سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 6, 2015
9:25 جمعه، 15ام آبانماه 1394
کد خبر: 74231

ابداع فیلتر جدید برای عکاسی بهتر در نور کم با تلفن‌های هوشمند

محققان دانشگاه یوتا یک فیلتر رنگی دوربین جدید تولید کرده‌اند که می‌تواند تصویربرداری نور کم تلفن‌های همراه هوشمند را ارتقا بخشد.
 
فیلتر جدید به سه برابر نور بیشتر نسبت به فیلترهای رایج اجازه ورود داده که منجر به تصاویر درخشان‌تر و روشن‌تر با تولید رنگ بهتر می‌شود.
 
بیشتر دوربین‌های دیجتال به جز استثنائاتی مانند دوربین‌های X-Trans فوجی فیلم و Foveon شرکت سیگما از یک فیلتر بایر برای گرفتن اطلاعات رنگ استفاده می‌کنند. این فیلترها بر روی حسگر تصویر قرار گرفته و نور را به شکل الگوی موزاییکی از قرمز، آبی و سبز در سطح پیکسلی فیلتر کرده و در نهایت آن را به شکل تصویری با اطلاعات رنگی کامل ارائه می‌کند. اگرچه این آرایه فیلتر جاذب رنگ دارای بهره‌وری پایین بوده و از انتقال 50 تا 70 درصد نور به حسگر جلوگیری می‌کند.
 
ابداع محققان دانشگاه یوتا یک آرایه فیلتر انکساری شفاف جدید است که تا سه برابر نور بیشتر از جایگزین‌های بایر به درون دوربین وارد می‌کند.
 
اندازه فیلتر شفاف جدید تنها یک میکرون بوده و از یک ویفر شیشه با لبه‌های میکروسکوپی دقیقا طراحی شده که یک سوی آن حکاکی شده، تشکیل شده است. این امر باعث خمش نور به شیوه‌های خاص در زمان عبور شده و مجموعه‌ای از حداقل 25 کد یا الگوی رنگ جدید ایجاد می‌کند که توسط یک نرم‌افزار خوانده می‌شوند.
 
از آنجایی که تا سه برابر نور بیشتر به حسگر می‌رسد و فیلتر به تولید اطلاعات رنگ بیشتری می‌پردازد، تصاویر نهایی روشنتر بوده و رنگهای واقعی‌تری را به نمایش می‌گذارد.
 
محققان این فیلتر را بطور خاص برای گوشی‌های هوشمند طراحی کرده‌اند که مشکل نور کم دارند. همچنین از این فناوری می‌توان در خودروهای خودران استفاده کرد تا اجسام درون جاده را در شبها بهتر تشخیص دهند.
 
نخستین محصولات حاوی این فیلتر می‌توانند تا سه سال بعد وارد بازار شوند.
 
جزئیات بیشتر در مورد این فیلتر در مجله Optica منتشر شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.