اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 10, 2015
12:28 سه شنبه، 19ام آبانماه 1394
کد خبر: 74315

پای مدیر آمریکایی به شبکه ملی اطلاعات باز شد؟

سوال "آیا واقعیت دارد یکی از مدیران اپراتورهای آمریکایی مشاور پروژه شبکه ملی اطلاعات است؟" چه اندازه صحت دارد؟
 
یک هفته‌ از شایعه عجیب و البته قابل تأملی مبنی بر "حضور یک مدیر آمریکایی در پروژه شبکه ملی اطلاعات" می‌گذرد و همچنان نیز عده‌ای اعم از رسانه‌ها و کارشناسان حوزه ICT نمی‌دانند این موضوع چگونه و براساس چه فرضیه‌ای رسانه‌ای شد.
 
حدود یک هفته پیش و هم‌زمان با بازگشت محمود واعظی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از کشور عراق که به منظور توسعه همکاری‌های مشترک در حوزه ICT و ارتباط مستقیم شبکه‌های دو کشور انجام شد، مانور عظیم رسانه‌ای وی ظرف یک هفته شروع گشت.
 
وی را که به راستی می‌توان یکی از افراد خستگی ناپذیر کابینه دولت یازدهم و از جمله افراد علاقه‌مند به حضور در پای تریبون رسانه‌ها دانست، در بازه زمانی سه چهار روزه با حضور در برنامه‌های مختلفی اعم از پدافند غیر عامل، رونمایی از موتور جستجوی بومی و عطای پروانه‌های جدید ارتباطات ثابت پاسخگوی سوالات رسانه‌ای بود.
 
اما در آخرین برنامه آن هفته که مربوط به اعطای پروانه‌های ارتباطات ثابت بود ظاهرا خودش نیز از گفت‌وگوهای رسانه‌ای خسته شده بود که مسئولان تیم حفاظت او سریعا با باز کردن راهی وی را به حیاط اولین ورودی جنوبی محوطه وزارت ارتباطات منتقل کردند.
 
بماند خبرنگاران نیز دیگر انگیزه‌ای برای سوال پرسیدن از وزیری که کل هفته پای تریبون‌ رسانه‌ها بوده، نداشتند اما گویا یک رسانه تصویری همچنان از آقای وزیر سوال داشت که کل ترفندهای تیم حفاظت وزیر ارتباطات را با اقدامی ساده (ترک سالن همایش‌ها پیش از آقای واعظی) به هم ریخت و نهایتا وزیر ارتباطات را جلوی دوربین‌های کشته شده در محوطه باز وزارت ارتباطات قرار داد.
 
اما این سوال چه بود که خبرنگار رسانه تصویری را به تکاپو انداخت تا نهایتا جلوی وزیر ارتباطات را برای پاسخ گفتن، بگیرد؟
 
"آیا واقعیت دارد یکی از مدیران اپراتورهای آمریکایی مشاور پروژه شبکه ملی اطلاعات است؟"
 
محمود واعظی با تکذیب این موضوع در پاسخ گفت:چنین بحثی صحت ندارد هر چند کارهای شبکه ملی اطلاعات با مشاوره 12 تا 15 نفر خارجی پیش می‌رود. شبکه ملی اطلاعات طرح بزرگی است که برای اجرای آن لازم است همه از جمله متخصصان ایرانی خارج از کشور نیز همراهی کنند.
اما با مرور گذشته می‌توان ریشه چنین سوالی را دریافت.
 
نصرالله جهانگرد –معاون وزیر ارتباطات- در نخستین نشست فعالان فاوای کشور با حضور وزیر ارتباطات که حدود سه ماه گذشته برگزار شد و اجرای مراسم را برعهده داشت، افراد مختلفی را جهت سخنرانی سه چهار دقیقه‌ای روی سن سالن همایش‌های شهید قندی دعوت می‌کرد.
 
یکی از آن مدعوین که به عنوان کارشناس حوزه ارتباطات دعوت شد تا روی سن برود، با توضیحات تکمیلی جهانگرد به حضار معرفی گشت. وی در معرفی آن فرد کارشناس به شکلی سریع و گذرا گفت که قبلا در کمپانی AT&T فعال بودند و اکنون مشاور ما در اجرای شبکه ملی اطلاعات هستند.
 
در همین رابطه نصرالله جهانگرد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه کمیته‌ای در وزارت ارتباطات برای اجرای این پروژه شکل گرفته است، گفت: ما در فعالیت‌های مشاوره‌ای از ظرفیت تمامی بچه‌های نخبه ایرانی استفاده می‌کنیم.
 
وی عنوان کرد: حال ممکن است این افراد ایرانیان مقیم خارج از کشور باشند که در ایامی از سال به کشور بازگردند. هر کدام از این افراد دارای دیدگاه و نظرات کارشناسی هستند و ما بدون در نظر گرفتن شرکت‌هایی که در آنها فعال هستند، از آنها بهره می‌بریم.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران اذعان کرد: کلیه امور مربوط به شبکه ملی اطلاعات در این کمیته و شورای مربوطه پیگیری می‌شود که صد در صد داخل وزارت ارتباطات قرار دارد. فعالیت‌های طراحی شبکه ملی اطلاعات توسط بخش‌هایی نظیر مرکز تحقیقات مخابرات ایران، دانشگاه‌های تربیت مدرس و صنعتی شریف و… انجام می‌شود.
 
وی گفت: جلسات متعددی با حضور مشاوران خارجی این پروژه مانند کارشناسان داخلی برگزار شده و ما از سایر متخصصان نیز برای حضور در این پروژه دعوت می‌کنیم.
 
پیش از این نیز وزیر ارتباطات گفته بود که لازم است در ارتباط با شبکه ملی اطلاعات، تمام افراد کمک کنند تا در این حوزه به خودکفایی برسیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.