سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

November 7, 2015
19:20 شنبه، 16ام آبانماه 1394
کد خبر: 74273

رقابت داغ بازار لپ‏ تاپ ‏های 4K

بازار کامپیوتر، لپ‌تاپ و تبلت روز به روز در حال رشد است. رشدی که در دیگر کشورها باعث تحرک بیشتر می‌شود و این قابلیت باعث شده تا محصولات جدید بتوانند در رقابت با یکدیگر بازار خرید محصولات سخت‌افزاری را گرم کنند.
البته کمپانی‏های معتبر پیش از آنکه وارد بازار شوند ابتدا به معرفی محصولی که قرار است به تولید انبوه برسد می‌پردازند و از این طریق به ارزیابی تاثیراتی که محصول فوق قرار است بربازار بگذارد، می‌پردازند. در ادامه به برخی از جدیدترین محصولات ارائه شده در زمینه تبلت و لپ‌تاپ اشاره می‌شود.
 
لپ‌تاپ 4K
سامسونگ اخیرا از عرضه دو لپ‌تاپ جدید سری لپ‌تاپ‌های ATIV Book با نام‌های ATIV Book 9 Pro و ATIV Book 9 Spin خبر داد. ATIV Book 9 Pro در واقع نخستین لپ‌تاپ سامسونگ با نمایشگر4K است.
 
لپ‌تاپ ATIV Book 9 Pro آخرین نسل از لپ‌تاپ‌های بالا رده ATIV Book است که از صفحه نمایش لمسی 6/  15 اینچ با وضوح ۳۸۴۰×۲۱۶۰ پیکسل استفاده خواهد کرد. شرکت سامسونگ در این صفحه نمایش از فناوری ارتقای کیفیت صفحه نمایش موسوم به real time HDR enhancements بهره برده است که باعث افزایش کیفیت روشنایی و کنتراست این صفحه نمایش خواهد شد. بنابراین صفحه نمایش استفاده شده در این لپ‌تاپ از نظر بسیاری از افراد بهترین صفحه نمایش به‌کار رفته در لپ‌تاپ‌های سامسونگ است.
 
این لپ‌تاپ از نسل ششم پردازنده‌های Core i7 اینتل با فرکانس 6/  2 گیگاهرتز استفاده کرده است. دیگر ویژگی‌های این محصول شامل ۸ گیگابایت رم در کنار ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و پردازنده گرافیکی GeForce GTX 950M شرکت انویدیا به همراه ۴ بلندگو و خروجی HDMI که از وضوح 4Kبهره می‌برد، است.  مهم‌ترین نکته منفی این لپ‌تاپ ۲ کیلوگرمی مدت زمان شارژدهی بسیار کم باتری آن خواهد بود، چراکه شرکت سامسونگ مدت زمان شارژدهی آن را تنها 5/  6 ساعت عنوان کرده است که البته می‌تواند به وضوح بسیار بالای صفحه نمایش آن نیز مرتبط باشد. 
 
همچنین لپ‌تاپ دیگر این کمپانی، ATIV Book 9 Spin نام دارد. مدل اسپین به صفحه نمایش4K تجهیز نشده، ولی نمایشگر 3/  13 اینچی لمسی‌اش رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۰۸۰ پیکسل را فراهم می‌آورد و قابلیت «بهبود لحظه‌ای HDR» را نیز دارا است.
 
دستگاه با پردازنده 5/  2 گیگاهرتزی Core i7 نسل ششم به تولید خواهد رسید و با طول عمر باتری ۷ ساعته از مقدار حافظه رم و SSD مشابه نمونه پرو برخوردار خواهد بود.
 
تبلتی 9/  12 اینچی 
درحالی که عنوان شد کمپانی اپل ۱۸ شهریور ماه تبلت 9/  12 اینچی آی‌پد پرو را عرضه می‌کند، اما حالا عنوان شده که فروش این تبلت از ۱۱نوامبر و از طریق خرده فروشی‌ها و همچنین فروشگاه‌های آنلاین این شرکت آغاز می‌شود.
 
قیمت پایه این محصول برابر با ۷۹۹ دلار تعیین شده و در دو مدل وای فای با حافظه داخلی ۳۲ و ۱۲۸ گیگابایت عرضه خواهد شد. مدل LTE این تبلت نیز تنها با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و با قیمتی بالاتر از یک‌هزار دلار قابل خرید است. همچنین مداد اپل (Apple Pencil) و کیبورد هوشمند (Apple Keyboard) متعلق به این گجت به ترتیب ۹۹ و ۱۶۹ دلار قیمت‏گذاری شده و با عرضه آی‌پد پرو قابل ارائه خواهند بود.
 
تبلت دو سیم‌کارته 
کمپانی آمریکایی BLU، اخیرا تبلت جدید خود را با نام BLU Studio 7.0 رونمایی کردند. این تبلت به نمایشگری ۷ اینچی مجهز شده و قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت و شبکه 4G LTE را نیز دارد.
این دستگاه دارای یک گیگابایت رم و ۱۶گیگابایت حافظه قابل ارتقا است. درون نمایشگر ۷ اینچی ۷۲۰ پیکسل بسته بندی شده است. دوربینی با قابلیت ۸ مگاپیکسلی دارد. باتری آن دارای ظرفیت ۳۷۰۰ میلی آمپرساعت است. اندروید۵.۱.۱ را اجرا می‌کند. 
تبلت BLU Studio 7.0 در حال حاضر به ارزش 99/  199 دلار قابل خریداری است.
 
یک تبلت ۲۰ اینچی 4K 
بعد از سامسونگ، پاناسونیک نیز توانست تبلت ۲۰ اینچی جدید خود را با رزولوشن 4Kمعرفی کند. این تبلت که Toughpad FZ-Y1 نام دارد، مجهز به یک صفحه نمایش ۲۰ اینچی با رزولوشن 4K است و از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت بهره می‌برد.  نمایشگر ۲۰ اینچی این دستگاه دارای نسبت تصویر ۱۵:۱۰ و رزولوشن ۳۸۴۰×۲۵۶۰ پیکسل و همینطور تراکم 230PPI است.
 
همچنین این دستگاه از قدرت سخت‌افزاری خوبی برخوردار است. قدرت این دستگاه از پردازنده Core i7-5600U، رم۱۶ گیگابایتی، گرافیک اختصاصی AMD FirePro M5100 و گزینه‌های ذخیره‌سازی در حالت جامد ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت همراه شده است. دستگاه جدید به پورت‌های LAN port، Mini DisplayPort out، HDMI-in و USB 3.0 port تجهیز شده است. این دستگاه جدید می‌تواند برای طراحان CAD یا معماران و مهندسانی که نیازمند کارهای حرفه‌ای هستند، مفید باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.