اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 6, 2015
9:40 جمعه، 15ام آبانماه 1394
کد خبر: 74236

وزیر ICT اعلام کرد: 20 هزار میلیارد تومان حجم بازار ICT کشور

پروانه ایجاد و بهره برداری از شبکه ارتباطات ثابت (FCP) به چند شرکت اعطا شد.
 
مراسم اعطای پروانه شرکت‌های FCP با حضور وزیر ارتباطات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، معاونان این سازمان و جمعی از شرکت‌های خصوصی فعال در این بخش برگزار شد.
 
وزیر ارتباطات در این مراسم بار دیگر تاکید کرد: دولت جدید برنامه دارد در زمینه‌های مختلف انحصاری وجود نداشته باشد، چرا که همیشه انحصار مانع توسعه است.
 
محمود واعظی اظهار کرد: برای تجمیع پروانه‌های ارتباطی بیش از 1000 شرکت فعال در این بخش قانع شده‌اند که این کار به نفع آنهاست و برهمین اساس شرکت‌های مختلف تلاش کرده‌اند در کنار یکدیگر به ارائه‌ی خدمات خواهند پرداخت.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: در حال حاضر حجم بازار ICT کشور حدود 20 هزار میلیارد تومان است که براساس قرار‌داد‌های مختلف این قابلیت وجود دارد که این رقم تا سه برابر افزایش پیدا کند.
 
وی همچنین متذکر شد: اکنون تمام بخش‌های زندگی مردم با ICT به نوعی ارتباط دارد و برهمین اساس لازم است نگاه شرکت‌هایی که پروانه می‌گیرند مانند شرکت‌های سابق این حوزه به این شکل نباشد که تنها به فکر ارائه‌ی اینترنت و تلفن به مردم باشند.
 
واعظی در ادامه یادآور شد: مدتی است وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید دارد که برای فعالیت شهرک‌های صنعتی لازم است آنها حتما به اینترنت و تلفن دسترسی داشته باشند، اما مخابرات اینگونه اعلام می‌کند که برای کشیدن شبکه فیبر به این شهرک‌ها لازم است هزینه آن پرداخت شود، اما ما به وزارت صنعت اینگونه اعلام کردیم که پس از ارائه‌ی مجوزهای FCP این شرکت‌ها به ارائه‌ی خدمات مدنظر خواهند پرداخت.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که در حال حاضر حتی در بسیاری شهرهای بزرگ واگذاری تلفن ثابت متوقف شده و یا با وقفه زمانی انجام می‌شود، تصریح کرد: اصولا مخابرات واگذار شد تا از انحصار دولت خارج شود، اما قرار نبود که این شرکت دچار یک انحصار شبه‌دولتی شود.
 
وی همچنین عنوان کرد: نکته‌ی دیگر آنکه به نظر می‌رسد اکنون با توجه به علاقه‌مندی مردم به عرصه ICT قیمت خدمات از سوی کاربران کمتر مورد توجه است و مردم بیشتر به دنبال خدمات باکیفیت هستند و حتی حاضرند بهای بالاتری بپردازند، چرا که قطعی‌ها و اختلالات مختلف مردم را عصبانی کرده و آرامش آنها را برهم می‌زند.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: ما در دولت تلاش داریم که انحصارها را از بین برده و بشکنیم، اما با این وجود تمام افرادی که پیش از این پروانه گرفته‌اند فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند و ما نمی‌توانیم به عنوان مثال غیر از آنچه در پروانه شرکتی مثل ایرانیان نت آمده عمل کنیم ما به پروانه‌های قبلی متعهد هستیم و لازم است آیندگان هم به پروانه‌هایی که امروز صادر می‌شود تعهد داشته باشند.
 
واعظی در پایان با اشاره به این‌که کاهش تعداد شرکت‌های FCP می‌تواند تاثیر بسزایی در بازار کار این حوزه داشته باشد، تصریح کرد: اگر امروز هفت پروانه در این بخش صادر می‌شود این دلیل بر آن نیست که تمام این شرکت‌ها موفق خواهند بود. تجربه دنیا نیز چنین نکته‌ای را نشان می‌دهد و همواره اینگونه نیست که هر شرکتی که مجوز دریافت می‌کند بتواند به شکل موفق عمل کند.
 
معاون وزیر ارتباطات هم خاطر نشان کرد: تقاضای 11 متقاضی در این حوزه باقیمانده نیز در حال بررسی است که امیدواریم تا بهمن به جمع‌بندی برسد.
 
وی با اشاره به سه رویکرد گذر از پروانه‌های مبتنی بر تکنولوژی به پروانه‌های بدون محدودیت تکنولوژی تا حد ممکن، پروانه‌های تک سرویسی به چندسرویسی و پروانه های استانی به سراسری در صدور پروانه FCP پس از تصویب در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اظهار کرد: در نهایت کمیسیون تنظیم مقررات صدور پروانه را در دو قالب شبکه ارتباطات ثابت (FCP) و ارائه خدمات ارتباطی ثابت (Servco) تصویب کرد.
 
وی در این زمینه با بیان تجربه جهانی افزود: روند جهانی مدتی است که به سمت جداسازی لایه شبکه و سرویس پیش رفته و در آن معمولاً تعداد معدودی از اپراتورها با تمرکز روی شبکه، از سرمایه‌گذاری‌های غیراقتصادی پرهیز کرده و به این ترتیب با شکل گیری اپراتورهای بزرگ، صرفه اقتصادی به همراه دارد.
 
عمیدیان در ادامه با اشاره به استفاده از مشاوران داخلی و نظرخواهی گسترده از فعالان و ذینفعان این حوزه، بیان کرد: در فاز مطالعاتی از تجربه سایر کشورها و نظرات مشاوران خارجی هم استفاده کردیم.
 
وی با بیان این که در صدور پروانه FCP و Servco ، علاوه بر بهبود فضای کسب و کار، افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، توسعه دسترسی مردم به خدمات ICT و رقابتی کردن تعرفه‌هارا مد نظر داشتیم، ادامه داد: شفاف‌سازی زنجیره ارائه خدمات بر بستر ارتباطات ثابت از طریق تفکیک لایه شبکه در قالب پروانه FCP و لایه خدمات در قالب پروانه Servco؛ فراهم کردن شرایط حضور سرمایه‌گذاران و بازیگران جدید؛ سراسری کردن پروانه‌ها و حذف موانع دست و پاگیر، حذف وابستگی پروانه‌ها به فناوری و سرویس خاص تا حد امکان، از جمله اهداف ما در این خصوص بوده است.
 
عمیدیان ساماندهی بخش ثابت در قالب پروانه‌های FCP و Servco را بخشی از یک پازل بزرگتر برای اصلاح ساختار بخش ICT کشور دانست و گفت: با در نظر گرفتن الزامات شبکه ملی اطلاعات و اعطای مجوز نسلهای سوم و چهارم در بخش موبایل و ورود پروانه‌های MVNO و اجرای MNP، بخش موبایل ساماندهی می‌شود که با زمینه سازیهائی که برای همگرایی ثابت و موبایل در پروانه‌های MVNO، تبدیل وایمکس به TD-LTE و پروانه عمده‌فروشی TD-LTE انجام شده است، طی یکسال آینده کامل خواهد شد.
 
وی با بیان این که اصول حاکم بر پروانه عمده فروشی TD-LTE در جلسه دیروز کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شد، گفت: براساس آن سه باند فرکانسی 2300، 2600 و 3500 به مزایده گذاشته خواهد شد که در باند 2300 امتیازات خاصی برای مجموعه شرکتهای دارنده پروانه FCP در نظر گرفته شده که این موضوع می‌تواند به کاهش وابستگی اپراتورهای FCP به سیم مسی، کمک کند.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات با اشاره به تدوین و اجرای مقررات SMP، تعیین تکلیف مراکز داده، CDN ها و OTT ها پیش‌بینی کرد تا پایان سال 1395 چهره کاملاً جدید بخش ICT کشور و رگولاتوری به نمایش گذاشته شود.
 
به گفته عمیدیان امروز به شرکت خدمات انفورماتیک، پروانه ارائه خدمات انتقال داده‌ها از طریق ماهواره (SAP) اعطا می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.