اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 7, 2015
13:23 شنبه، 16ام آبانماه 1394
کد خبر: 74254

عضو هیات مدیره شاتل در کنگره MVNO لندن خبر داد: شاتل خدمات تلفن همراه و Wi-Fi آفلودینگ عرضه می‌کند

عضو هیات مدیره شاتل از ارایه خدمات تلفن همراه و وای‌فای آفلودینگ در کنار سرویس‌های مختلف از سوی شاتل خبر داد.
 
محمد میرطاووسی، در دوازدهمین کنگره سالیانه شبکه‌های MVNO (MVNO Networking Congress) که از دوم تا چهارم نوامبر 2015 از سوی اینفورما در لندن برگزار شد، گفت: شاتل یکی از متقاضیان دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه است که با صدور موافقت اصولی آن از سوی رگولاتوری به همراه پروانه بدون محدودیت فناوری خدمات ثابت شامل باند پهن اینترنت و اینترانت، صوت، وای‌فای عمومی، راهکارهای امنیتی اینترنت، تلفن ثابت، دیتاسنتر، IPTV، TD-LTE، FTTx و OTT، زنجیره متنوعی از خدمات دیتا و صوت را به مشترکان خود ارایه خواهد داد.
 
وی با ارایه گزارشی از وضعیت بازار ICT ایران و چشم‌انداز پیش رو اظهار داشت: درحالی که GDP کشور 1.3 تریلیون دلار است، اما سهم بازار ICT از تولید ناخالص داخلی 1.5 درصد است و این درحالی است که در بازارهای مشابهی مانند برزیل که درحال توسعه نیز هستند، این رقم 9 درصد است و نشان‌دهنده نیاز به سرمایه‌گذاری جدی و گسترده ایران در بخش ICT است.
 
میرطاووسی، با اشاره به روند رشد اقتصادی ایران افزود: رشد 0.6 درصدی GDP ایران در سال 2015 به 2.9 درصد در سال 2016 و به 3.6 درصد در سال 2017 خواهد رسید و پیش‌بینی می‌شود شاخص‌های کسب و کار در ایران در سال 2016 بهبود چشمگیری یابد.
 
وی درباره پارامترهای کلیدی بازار تله‌کام ایران گفت: تعداد مشترکان فعال اینترنت از 3.1 میلیون در سال 2012 به 6.6 میلیون در سال 2015 افزایش یافت و تعداد کاربران تلفن ثابت نیز از 28.8 میلیون در سال 2012 به حدود 30 میلیون در سال 2015 رسید. همچنین تعداد کاربران فعال موبایل از 58.2 میلیون نفر در سال 2012 به 71 میلیون نفر در سال 2015 رسید.
 
به گفته میرطاووسی، در سال 2009 ایران چهارمین بازار بزرگ مخابراتی منطقه با رشد ترکیبی سالیانه 2.9 میلیارد دلار بود و این رقم در سال 2014 با رشد 6.9 درصد به 12.9 میلیارد دلار رسید.
وی گفت: طی پنج سال گذشته بیش از 3.3 میلیارد دلار در بازار عمده تله‌کام ایران سرمایه‌گذاری شد و سرویس‌های دیتا، به طور متوسط با نرخ رشد ترکیبی 36.2 درصد طی پنج سال آینده رشد خواهند کرد.
میرطاووسی، متقاضیان برخورداری از پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه در ایران را از جمله 13 شرکت سرمایه‌گذاری، 9 اپراتور تله‌کام و هفت بانک به همراه 32 اپراتور خارجی که درخواست خود را به صورت مستقل یا در قالب کنسرسیوم به رگولاتوری ارایه داده‌اند، عنوان کرد و گفت: در مجموع 51 درخواست پروانه MVNO به رگولاتوری ارایه شده است.
 
وی درباره فرصت‌های اپراتورهای مجازی تلفن همراه در ایران نیز توضیح داد: بازار تلفن همراه ایران رو به رشد است و ضریب نفوذ سیم‌کارت‌های توزیع شده از 170 درصد عبور کرده است.
به گفته میرطاووسی، متوسط درآمد ایرانسل به ازای هر مشتری براساس تعداد سیم‌کارت‌های فروخته شده در مقایسه سه ماهه سوم سال 2013 با سه ماهه نخست سال 2015 رشد 10 درصدی داشته است و در این میان روزانه پوشش شبکه 4G/LTE ایرانسل رو به افزایش است.
 
وی، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زمینه ارایه خدمات ارزش افزوده، رشد درآمدهای حاصل از خدمات دیتا، افزایش سریع ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند و رشد کاربری رسانه‌های اجتماعی و پیام رسان را از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار تله‌کام ایران عنوان کرد.
 
میرطاووسی، متوسط درآمد پایین به ازای هر مشتری سیم‌کارت‌های اعتباری با رقم حدود 11 هزار تومان، احتمال تکثر پروانه‌های MVNO، کاهش درآمد از خدمات صوت و افزایش میزان استفاده از OTTها، مدل‌های توافق اپراتورهای مجازی با اپراتورهای موبایل براساس مدل تعرفه‌گذاری و SLA، نظارت‌های سازمان تنظیم مقررات و هزینه بالای جذب مشترک را نیز از چالش‌های این بازار عنوان کرد.
 
وی با مروری بر تاریخچه 15 ساله شاتل که درحال حاضر بزرگ‌ترین شرکت مخابراتی خصوصی ایران است، گفت: درحال حاضر شاتل در زمینه سرویس‌های باند پهن، صوت، راهکارهای امنیت اینترنت، IPTV، TD-LTE، MVNO و تلفن ثابت مجوز ارایه سرویس دارد و به عنوان محبوب‌ترین و برترین برند اینترنتی کشور با برخورداری از بیشترین سهم بازار در میان بازیگران خصوصی این حوزه شناخته شده است.
 
به گفته میرطاووسی، میزان آشنایی جامعه با برند شاتل در سال 2015 به 96 درصد رسید و تعداد پورت‌های فعال DSL آن در سال 2015 به 800 هزار پورت رسید و در سال 2016 به یک میلیون پورت خواهد رسید و درحال حاضر 26 درصد بازار خصوصی اینترنت کشور در بین اپراتورهای خصوصی دیتای کشور در اختیار شاتل است و 74 درصد دیگر آن در اختیار هشت شرکت خصوصی دیگر است.
 
وی درباره فرصت‌های شاتل برای دریافت پروانه اپراتور مجازی تلفن همراه گفت: براساس نظرسنجی های انجام شده بیش از 82 درصداز کاربران تلفن همراه ایران از سرویس‌های خود راضی نیستند و بیش از 40 درصد از کاربران موبایل نیز از خدمات مشتریان اپراتورهای خود ناراضی هستند.
 
میرطاووسی، ارایه سرویس ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه را نیز از فرصت‌های موجود در بازار ایران عنوان کرد و افزود: براساس نتایج یک نظرسنجی، بیش از 41 درصد از کاربران همراه اول به مهاجرت به سمت ایرانسل و رایتل تمایل دارند که بیشتر آنها مشترکان با متوسط درآمد بالا هستند که به دنبال برخورداری از سرویس های مطلوب هستند.
وی، M2M، IOT و تبلیغات هوشمند موبایل را نیز از بازارهای بکر و فرصت‌های اپراتور مجازی تلفن همراه شاتل عنوان کرد که خدمات آن به متقاضیان ارایه خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.