لبه تکنولوژی

November 1, 2015
20:49 یکشنبه، 10ام آبانماه 1394
کد خبر: 74169

روبات‌های آینده از هم «یاد می‌گیرند»

نسل آتی روبات‌ها توانایی حیرت انگیزی در یادگیری و به اشتراک‌گذاری آموخته‌هایشان خواهند داشت.
 
توانایی یادگیری و به اشتراک‌گذاری هسته فرهنگ و تمدن انسانی به‌شمار می‌آید. اکنون گوشه‌هایی از این توانمندی حیرت‌انگیز در دنیای روبات‌ها نیز به نمایش گذاشته شده است، جایی که روباتی از یک دانشگاه می‌تواند از روباتی در دانشگاهی دیگر بیاموزد. محققان دانشگاه کورنل بر اساس پلت فرم خاصی که پیشتر ارائه کرده بودند، نوعی روبات تحقیقاتی موسوم به PR2 ساخته‌اند. این روبات آموخته است که یکسری کارهای ساده را انجام دهد، نظیر برداشتن لیوان از روی میز و قرار دادن آن روی در جایی دیگر. صدها کیلومتر آن طرف‌تر و در دانشگاه براون آمریکا، نوع متفاوتی از روبات طراحی و ساخته شده که به آن Baxter گفته می‌شود.
 
این روبات آنچه را که PR2 پیش‌تر آموخته دریافت کرده و می‌آموزد که آموخته‌های این روبات را چگونه برای انجام کارهای مشابه اما در شرایط متفاوت استفاده کند. این پروژه بخشی از تلاشی است که مشخص می‌کند روبات‌ها چگونه می‌توانند اطلاعاتشان را به شیوه‌ای مناسب به اشتراک بگذارند. در صورتی‌که این برنامه موفقیت‌آمیز باشد نیاز کمتری به برنامه‌ریزی دوباره روبات‌ها خواهد بود. همچنین روبات‌ها امکان آن را خواهند داشت که در حین روبه‌رویی با شرایط جدید خود را به درستی تطبیق دهند. دانشمندان بر این باورند که همزمان با پیشرفت دانش طراحی و ساخت سیستم‌های روباتیکی، در آینده روبات‌هایی ساخته خواهد شد که می‌آموزند و آموخته‌های خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.