدا رد کرده و می‌کند و تصریح میدارد که صرفا براساس اعلام رسمی مالک سهام مدیریتی مخابرات خواهان خرید سهام این شرکت شد. بهتر است این خبرگزاری نیز به جای استناد به اطلاعات غیررسمی و القای قضاوت‌های جهت‌دار، از اطلاعات موجود رسمی و بی‌طرف بهره ببرد.
 
در گزارش آن خبرگزاری به اشتباه به اعلام رسمی سازمان محترم تنظیم مقررات درخصوص کم‌فروشی اینترنت اشاره شده، این درحالی است که طبق اعلام آن سازمان، شاتل هیچ‌گاه به کم‌فروشی اینترنت متهم نشده است و تنها اخطار توقف فروش اینترنت پرسرعت در چند مرکز تلفن محلی را دریافت کرد که براساس آن می‌بایست تا افزایش ظرفیت در سه مرکز مخابراتی «میان پشته» و مراکز مخابراتی شماره ۳ و ۴ بندر انزلی در استان گیلان از بیش از ۱۲۰۰ مرکز مخابراتی تحت پوشش خدمات اینترنت پرسرعت شاتل، فروش خود را متوقف می‌کرد. از همین رو وزیر محترم ارتباطات نیز باتوجه به اشتباه رخ داده در سازمان زیرمجموعه خود که بخش عمده آن را به شیطنت‌های رسانه‌ای منتسب دانست، در اقدامی شجاعانه و به دور از حاشیه و رابطه نسبت به اصلاح اتفاقات رخ داده و دلجویی و عذرخواهی از تمام شرکت‌هایی که در آن خبر نام آن‌ها به اشتباه ذکر شده بود، اقدام کرد.
 
در برابر ابهاماتی که برای آن خبرگزاری در رویه ارتباط شفاف شاتل با وزارت ارتباطات پیش آمده، ذکر این نکته ضروری است که شاتل همواره در تمام سال‌های فعالیت خود تلاش کرده است تا از قوانین و مصوبات تعیین شده عدول نکند و ضمن فعالیت گسترده و حضور تهاجمی در بازار، به صورت ضابطه‌مند فعالیت کند و این مساله درباره همه اپراتورهای فعال در بازار فناوری اطلاعات کشور با رعایت شرایط رقابت در بازار صدق می‌کند و همه اپراتورها در برابر مقررات و قانون مصوب از شرایط یکسان بهره‌مند هستند و تبعیضی میان آن‌ها وجود ندارد و اتفاقا اقدامات وزارت محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان محترم تنظیم مقررات و ارتباطات برای جلوگیری از فعالیت‌های انحصاری در بازار ستودنی است.
 
از همین رو ضمن دعوت آن رسانه به رعایت اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری، شاتل نیز آمادگی دارد همچون قبل به هر نوع سوالات رسانه‌ای در حیطه فعالیت خود پاسخ دهد و انتظار دارد بدون دخل و تصرف و تفسیر نسبت به انتشار آن‌ها اقدام شود تا از ابهامات و ایهامات موضوعات کاسته شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.