اینترنت و شبکه

باندپهن ثابت

November 4, 2015
10:21 چهارشنبه، 13ام آبانماه 1394
کد خبر: 74205

رییس هیات مدیره شاتل: اینترنت حداقل ۱۰۰ تا۳۰۰ مگابیتی روی کابل مسی عرضه خواهیم کرد

رییس هیات مدیره گروه شرکت‌های شاتل گفت: با پروانه FCP شاتل که از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعطا شد، با ایجاد شبکه FTTC شاتل، امکان عرضه اینترنت حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۳۰۰ مگابیتی روی کابل مسی فراهم می‌شود.
 
به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، محمدحسن شانه‌ساززاده صبح امروز در نشست خبری به مناسبت صدور پروانه FCP شاتل افزود: با راه‌اندازی شبکه FTTC شاتل، تحول بزرگی در ارایه سرویس به مشترکان ایجاد خواهد شد و امیدواریم تا هفت ماه پس از شروع این پروژه ۷۰ درصد کلان‌شهرهای کشور را تحت پوشش قرار دهیم.
 
وی اظهار داشت: میزان سرمایه‌گذاری برآورد شده برای راه‌اندازی این پروژه در شهر تبریز ۱۰۳ میلیارد تومان و برای تهران کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان است تا بتوانیم این سرویس را برای تقریبا ۷۰ درصد جمعیت این شهرها عرضه کنیم و راه‌اندازی این پروژه در بقیه استان‌ها نیز درحال پیگیری است.
وی ارایه سرویس‌های FTTC را از ویژگی‌های اصلی پروانه FCP عنوان کرد و گفت: ما در شاتل برنامه مفصلی برای ارایه خدمات FTTC داریم و در این باره با ۱۵ استاندار کشور توافق‌های اولیه صورت گرفته و با شهرداری‌های تبریز و تهران در مرحله عقد قرارداد هستیم.
شانه‌ساززاده ضمن قدردانی از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات برای مشارکت با بخش خصوصی در تدوین و صدور پروانه‌های FCP مستقل از فناوری، اجازه ایجاد شبکه فیبر نوری در دو لایه EDGE و دسترسی را از مهمترین دستاوردهای این پروانه عنوان کرد و گفت: در این دو لایه اجازه ایجاد شبکه داریم و اگر بتوانیم در لایه EDGE، ظرفیت انتقال ایجاد کنیم، کمک بسیار به اپراتورهای FCP برای ارایه سرویس خواهد بود.
وی افزود: ارایه سرویس‌هایی مانند IPTV، Streaming یا Video on Demand که ۷۰ درصد ترافیک دیتای جهان را به خود اختصاص داده است، روی بسترهای جدید امکان‌پذیر خواهد شد.
رییس هیات مدیره شاتل با اشاره به هزینه بالای لینک‌های انتقال که از سوی مخابرات ارایه می‌شود، گفت: درحال حاضر هر مگ لینک اجاره‌ای از مخابرات حدود ۱۰۰ هزار تومان در ماه است که به دلیل قیمت بالای آن اجازه ارایه خدماتی مانند IPTV و Video on Demand را به ما نمی‌دهد و از سوی دیگر مشتری نیز با قیمت گران به استفاده از این سرویس‌ها ترغیب نخواهد شد. در صورتی که با ایجاد شبکه فیبر، روی کیفیت و قیمت تفاوت‌های زیادی می‌توانیم ایجاد کنیم.
 
وی افزود: درحال حاضر لینک انتقال را با ظرفیت دو مگ از مخابرات دریافت می‌کنیم درصورتی‌که حداقل انتظار یک مشترک نهایی از سرویس هشت و ۱۰ مگ است و مشترک به چندین برابر کانال‌هایی که با صف طولانی به ما تخصیص داده می‌شود، نیاز دارد.
به گفته شانه‌ساززاده، پروانه FCP تحولات زیادی ایجاد خواهد کرد و به دارندگان این پروانه امکان ارایه سرویس با حداقل یک پنجم تعرفه مخابرات را می‌دهد و قیمت تمام شده مشترکان نیز شدیدا کاهش می‌یابد یا کیفیت آنها افزایش خواهد یافت.
وی گفت: پروانه جدید اجازه ورود ما به حوزه تلفن ثابت را نیز داده است و قابلیت ترابردپذیری نیز دارد و می‌توانیم شماره‌ها را منتقل کنیم و کاربران می‌توانند روی گوشی هوشمند خود یا براساس IP در محل‌های مختلف از این خدمات استفاده کنند. ضمن اینکه تعرفه آن کمتر از تعرفه‌های فعلی مخابرات خواهد بود که مخابرات ادعای زیان‌ده بودن آن را دارد.
 
شانه‌ساززاده افزود: فقط رگولاتوری برای ما محدودیت فاصله ۱۰ درصدی با تعرفه‌های مخابراتی را قرار داده است که اگر آن را افزایش بدهد باز هم می‌توانیم کمتر از قیمت‌های فعلی مخابرات خدمات ارایه بدهیم و کیفیت آن نیز بسیار متمایز خواهد بود و شامل سرویس‌های ارزش افزوده نیز می‌شود.
وی از ارایه خدمات تلفن ثابت در مناطق کم‌برخوردار در گام نخست خبر داد و گفت: در نقاطی که مخابرات شبکه خود را توسعه نداده و تقاضای بازار نیز وجود دارد، سرویس خود را عرضه خواهیم کرد و سپس وارد فضاهای رقابتی در کلان شهرها خواهیم شد.
رییس هیات مدیره شاتل با اشاره به دریافت موافقت‌نامه ارایه خدمات محتوایی از سوی وزارت ارشاد در روز گذشته نیز توضیح داد: با دریافت این موافقت‌نامه، باتوجه به ویژگی‌های شبکه خود و قوانین وزارت ارشاد، مردم می‌توانند از فیلم‌های ارایه شده روی شبکه شاتل بهره‌مند شوند.
وی با اشاره به به برنامه‌های شاتل در این حوزه افزود: سایت Movieland.ir در همین رابطه راه‌اندازی شده است و تاکنون درگیر مجوزهای وزارت ارشاد بودیم و آرشیو فیلم‌های آن در حال تکمیل است.
به گفته وی، قیمت خدمات ارایه شده روی آن بسیار پایین‌تر از نرخ خدمات فعلی بازار خواهد بود و پروموشن‌های جذابی نیز روی آن عرضه می‌شود به صورتی که قیمت تمام شده این محصول نصف هزینه‌های یک CD خواهد بود و با کاهش قیمت تمام شده دیدن هر فیلم برای کاربر نهایی، مردم کمتر به سمت کپی کردن فیلم‌ها می‌روند.
 
شانه‌ساززاده افزود: در همین راستا در مزایده IPTV نیز با کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های شاتل، های‌وب، پارس آنلاین و تراشه سبز شرکت کردیم و یکی از پنج متقاضی این پروانه هستیم که اکنون در مرحله عقد قرارداد قرار دارد.
 
وی درباره ورود شاتل به حوزه MVNO نیز توضیح داد: MVNO یکی از رشته‌های اصلی کسب و کار ما در سال آینده خواهد بود و امیدواریم با ارایه موافقت‌نامه در بهمن ماه سال جاری به متقاضیان تا سال آینده محصول خود را در حوزه خدمات اپراتورهای مجازی تلفن همراه وارد بازار کنیم.
 
وی درباره اقدام پیشین شرکت شاتل برای خرید سهام شرکت مالک بلوک مدیریتی مخابرات ایران و ابهام‌های موجود درخصوص خرید این شرکت گفت: ما همچنان از متقاضیان خرید سهام بلوک مدیریتی مخابرات هستیم و سرمایه‌گذاران خارجی نیز هنوز پای این معامله هستند و متقاضی مشارکت هستند و در صورتی که مالکان مخابرات همچنان قصد فروش واقعی این شرکت را داشته باشند، هنوز علاقه‌مند به خرید آن هستیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.